Permalänk
Robot

Vattenkylt Antec 900

Här har vi då mitt Vattenkylda Ninehundred.

Anledningen till att jag vattenkylde min dator var ganska simpel, för att få ett tyst system och kunna klocka mer. Väldigt nöjd med det och man får ju nästan gåshud så snyggt det är.

Sys specs:

CPU: C2D E6400 @ 3400mhz på 1.54 Vcore
Moderkort: MSI P6N SLi Platinum
Minne: 4gb corsair XMS2
Grafikkort: 2x Asus Geforce 8800gts 320mb i SLi
Chassi: Antec 900
Nättagg: OCZ gamexstream 700w
Hårddiskar: 2st 250gb seagate barracuda SATA2

Vattenkylning:

CPU block: Apogee GTX
Pump: Laing DDC 1Plus (18W) PRO OCLabs XP
Radiator: ThermoChill PA120.2 2x120mm
Tank: Swiftech MCRES-Micro AGB
Slang: Masterkleer 7/16 med fjädrar på.
Nipplar: Lite allt möjligt men mestadels swifttechs high flow.

Temps:

Thermalright ultra idle: ca50 load: ca75

Vatten idle: 30~34 load: ca65

Edit#1

Mitt moderkort har jag bytat då Msi:et bara sa upp sig en dag. Köpte ett Asus Maximus Formula istället och är helnöjd. Kör med samma klock fast med betydligt lägre Vcore (1.47). Sen att det var riktigt snyggt också var ju inte helt fel.

Edit#2

Då jag bytte till X38 så försvann också mitt SLi-stöd på moderkortet. Så det ena 88gts fick säljas vidare till någon behövande och det andra fick slita lite till. Tillslut släppte Nvidia deras 9-serie och det var tänkt att GTX:et skulle inhandlas. Men prestanda mässigt var det en besvikelse så pengarna föll på ett 9800GX2 som jag sett prestera riktigt bra på många tester.

Så nu sitter man med det i datorn och jag kan inte säga något annat än att jag är hel nöjd. Spel prestandan ökades avsevärt, dock så blev jag lite besviken på 3dmark06 poängen, endast 14800 något. Men antar att det är min gamla dual core som håller tillbaka scoren lite, men vem bryr sig egentligen.

Kortet är ganska varmt.

Idle: ~68 Load: ~81

Mitt 8800gts idlade på 55grader och loada på 62 ungefär.
Men så länge graderna inte stiger över 90 strecket så är jag lugn ( hukar inför sommarn! ).

Besök albumet: Vattenkylt Antec 900 av DAfud

Permalänk
Medlem

Ta bort den lilla fläkten så lär 50% av oljudet upphöra.
Fast nu behövs det inte :).

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk

Temp skillnad ?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Coolt fast gillade inte det gröna i slangen, ser ut som soppigt akvarium.
Menar du att det skillde 5grader meller 9700 och den andra, tänk då jag som kör en 9500. Ska nog byta

Permalänk
Medlem

@gusIII
Den lilla fläkten är ett måste för att hålla nordbryggan på acceptabla temperaturer. Men jag har tänkt att styrkretsen ska vattenkylas också så inom en snar framtik kommer den säkert rycka

@Soyish
Men ultran låg den på 50 idle och 75 ca i 1,54Vcore.
Nu idlar den på 30~34 och loadar på 65~
Mäter loaden och tempen i TAT.

@Murpie
Tycker det ger en cool look fast smaken är ju som baken, delad.
Jepp 5 grader skillde det, rekommenderar verkligen thermalrighten om man ska köra på luft.

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Medlem

Temperaturer före och efter...

Är det bara jag eller är det det som är intressant i en sådan här tråd?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Varför inte även kyla graffkorten. Annars lär inte datorn kunna bli överdrivet tyst. Speciellt om du ska klocka dem.

Jo jag vill occkså se temp före och efter. Håller även med om att den gröna slangen drar ner helhetsintrycket ganska mycket. Transparent och utan färg så blir det bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skrivit temp skillnad nu.

@nussse: Grafikkorten är inte klockade då jag inte behöver det än då alla spel jag spelar flyter på bra. Så fläkten på dom har jag dragit ned till ljudlös.

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Medlem

Tuffigt!

Visa signatur

ASUS Maximus Formula X38| Intel Core 2 Quad Q6600 2.4 GHz @ 3.8 GHz | Schyte Infinity CPU Cooler | 4 x Corsair Dominator PC2-8500 |ASUS GeForce GTX 285 1GB | CoolerMaster 700W RealPower | WD 750 GB + 250 GB + 74 GB Raptor

Permalänk
Medlem

Vatten = yum yum

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Du hade ingen tanke på att endast byta ut nb-kylaren? Och varför i ***** köpte du inte ett nb-block?! Snurr.

Permalänk

Hah, måste fråga, att ha luftkylaren kan ju inte låta mer än vattnet? Du har ju två fläktar på radiatorn, och där trycker du också luft igenom flänsar.. ^^

Snyggt, funderar på en väldigt lik setup men med D-TEK FuZion med Nozzle pack. ^^

Ser att du använder dig utav "pull" teknik, hur fungerar det? Ser inte riktigt på bilderna med har du ett "shroud"?

Trevliga temps då de är överklockade ganska så mycket.. ^^

Permalänk
Medlem

@ MoodHoodS

NB kylarens ljudnivå är inget jag klagar över, relativt tyst liten trevlig fläkt MSI har skickat med. Sen ligger NB på bra temps så att byta NB kylare finns inte i dagsläget, det skulle vara då köpa ett NB block och ta med det i vatten systemet. Men som sagt så tillåter inte min ekonomi fler inköp just nu.

@ Mikkel Öhrman

Faktiskt hörs det inte så mycket då jag kör dom på lägsta varv och dom kyler bra ändå, en av anledningarna för att jag köpte den radiatorn var för att den var tillverkad till low rpm fläktar.

D-tek Fuzion tänkte jag ta från början men fastna för Apogee då jag såg den, då dom ska kyla någorlunda lika så tog jag den som såg bäst ut.

Pull tekniken fungerar bättre än förväntat faktiskt men jag tror inte att det är i samma klass som om dom skulle blåst på radiatorn, dock inte långt ifrån. Vad menar du med "shroud"?

Ska ta några bilder på hur det ser ut under datorn där luften sugs in genom radiatorn, men hinner inte idag så dom kommer troligtvis imorrn.

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk

kunde inte missa din pioneer förstärkare på en av bilderna, jag har också en sån. 25 råa watt
btw. det ser riktigt coolt ut när det var mörkt, hoppas de funkar bra

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAfud

Vad menar du med "shroud"?

http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?products_id=...

Detta ett "shroud" alltså, de fördelar lufttrycket över hela radiatorn och inte bara precis där fläktarn "fläktar"

Hm, okej, tycker iofs att båda är ganska så läckra, men du har nog rätt, apogee tar priset.. men jag är ute efter maximalprestanda/pris

Edit: Fan, nu var jag riktigt klantig, två gånger.

Permalänk

Haha, ja de ser ju fint ut men de är synd att det inte kunde användas i mer än en dag Jeppe:D (han har bränt moderkortet)

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
Haha, ja de ser ju fint ut men de är synd att det inte kunde användas i mer än en dag Jeppe:D (han har bränt moderkortet)

Fred din lilla buse Moderkortet gillade tydligen inte att jag körde med 1.5v på NB i ett år, budgett skit

Okej, har aldrig hört talas om "shroud" för, men vad kan det ge i temp vinst? 2-3 grader eller mer?

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAfud
Fred din lilla buse Moderkortet gillade tydligen inte att jag körde med 1.5v på NB i ett år, budgett skit

Okej, har aldrig hört talas om "shroud" för, men vad kan det ge i temp vinst? 2-3 grader eller mer?

Va SATAN!!? Jag aer faen ingen buse, jag e FINNE! Perkele... Jaja, till ämnet. Kör på ett asus, så ska du se på förbättring:)

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

sexigt värre.

Permalänk
Medlem

Väldigt fint med vattenkylningen, bra jobbat.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

alltid kul med vatten kylning klart en 10 p snyggt har sj med vatten håller bara på att snygga till i lådan

Permalänk
Medlem

Har också planer på vattenkylning, men först blir det chassibyte då jag tycker Nine Hundred är på tok för trångt för min smak, är CPU-blocket något bra? Har ett liggandes här men det är stort och väger otroligt mycket så vette fan om det passar.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Mjo det var lite trångt att arbete men det är väldigt få med vattenkylning i ett 900 så det känns lite smått speciellt ^^

Apogee GTX är ett av dom bästa blocken på marknaden.

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Medlem

Vad får du för poäng 3DMark06?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

14k marks, ~3k i cpu score får han.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk

Väldigt fin dator.

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem

Du vet att du inte behöver sätta anti-kink coils över allt ? men det ser ändå coolt ut med dom på

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Köpte dom i första hand för att det ser coolt ut och i andra hand för deras egenskap

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk

Fint bygge

Permalänk

vill ha ditt GX2... tror jag köper ett nästa månad, mitt gts bötjar bli lite trött.

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900