Scythe firar med kopparkylare

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket snack om att tunga kylare skulle knäcka moderkorten. Jag har en Scythe Infinity/Mugen som väger 960 gram och den sitter som berget (socket 939). Svajar inte ens om man trycker kylaren neråt. Det är ju visserligen mycket möjligt att vissa sockets har lite klenare kylarinfästning.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Hmm denna ser intressant ut.. min gemin 2 väger säkert mer och denna borde ju rymmas i en extremengine 3t, höjden är väl 15mm på schyten ??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Tycker det är mycket snack om att tunga kylare skulle knäcka moderkorten. Jag har en Scythe Infinity/Mugen som väger 960 gram och den sitter som berget (socket 939). Svajar inte ens om man trycker kylaren neråt. Det är ju visserligen mycket möjligt att vissa sockets har lite klenare kylarinfästning.

Nu vet jag inte hur det är med socket 939 men gränsen för socket 775 ligger på ca 450gram och när man sedan fäster en kylare som väger knappt ett kilo med sketna pushpins, ja du, då är det inte direkt rekommenderat att trycka kylaren neråt.

Permalänk
Medlem

Nej inte 15 mm utan 15cm/150mm och scythe, inte schyte har gjort många kylare så det är lite svårt o säga om nån random scythe kylare är 15 mm hög...

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

den där fläkten va ju asbra

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Koppar är hett!
Skulle sitta fint i burken, köra passivt som tusan.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Det där med att moderkortet skulle dö vid 450gram är bara skitsnack, dels hänger det på hur hög tyngpunkt den har osv.

Nämnas bör ju att jag själv har en Mugen/Infinity som nära 1kg med pushpins funkar finfint på mitt s775, tillochmed efter att jag tappade chassit stående cirka 3 decimeter ner i marken.

Det säger en hel del om vikthysterin då min dator fortfarande fungerar prima!

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk

Då kommer koppartjuvarna på LAN och stjäl dessa

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

Ser nice ut

Visa signatur

HD6870 | Q9450 @ 3700 MHz | Scythe Ninja Copper | Asus Rampage Formula X48 | 4GB Mushkin redline 1000MHz |500GB Seagate Barracuda ES.2 7200rpm + 1TB Samsung Spinpoint F3| Creative Xtreme Gamer F4tality | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

Enligt testerna verkar den suverän i passiva lösningar, slagen i aktiva. Skulle se fin ut i lådan i vilket fall, och passivt är gott!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Ska dubbelkolla uppgifterna på höjden mot min låda - skulle vara trevligt att kunna få till en extra fräsch kylare bara för att det är fräckt. Även om min CPU knappast kommer upp i +100mhz till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Nu vet jag inte hur det är med socket 939 men gränsen för socket 775 ligger på ca 450gram och när man sedan fäster en kylare som väger knappt ett kilo med sketna pushpins, ja du, då är det inte direkt rekommenderat att trycka kylaren neråt.

Den där vikten skulle jag gärna vilja ha källa på.
Jag har en Infinity och visst är inte pushpins det optimala men har inte upplevt några problem med det. Jag har till och med rykt och dragit i den just för att kontrollera att den sitter som den ska, både då chassiet låg ner och stod upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
Den där vikten skulle jag gärna vilja ha källa på.
Jag har en Infinity och visst är inte pushpins det optimala men har inte upplevt några problem med det. Jag har till och med rykt och dragit i den just för att kontrollera att den sitter som den ska, både då chassiet låg ner och stod upp.

Samma här...väldigt konstigt, våra kylare måste ju vara mycket lättare än vad Scythe säger!

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Och priset beräknas vara 599 Euro. [/B]

WHATTTTTTT???
€599 för en? Den e för jävlig dyr med dagens kurs. Runt 5.500 kr.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Fan vilken läcker kylare, vore nåt o ha i lådan om man haft fönster alltså.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
Den där vikten skulle jag gärna vilja ha källa på.
Jag har en Infinity och visst är inte pushpins det optimala men har inte upplevt några problem med det. Jag har till och med rykt och dragit i den just för att kontrollera att den sitter som den ska, både då chassiet låg ner och stod upp.

Jag sa inte att det inte fungerar med pushpins det är ju klart att det funkar _men_ det är en väldigt dålig lösning, svåra att montera, ej särskilt stabila, visserligen sitter kylaren bra när man väl tryckt in dom men om man drar med datorn på lan och liknande så är det inte särskilt optimalt det fungerar bättre med backplate.

Angående källa:

http://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/std/sku=ninja_plus_b

"The Scythe Ninja Plus B weighs 640g. Intel's stated weight limit is 450g. Extreme care should be used when moving or working with computer with larger CPU cooler installed."

Som du ser så är det kanske inte den bästa källan men iaf det är resultatet av en simpel google sökning.

Permalänk

På zalmans hemsida har jag läst att det inte är rekomenderat med kylare på över 450 gram. Man ska vara försiktigare om det är över.

fint med koppar förresten.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dummyer
Har inte tänkt mycket på detta så det kan låta korkat.

Hade för mig att aluminium leder värme bättre till luften än koppar. Medans kopparn i sig leder värme bättre inom materialet. Om det är så (var jag nu har läst detta?) så borde plattan vara av koppar och flänsarna av aluminium.

Någon som kan läxa om det här?

Någon får gärna rätta mig om jag har fel för just nu såhär dags sviker minnet lite men jag har för mig att aluminum tar upp värme bättre medan koppar däremot avger den bättre, eller tvärtom.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Någon får gärna rätta mig om jag har fel för just nu såhär dags sviker minnet lite men jag har för mig att aluminum tar upp värme bättre medan koppar däremot avger den bättre, eller tvärtom.

Mjaa. Det vet jag inte riktigt om det stämmer. Värmeöverföringen sker lika lätt åt båda hållen mellan två medier. Är ämnet bra på att ta upp värmeenergin har den också lätt att släppa denna ifrån sig. Däremot kan det möjligtvis skilja sig i förhållandet att leda värmen inom materialet jämfört med hur lätt materialet avger denna värme till ett annat medium.

Men jag undrar en sak. Borde det inte vara bättre att göra flänsarna på kylaren räfflade? Det ger ju turbulens mellan plattorna när luften passerar vilket skulle ge bättre värmeöverföring.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flax.se
Det där med att moderkortet skulle dö vid 450gram är bara skitsnack, dels hänger det på hur hög tyngpunkt den har osv.

Nämnas bör ju att jag själv har en Mugen/Infinity som nära 1kg med pushpins funkar finfint på mitt s775, tillochmed efter att jag tappade chassit stående cirka 3 decimeter ner i marken.

Det säger en hel del om vikthysterin då min dator fortfarande fungerar prima!

3 decimeter om du stod upp ? Får man fråga hur lång (kort) du är ?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Mjaa. Det vet jag inte riktigt om det stämmer. Värmeöverföringen sker lika lätt åt båda hållen mellan två medier. Är ämnet bra på att ta upp värmeenergin har den också lätt att släppa denna ifrån sig. Däremot kan det möjligtvis skilja sig i förhållandet att leda värmen inom materialet jämfört med hur lätt materialet avger denna värme till ett annat medium.

Men jag undrar en sak. Borde det inte vara bättre att göra flänsarna på kylaren räfflade? Det ger ju turbulens mellan plattorna när luften passerar vilket skulle ge bättre värmeöverföring.

Jag vet bara att koppar leder värmen bätre och då är det ju mer lämpligt än aluminium på en kylare.

Tror Thermaltake (?) har en orb kylare med räfflade blad för att få en större yta på flänsarna men säkert bra för turbolens med...

Det jag är säker på är om denna lilla kylare blir tillgänlig i sverige kommer den snart sitta i min burk i alla fall. Tror till och med att den kan utmana 120 extreme!

Angående knäcka moderkort är nog den största oron att kylare släpper och trillar ner på något annat som man vill ha kvar...

Fast jag byter nog fläkten till en noctua...

Permalänk
Medlem

Scythe Ninja är lätt den brutalaste kylflänsen Blev riktigt hårdvarukåt när jag såg en första gången.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Så tung. Inget man ska ha i en LAN dator som man flyttar ofta direkt.
På P35 moderkort rekommenderas ej kylflänsar som väger mer än 600 gr om man har ett stående moderkort.
Denna kylfläns väger det dubbla.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Inaktiv

Vilken best!
Det är nog säkrast att använda den i ett chassi där moderkortet monteras liggande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Men jag undrar en sak. Borde det inte vara bättre att göra flänsarna på kylaren räfflade? Det ger ju turbulens mellan plattorna när luften passerar vilket skulle ge bättre värmeöverföring.

Borde vara bättre när man tänker på det ja. Det går dock åt mer material i kylaren = högre vikt, du får lägre luftflöde, vilket kräver kraftigare fläkt = mer oljud.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
3 decimeter om du stod upp ? Får man fråga hur lång (kort) du är ?

Datorlådan kanske stod upp?? det är då som den utsäts för tryck...

Tung ovch dyr. perfekt med andra ord:D

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Borde vara bättre när man tänker på det ja. Det går dock åt mer material i kylaren = högre vikt, du får lägre luftflöde, vilket kräver kraftigare fläkt = mer oljud.

Högre vikt behöver det inte bli. Räfflorna kommer istället göra fläktstorleken mindre om man använder samma mängd material. Angående luftflödet är det ju inte ett självändamål att ha en viss hastighet på luften genom flänsområdet utan det som spelar roll är hur effektiv värmeöverföringen blir. Och blir värmeöverföringen bättre gör det inget om luften går långsammare igenom flänsarna. Och därmed behöver man inte heller en kraftigare fläkt som låter mer. Kylningen kan nog bli mer effektiv iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

min före detta freezer 64 ramlade av en gång, den hängde bara i ett av fästena när datorn stängdes av pga överhettning..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid

Angående källa:

http://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/std/sku=ninja_plus_b

"The Scythe Ninja Plus B weighs 640g. Intel's stated weight limit is 450g. Extreme care should be used when moving or working with computer with larger CPU cooler installed."

Som du ser så är det kanske inte den bästa källan men iaf det är resultatet av en simpel google sökning.

Mhm, gjorde en egen sökning och hittade ett antal sidor, forumtrådar osv. där de skrev samma vikt. Det enda speciella som står om tyngre kylare är helt enkelt att man ska ta det försiktigt när man transporterar,flyttar datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Någon får gärna rätta mig om jag har fel för just nu såhär dags sviker minnet lite men jag har för mig att aluminum tar upp värme bättre medan koppar däremot avger den bättre, eller tvärtom.

Dum myt som fortfarande lever vidare ser jag, koppar är bättre än aluminium på ALLT när det gäller värmeöverföring.