Permalänk
Medlem

dator startar ej

Idag satte jag ihop min nya dator som består av:
moderkort: asus p5k
minnen: 2x corsair 6400 ddr2, 1024mb
cpu: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz
grafikkort: xfx geforce 8800gts 512mb
nätagg: hiper 580w
+ en hårddisk och 1 dvd läsare

När ja nu försöker sätta på den så går chassifläktarna igång och grafikkorts fläkten inte cpu fläkten... å sen stängs datorn av.

Tror ni att ja kopplat fel eller kan det vara fel på nån av delarna?

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att alla sladdarna är rätt inkopplade och framförallt då sladden till cpu-kylaren eftersom det är den som inte vill gå igång. Bara gå igenom allting en gång till.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Att cpu-fläkten inte startar direkt är normalt. Den brukar starta efter en stund. Problemet är alltså att datorn inte startar utan istället stängs av.

Jag gissar på att nånting inte sitter i ordentligt. Montera isär allt och börja om. Var noga med att processorkylaren sitter på ordentligt och inte går att vicka på. Glöm inte den extra strömsladden för ström till processorn (en liten kontakt på moderkortet med 4 eller 8 ledare). Sen ska säkert grafikkortet ha extra ström med (6 pin gissar jag, men har inte sett hur de nya GTS-korten ser ut)

Om du inte redan gjort det så sätt ram-minnet i första DIMM-platsen, alltså den som är närmast processorn.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

...och fungerar det fortfarande inte så börja med att montera endast processorn.

Fungerar det?

- sätt in grafikkortet och testa, sedan minnen, ett åt gången och testa av slottarna.

Om det fungerar så här långt, så fortsätter du med diskar osv.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande fel när jag byggde en dator nyligen, fläktarna startade (alla utom cpu-fläkten vilket den inte gör förrän processorn blir lite varmare) och den gav ett pip ifrån sig sen tvärdog den.

Felsökte hur länge som helst innan jag till sist testade att hålla inne powerknappen vid start och då startade den normalt. Det var alltså powerknappen som på nåt sätt gav dubbelkommando vid enkeltryck (sätt på - stäng av). Du kan enkelt testa detta genom att koppla resetknappen till powerpiggarna på moderkortet och starta med reset.

Säkert ett udda fel men det kan lika gärna hända någon annan än bara mig.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

juste när ja försöker starta så piper den å stängs av.

Men tack för alla tips ja ska försöka pröva snart

Och nu gick allt åt helvete....

Ja satte i sladdarna till moderkortet och cpu'n utan att ha skruvat fast moderkortet, då gick cpu'n igång å funka fint.

Sen när ja skruva fast moderkortet på de 3 enda ställena där det går att skruva (så att moderkortet konstigt nog måste sitta lite snett) fast d på i mitt chassi så funka d inte.

Då tog ja bort 2 skruvar och så brändes en krets eller nått bort vid eluttaget på moderkortet

Tror ni d va fel på moderkortet eller vare att det fick sitta snett ?

Permalänk

ehh.... låter riktigt skumt.
Hade du verkligen kopplat rätt?

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Låter i mina ögon som du har glömt att montera distanserna bakom moderkortet? De monteras ju ofta med 9 skruvar dessutom.

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI, Streacom BC1 Röd, Intel i7 10700KF, Noctua NH-D15 chromax.black, AMD Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC, Samsung m.2 NVMe 960 Pro 1TB, Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB.
Går tyst och ganska kall =)

Permalänk
Medlem

distanserna hade ja helt glömt, fyfan tror ni kortet e pajj nu?

Permalänk

Kan någon länka en bild till hur den extra strömsladden för ström till processorn (en liten kontakt på moderkortet med 4 eller 8 ledare) ser ut?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/skrivelser_img/220/psu.12v.jpg

men är det värt att ens försöka få igång den nu?

Permalänk

ja tror inte att det är lönt att göra det då det kan skada andra komponenter.