Bästa BACKUP Program

Permalänk

Bästa BACKUP Program

Hej

Så är det jag igen som tänkte ställa en fråga gällande säkerhetskopiering. Vilket är det bästa säkerhetskopieringsprogram för Windows XP ni vet?

Så här är situationen. Jag har ca 100 mb av personligt material i hårddisken (D:). Det rör sig om musik, filmer, arbeten m.m. Har under en period kört med att bara kopierat över allt till USB-hårddisken men efterhand började det bli jobbigt. Jag kanske ändrade nån fil som jag var tvungen att leta upp motsvarigheten till i USB:n för att uppdatera den. Och som ni förstår gällde det inte heller bara en fil, utan en massa.

Så jag letar nu efter nåt bra backup program som kan göra jobbet åt mig. Men saken är att de flesta backup program jag sett kopierar filerna till en enda stor fil (som dom kanske även komprimerar). På detta sätt vill jag helst inte göra mina backup på eftersom det ska vara effektivt och enkelt att öppna mina säkerhetskopierade filer i USB:n, lika enkelt som om det var orginalhårddisken jag arbetade med. Filerna ska alltså inte vara inpackade, utan helt obearbetade.

Saken är programmet ska bara vara som en klok robot som kopierar allt "för hand" till USB:n, medveten om att vilka filer som är oförändrade och vilka som är förändrade, varefter de sistnämnda säkerhetskopieras/uppdateras. Nårra fiffiga finesser till skulle inte skadats.

Nån som känner på sig att han/hon vet vilket program jag behöver till detta syfte?

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att spegla disken med Raid 1 om jag inte missminner mig.

Permalänk

Att spegla hårddisken med RAID är ju inte att säkerhetskopiera direkt. Jag har bara en intern hårddisk och en USB-hårddisk. USB:n slår jag av så fort jag säkerhetskopierat så att inget virus eller annat skit kan formatera innehållet. (Råkat ut för det en gång nämligen).

Permalänk
Medlem

Du har Windows XP pro? Där finns ett inbyggt backupprogram som fungerar perfekt...

Permalänk
Medlem

Handy Backup är bra och lätt

http://www.handybackup.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizz Ovstel
Att spegla hårddisken med RAID är ju inte att säkerhetskopiera direkt. Jag har bara en intern hårddisk och en USB-hårddisk. USB:n slår jag av så fort jag säkerhetskopierat så att inget virus eller annat skit kan formatera innehållet. (Råkat ut för det en gång nämligen).

nej det är bara en av de säkraste sättet att få en hög feltolerans (ännu bättre är RAID 0+1).

Som förslag på program är Dantz Retrospect ett bra alt. (enl mej). Sen finns ju alltid Veritas Backup Exec

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Nån som har prövat Norton Ghost 9.0? Med den kan man ju säkerhetskopiera såg jag. Men ett råd är att inte ta HIGH COMPRESSION för det tog mig 6 timmar för att säkerhetskopiera 120 gig och jag tjänade bara på 10 gig (i vanligt fall när man kopierar C: kan detta vara bra, men inte när det gäller att kopiera mp3, filmer osv för de är redan högt komprimerade).

Men annars, nårra kommentarer om Ghost som backup program?

Ps. Nån som vet om man kan ta bort enstaka filer i BACKUP-filen om man finner sig inte behöva den? Ds.

Permalänk

Leden att dra upp en gammal tråd men jag underar exakt samma sak, fast jag hade gärna brännt ut sakerna istället. Någon som vet något bra program?