Nervös inför att vara jättenervös på uppkörningen!

Permalänk
Hedersmedlem

Grattis!

Permalänk
Medlem

Gräver upp den här tråden för en fråga:

Ska man använda blinkers när man ska backa (och svänga samtidigt)? Det känns inte nödvändigt, eftersom man ändå inte brukar backa omkring utan att kusten är klar, men det har hänt att jag sett folk som blinkar när de ska backa.

En annan sak: om man blir bedd att backa runt ett gathörn, och det t. ex. kommer en bil, är det bara att avbryta då eller?

Jag har uppkörning nästa vecka. Känner mig inte så nervös än, men det kommer nog när jag väl är där. Nåja, bara jag inte blir så nervös att benen skakar så...

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutshell
Gräver upp den här tråden för en fråga:

Ska man använda blinkers när man ska backa (och svänga samtidigt)? Det känns inte nödvändigt, eftersom man ändå inte brukar backa omkring utan att kusten är klar, men det har hänt att jag sett folk som blinkar när de ska backa.

En annan sak: om man blir bedd att backa runt ett gathörn, och det t. ex. kommer en bil, är det bara att avbryta då eller?

Jag har uppkörning nästa vecka. Känner mig inte så nervös än, men det kommer nog när jag väl är där. Nåja, bara jag inte blir så nervös att benen skakar så...

Jag använde då ingen blinkers när jag backade runt gatuhörnet när han bad mej om det. Vet det gäller om det kommer en bil vet jag dock inte, slapp det :D.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

När man backar så skall man alltid lämna annan trafik företräde.
Om båda backar samtidigt så får man väl komma överens men det händer sällan vid ett gatuhörn.

Permalänk
Medlem

Re: Nervös inför att vara jättenervös på uppkörningen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
[B
Någon som varit så nervös, att hela kroppen skakat etc, hur har det gått isf på uppkörningen osv? [/B]

Hade lite svårt med kopplingen, då benet skakade fruktansvärt.. Men Uppkörningsnissen förstog och började snacka om allmänt skit medans jag körde. Hjälpte

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Nervös inför att vara jättenervös på uppkörningen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplod
Hade lite svårt med kopplingen, då benet skakade fruktansvärt.. Men Uppkörningsnissen förstog och började snacka om allmänt skit medans jag körde. Hjälpte

Jao, var skitnervös dagarna innan, samt på körlektionen jag hade innan.. Men sen släppte allt på något konstigt sätt. Gubben från vägverket var skittrevligt.. börja snacka om allt möjligt.. jag nämnde nått att om det gick bra skulle jag börja arbeta på volvo över sommarn på rek. och då börja han snacka om att deras bilar skulle in på en omgång osv. Så tips försök få igång en konversation om något.. Missade faktiskt en avfart då jag var i fullfärd att snacka, men det gick bra tog nästa istället.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Tror det kvittar fall du blinkar eller inte, jag har aldrig blinkat när jag backar och ingen har sagt nått annat om det.

Men om där kommer nån så är det bara att lämna företräde på ett lämpligt sätt.

Permalänk
Medlem

Hade körprovet idag. Det gick åt helvete. Jag blev nervös som fan och att kontrollantgubben satt knäpptyst bortsett från att han sa vart jag skulle, gjorde inte saken bättre. Kuggade på vänstersväng från landsväg samt la mig i vänsterfältet på en motortrafikled, för det hängde en stor jävla pil över med färdmålet, så tänkte jag fel och körde där och efter en stund insåg jag att det gått åt helvete redan.

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem

Jag fixade min på första försöket iaf för drygt en månad sen

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Jag fixade min på första försöket iaf för drygt en månad sen

Du kommer bli av med det rätt snabbt...

Permalänk
Musikälskare

Tips: Alla är nervösa

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Haha schyst snubbe, är ju du som får ta emot smällen på din sida.

Om det är en vänsterstyrd bil som de flesta är i sverige så får ju bilskoläran ta smällen om någon bryter mot högeregeln? det har jag kommit fram till iaf:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
Om det är en vänsterstyrd bil som de flesta är i sverige så får ju bilskoläran ta smällen om någon bryter mot högeregeln? det har jag kommit fram till iaf:P

Det beror på vart du är påväg;)

Permalänk
Medlem

jag måste säga att jag blev bra mycket lugnare nu när jag läst denna tråden även fast det är ca en månad kvar men jag är ändå lite nervös ^^

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Jag va så nervös när jag satte mig i bilen på uppkörningen, att min högerfot skakade så kraftigt att jag inte kunde koppla ordentligt. Jag sa nåt i stil med "kan vi vänta en minut till min fot slutat hoppa runt?" och då skrattade han vilket av nån anledning gjorde mig lugnare Sen gick allt som smort, han hade inget att anmärka på förutom att jag tajmade en rondell lite sisådär

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
Om det är en vänsterstyrd bil som de flesta är i sverige så får ju bilskoläran ta smällen om någon bryter mot högeregeln? det har jag kommit fram till iaf:P

Nu tänker du nog fel, om någon bryter mot högerregeln = han/hon släpper inte fram bilen som kommer från höger kommer denna person köra in i bilens vänstra sida. Då som du själv sa de flesta bilarna i landet är vänsterstyrda sitter körskoleläraren på höger sida och eleven på vänster sida, bakom ratten.

Han sa ju förövrigt att bilen kom från vänster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizze_Trial
Du kommer bli av med det rätt snabbt...

Nej

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

haha jag hade också "fotskak problemet" när jag körde upp, blir alltid jävligt nervös...kan faktiskt spy ibland :/

aja sak samma, då jag skulle köra iväg gick det lite halvtaskigt, hade en annan bil än den jag hade övningskört i och kopplingen var skitskum och jag skakade som sagt, men det gick bra iaf

fick tom. motorstopp i en korsning för att karln bredvid hälsade på en busschaffis och glömde säga vart jag skulle
men han jag körde upp med var verkligen hur bra som helst, riktigt trevlig! dom har nog varit med om det mesta så är nog inget nytt att man skakar och är nervös precis...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Jag var inte ett dugg nervös innan uppkörningen.

Däremot blev jag rätt nervös då halva uppkörningen var klar och jag sneglar på instrumentbrädan där "förardörr öppen" lyser.

Permalänk
Medlem

Hade en extrema oturen att Inspektören (förövrigt en sur kärring) hade en elev med sig i baksätet.. Inte nog med att man blev extra nervös, utan hon var stenhård i sin bedömning. Jag blev kuggad för att jag körde ~15km/h vid en högerregelskorsning där hon tyckte 5km/h var en mer lämplig hastighet, och för att jag stannade innan en rondell där jag egentligen kunde kört utan att stanna.

Dessutom var hon väldigt kall och pratade inte om nåt. Vid varje mål lät hon som ett jävla tåg. "Nästa höger.. nästa höger" "Och så kör vi mot E4:an, nästa mot E4:an.

Jaja.. så är det. Min lärare sa att jag skulle klarat det utan problem om inspektören inte haft sin elev. Lagom revanschsugen är jag nu, och hoppas för allt i världen att jag inte får henne igen.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Har hört ett nytt rykte om uppkörningen ikväll, vilket gjorde mig lite orolig eftersom min uppkörning är ganska snart.

Iallafall, det påstods att de frågor man skulle ha missat på teoriprovet skulle inspektören fråga ut en på under uppkörningen?

Sant / falskt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robino_
Har hört ett nytt rykte om uppkörningen ikväll, vilket gjorde mig lite orolig eftersom min uppkörning är ganska snart.

Iallafall, det påstods att de frågor man skulle ha missat på teoriprovet skulle inspektören fråga ut en på under uppkörningen?

Sant / falskt?

Låter som rent skitsnack i mina öron. Har man klarat teorin så har man, oavsett vad man har haft fel på.

Jag fick en rolig kontrollant när jag tog A-kortet, vi åkte in i ett bostadsområde där jag fick svänga höger, vänster osv.
Efter en stund sa gubben; " nu vet inte ens jag vart vi är, men sväng åt höger så får vi se om vi hittar ut". Började skratta lite där.

Fick sedan komplimangen att "det var kul att åka med dig på grusväg, alla kör ju så sakta annars". Jag tänkte som så, är det 70 så är det, sen må det vara grus eller asfalt. Dock tog man det ju lugnt i kurvorna.

Visa signatur

Det tror du..

Permalänk
Medlem

Jag ska köra upp om två veckor.. och jag tänker på det varje dag hahah.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vegeta_ssj

Fick sedan komplimangen att "det var kul att åka med dig på grusväg, alla kör ju så sakta annars". Jag tänkte som så, är det 70 så är det, sen må det vara grus eller asfalt. Dock tog man det ju lugnt i kurvorna.

Haha. Själv är jag lite rädd för att jag kommer köra för sakta eftersom det är ganska isigt och snöigt och så. På vissa vägar känner jag verkligen att 50 känns omöjligt att köra, och landsvägarna häromkring ser verkligen hala och läskiga ut. Kommer dom att klaga jävligt på den här punkten? En punkt är ju att man ska anpassa farten, men man ska väl inte köra för sakta heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robino_
Haha. Själv är jag lite rädd för att jag kommer köra för sakta eftersom det är ganska isigt och snöigt och så. På vissa vägar känner jag verkligen att 50 känns omöjligt att köra, och landsvägarna häromkring ser verkligen hala och läskiga ut. Kommer dom att klaga jävligt på den här punkten? En punkt är ju att man ska anpassa farten, men man ska väl inte köra för sakta heller.

Kör i den hastighet som du känner dig bekväm med.
Om du kör snabbare än vad du tror att du klarar av så kommer det märkas mer än att du är försiktig.

robino_: Det är inget förhör de sysslar med. Det är körningen det handlar om. Inga frågor om vad man missade på provet. Har du klarat provet så har du klarat provet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Kör i den hastighet som du känner dig bekväm med.
Om du kör snabbare än vad du tror att du klarar av så kommer det märkas mer än att du är försiktig.

Ja, jag antar att jag får göra så och hoppas på att det går vägen. Bara man följer trafikrytmen borde det imo funka.

Citat:

robino_: Det är inget förhör de sysslar med. Det är körningen det handlar om. Inga frågor om vad man missade på provet. Har du klarat provet så har du klarat provet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vegeta_ssj
Låter som rent skitsnack i mina öron. Har man klarat teorin så har man, oavsett vad man har haft fel på.

Skönt att höra. xD Blev rädd som fan när jag hörde det, hade aldrig hört talas om det tidigare så.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför man vill ge sig ut i trafiken om man är så osäker på reglerna att man blir helt kallsvettig av att få frågor om dem, vill du inte vara en säker förare? Varför kollar du inte upp det du hade fel på på teoriprovet, oavsett om du kommer få frågor om det på uppkörningen eller inte?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Fattar inte varför man vill ge sig ut i trafiken om man är så osäker på reglerna att man blir helt kallsvettig av att få frågor om dem, vill du inte vara en säker förare? Varför kollar du inte upp det du hade fel på på teoriprovet, oavsett om du kommer få frågor om det på uppkörningen eller inte?

Tänker inte skriva något långt försvarstal till det där för jag tycker ju exakt likadant, men sanningen är att jag inte känner mig så osäker som det just nu verkar. Är bara sjukligt nervös just nu. Har även givet kollat upp frågorna jag hade fel på, det var det första jag gjorde efter provet.

Permalänk
Medlem

Klarade min uppkörning idag och är så jädrans glad Körde upp i Farsta här i Stockholm som anses vara sämsta uppkörningsstället men det anser inte jag. Om man kan köra bil och trafiksäkert så kommer du garanterat få körkortet utan problem.

Här ska det firas med champagne i alla fall idag Till resterande övgningskörare sägar jag bara lycka till.

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sWe. Titus^
Klarade min uppkörning idag och är så jädrans glad Körde upp i Farsta här i Stockholm som anses vara sämsta uppkörningsstället men det anser inte jag. Om man kan köra bil och trafiksäkert så kommer du garanterat få körkortet utan problem.

Här ska det firas med champagne i alla fall idag Till resterande övgningskörare sägar jag bara lycka till.

Grattis!

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf