Permalänk

samlingstråd FS Amilo Xi 1554

hej på er alla, och framför allt ägare och andra intresserade av FS Xi1554.
Vi är några pers. här på sweclockers som sitter med denna dator och PM-funktionen har används ganska friskt kring denna modell. Jag tyckte nu att det var dax att vi samlades i en egen tråd så att fler kunde ta del av det som skrivs för att få tips och för att hjälpa till med uppkommna problem etc.

På det hela taget får jag säga att jag är mkt nöjd med datornm, har haft min nu i ca 3 veckor. Inte hunnit prova allt för mycket spel osv ännu men jag har iaf lirat en del Bioshock vilket fungerar hur bra som helst. Jag fick dock installera om drivrutin till graffekortet för att kunna få igång spelet i högre upplösningar. Lirade det faktiskt en del i 1920*1200 och det funkade kanon, datorn blir dock rätt varm och fläkten går på max när jag lirar den upplösningen. Ska man sitta och lira ett tag tyckte jag nog att det var bättre att lira i 1280*1024 och det ger också en väldigt skarp och bra bild.

har köpt optisk kabel och kör digitalt ljud till hemmabiosystemet (H&K AVR 135 reciver, Infinity TSS 750 högtalare) och DVI-->HDMI för att koppla in min Sanyo projektor (PLZ Z3) och även detta fungerar riktigt bra. Spelade Bioshock över proj igår kväll på proj, med riktigt bra bild och ljud (ska på nått sätt bara se till att få bilden ljusare på projektorn)

De problem jag haft/har än så länge och som jag inte löst ännu är att den numeriska delen och piltangenterna inte fungerar som de ska, de ger helt andra tecken än siffror och förflyttning med pilarna. har inte kommit underfund med om detta är något som rör inställningar eller om det är nått fel på drivrutiner till grafikkortet.

Sitter på jobbet och hinner inte skriva mer om mina eftarenheter om 1554 jså här långt just nu men återkommer med lite frågor som jag skulle behöva hjälp med senare. Nån som kan tipsa om detta med numpad-problemet så är jag jätteglad. Jag hörde att det var fler som hade sammma problem med detta på sina nyinköpta 1554.....

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har oxå köpte denna fina laptop och har oxå problem med detta som du skriver:

De problem jag haft/har än så länge och som jag inte löst ännu är att den numeriska delen och piltangenterna inte fungerar som de ska, de ger helt andra tecken än siffror och förflyttning med pilarna. har inte kommit underfund med om detta är något som rör inställningar eller om det är nått fel på drivrutiner till grafikkortet.

Är det någon som har en lösning på detta ?

Visa signatur

Abit A8N Sli Deluxe || AMD Athlon X2 3800+ || 2GB Ram || Gainward 7800GT || 300 GB Hdd || Samsung 19" SyncMaster 940b

Permalänk

hej jag har googlat lite på detta fenomen och jag har läst att många genom att uppdatera bios till .23 eller .25 ska ha löst detta problem. Är på jobbet och kan inte kolla vilken ver. jag själv har på mitt bios, troligtvis .22
har aldrig uppdaterat bios tidigare och är lite rädd för att göra fel. Laddar man bara med de nya och kör exe-filen eller hur gör man? Tänker nog ringa fujitsu-simens support och höra med dem först....
Om du tänker installera bios läste jag att de flesta varit tvungna att ta ur batteriet inna och vid installationen endast köra nätkabeln i

meddela om du kommer fram till någonting.

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem

Det känns ju lite farligt att uppdatera bios för mig då jag även har problem med Internet på denna. Men det problemet hör till routern tror jag. Jag tappar uppkopplingen rätt snabbt efter att den kopplats upp mot nätet.
Jag är själv även på jobbet så kan inte heller kolla vilken version jag har på min bios.

En kille här på jobbet sa dock att han kände igen det där och att man möjligen kunda ändra nån inställning i bios bara. Får prova lite mer när jag kommer hem!

Visa signatur

Abit A8N Sli Deluxe || AMD Athlon X2 3800+ || 2GB Ram || Gainward 7800GT || 300 GB Hdd || Samsung 19" SyncMaster 940b

Permalänk

internet, jag fattar inte vad du menar med det? När man uppdaterar bios måste man väl först ladda ner ny ver. och den bränna på cd eller lägga på sticka. --> gå in i bios vid boot och på nått sätt välja uppdatera bios genom cd´n eller usb-stickan. Kan nån verifiera att detta är ett riktigt sätt att uppdatera bios, jag är inte helt säker och har aldrig gjort det tidigare.

Har dessutom råkat ut för ett moment 22 tror jag. Går in i bios vid boot för att uppdatera bios för att numpad och piltangenter inte fungerar. MEN eftersom jusst piltangenterna inte funerar (inte i alla riktninar iaf) så kan jag inte gå neråt från den vågräta översta menyraden, vilket betyder att jag inte kommer åt bios-inställningar i bios.... ehh fattar ni vad jag menar? HUR LÖSER JAG DETTA??

...Om jag inte kan flasha om bios själv måste jag lämna iväg datorn och det vet ju alla att det ta minst två veckor... *suck*

SÅÅÅ DÄÄÄR JA!!! nu är det fixat!!! såg nu att det fanns en drivrutin som kunde köras från win. (windows bios flash, EXE)
http://www.fujitsu-siemens.se/support/downloads.html

ladda ner den tog ur batteriet och körde endast nätkabel (hade läst lite på google om att detta hade gjort skillnad för en del personer med detta problem, fattar inte hur/varför men jag chansa inte) drog igång programet som flasha om till 1.23 (den ska fixa problem med tangenter, 1.25 står det inget om när det gäller tangenter så jag tog inte den även om den är nyast) Startade om win och alla tangenter fungerar perfekt, nice.

pratade med support om problemet tidigare idag och de sa att de var nödvändigt att skaicka in datorn så deas tekniker fick titta på den. Jag förklarade att jag var till 99% säker på att de var mjukvarurellaterat och att de borde kunna hjälpa mig över telefon. Till svar sa de då att jag fick testa själv men att de var på egen risk..... om de satt like kunniga personer på support skulle det vara ett framsteg för miljön då inte alla behövde skicka sina datorer över halva sverige vid fel som support borde kunna avhjälpa över telefon...

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Avstängd

vad får denna i 3dmark06? skulle vatrevligt å veta

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk

i 06 får min 3520p

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem

Mitt tangentbords problem var löst när jag kom hem igår och knäppte på datorn. Även mitt problem med Routern var helt och hållet borta. Nu är det frid och fröjd och jag kan köra LOTRO med höga inställningar, riktigt nöjd med denna burk!

Visa signatur

Abit A8N Sli Deluxe || AMD Athlon X2 3800+ || 2GB Ram || Gainward 7800GT || 300 GB Hdd || Samsung 19" SyncMaster 940b

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med ljudet i början, det typ hackade,
samt att jag hade problem med NUM-tangenterna.. men allt löstes genom att formatera datorn och bara uppdatera drivrutinerna på grafikkort och ljudkort, låta alla andra drivisar uppdatera sig själva genom vista

funkar perfekt och är helnöjd med datorn

Permalänk
Medlem

Går den här datorn att få tag på i Sverige nu? Googlar men finner inget. Länka gärna!

Permalänk

ibland ser man inte skogen för alla träden.....

hehe kolla till höger på din skärm eller under nyheter...(banner)

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HOTDOG2004

SÅÅÅ DÄÄÄR JA!!! nu är det fixat!!!

ladda ner den tog ur batteriet och körde endast nätkabel (hade läst lite på google om att detta hade gjort skillnad för en del personer med detta problem, fattar inte hur/varför men jag chansa inte) drog igång programet som flasha om till 1.23 (den ska fixa problem med tangenter, 1.25 står det inget om när det gäller tangenter så jag tog inte den även om den är nyast) Startade om win och alla tangenter fungerar perfekt, nice.

Drog ner samma program men när jag kör programmet så händer inte mycket.
Får upp ett fönster med alternativ !
Ska jag göra nåt speciellt i det prog och vilka insäöllningar gäller.
Ska nåt brännas ner på skiva ?

Skulle upskatta all hjälp.

Edit:
Såg att tråden gäller annan modell
har samma fel i xi1526

Permalänk

den jag körde heter "windows flash Exe" till amilo xi 1526/1554 ver. 1.23. daterad 29-06-07. när jag laddade ner den i en skapad map på hd så ligger den där som ett program, en fil att välja (exe) det finns inget mer att välja på än att köra just den. Efter som det är windows flash så är tanken att u ska uppdatera bios från win, så du behöver alltså inte spara ner prog/fil på sticka eller cd och köra från biosmenyn eller så. Se till att köra med strömkabeln i och inte med batteriet (jag tog bort batteriet (som jag nämner ovan) för jag hört att det skapat problem för en dal att ha detta i under biosuppdatering, fråga mig inte varför/hur. Se även till att inte ha andra prog igång. När programmet körts så ska du starata om datorn om den inte gör detta automatiskt.

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Inaktiv

Gjorde som du sa, tog bort batteriet, stängde ner program.
körde filen i en nyskapad mapp i under c:
Den körs och allt men verkar inte fungera, startade om och trycker jag på den numeriska delen så händer följande

9:ewq
6:popup sök
3:dsa
2:dsa
7,4,1: fungerar
etc....

Har du nån nerladdningslänk till den du drog hem ?
bifoga gärna så testar jag den istället.

Permalänk
Medlem

re itkraft

alltså itkraft. testa att formatera datorn, och installera inte massa drivrutiner från skivan i onödan, det var dom som gjorde så det cpade för mig.. installera om windows.. sen startar du om datorn typ 2-3 ggr.. för att första gången den bootar så installeras inte allt.. mitt tangentbord börja fungera efter andra restarten. det är inget allvarligt fel du har, garanterat drivrutinsfel lixom

jag hade exakt som du . att 147 funkade. och resten blev som du skrev.
testa också att hålla inne FN+NUM, det är nått som ändras då iaf. funkade inte för mig men, supporten sa ja skulle göra det. kanske är en kombination av att det ska vara rätt drivrutiner, och vara på rätt FN+num läge..
hoppas d hjälper. du behöver nog inte installera om bios å hålla på

Permalänk
Medlem

Ok, jag är ny med laptop och nu har jag stött på ett problem. Vi spelar Lord of the rings online på laptopen och problemet är att efter ett tag svartnar skärmen, ljudet hör jag fortfarande i spelet. Men måste starta om datorn!

När jag kör datorn med laddat batteri så funkar det kanon ända tills att batteriet är slut, då slocknar skärmen. När jag sen pluggar i el kabeln och kör så kan vi köra 10-20 minuter (har inte räknat minutrar) innan skärmen svartnar igen?!
Jag har stängt av alla energisparar inställningar och skärmsläckare i windows.

Är det nån mer som har detta problem eller är det jag som är för ny med laptops helt enkelt ?

Visa signatur

Abit A8N Sli Deluxe || AMD Athlon X2 3800+ || 2GB Ram || Gainward 7800GT || 300 GB Hdd || Samsung 19" SyncMaster 940b

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hackeron
alltså itkraft. testa att formatera datorn, och installera inte massa drivrutiner från skivan i onödan, det var dom som gjorde så det cpade för mig.. installera om windows.. sen startar du om datorn typ 2-3 ggr.. för att första gången den bootar så installeras inte allt.. mitt tangentbord börja fungera efter andra restarten. det är inget allvarligt fel du har, garanterat drivrutinsfel lixom

Testade, och gjorde allt som tänkas kan.
Hjälpte inte så jag ringde tillverkaren där dem bad mig återvända till butiken och lämna in datorn för ett utbyte.
Kom hem och allt fungerande direkt utan vidare installationer eller likande.

Permalänk
Medlem

Är på vippen att beställa nu (när jag äntligen hittade den) men undrar om den klarar att sända 1080p till tv? Undrar lite vad ni har för erfarenheter av att koppla 1554 med platt-tv?

Permalänk

kör den till projektor (z3) och kan dessvärre inte köra 1080p då min projektor kör 1280*720 men jag kör min 1554 via proj i 720p och det fungerar hur bra som helst, väldigt nöjd. Men som du säkert läst klarar 1554án att köra 1080p ut

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk

jag har en xi 1526 som de inte går att spela på, när jag kör bf2142 och andra lite mer krävande spel så blir de pixelfel och dylikt, sådant som brukar händer när datorn är överhettat. fast de spelar just ingen roll hur varm den är...
tacksam för hjälp!

Permalänk

efter som du har en AMD processor och ett nvidia graffekort i din dator och det i 1554án sitter intel resp. ATI kort så vet jag inte om det är rätt tråd att få hjälp i.

testat att kontakta support och se vad dom säger?
uppdaterat drivrutiner? graffekort, ljudkort ev. bios.
vad kör du för dx?
tänkbart att du har minnesfel
har du alltid haft så eller har det kanske kommit i samband med att du gjort en halvtaskig avinstallation av drivrutiner när du installerat nya? svårt att säga nått utifrån den lilla info du ger.. du kanske ska skapa en ny tråd för detta problem nom du vill ha många och bra svar då jag inte ser din hårvara som lik den som sitter i 1554

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk

de är en c2d faktiskt. den är hyffsat ny och inga drivrutiner som jag har installerat har strulat, ladddade precis hem nya gpu drivare. dx vet jag däremot inte, kan de skapa sådana problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HOTDOG2004
den jag körde heter "windows flash Exe" till amilo xi 1526/1554 ver. 1.23. daterad 29-06-07. när jag laddade ner den i en skapad map på hd så ligger den där som ett program, en fil att välja (exe) det finns inget mer att välja på än att köra just den. Efter som det är windows flash så är tanken att u ska uppdatera bios från win, så du behöver alltså inte spara ner prog/fil på sticka eller cd och köra från biosmenyn eller så. Se till att köra med strömkabeln i och inte med batteriet (jag tog bort batteriet (som jag nämner ovan) för jag hört att det skapat problem för en dal att ha detta i under biosuppdatering, fråga mig inte varför/hur. Se även till att inte ha andra prog igång. När programmet körts så ska du starata om datorn om den inte gör detta automatiskt.

Har precis fått hem mina nya xi 1554, och har vart rädd enda sen jag beställde den att jag också skulle bli drabbad av de här skiten. och de första jag ser då jag startar datorn är att jag inte kan använda piltangenterna.
och när jag försöker flasha bioset så står de ba, "BIOS updade failed! Failed to flash BIOS image: This BIOS is bot for this model".
Verkar som de är fel "model" men jag har valt allt rätt, så fattar inte vafan dom surrar om :/ Hoppas nan kan hjalpa mig, för de har börjar verkligen gå mig på nerverna

Visa signatur

CPU: 7950x CROSSHAIR X670E HERO MB: RAM: 32GB Kingston 6400mhz cl32 GPU: RTX 4090 SSD: 980 pro COOL: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 MON: ASUS ROG SWIFT PG348Q 34" + Odyssey G7 32"

Permalänk

vad heter ben biosversion du laddat ner? har du laddat ner den från fjitsu simens hemsida?

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HOTDOG2004
vad heter ben biosversion du laddat ner? har du laddat ner den från fjitsu simens hemsida?

Jag fixade de precis, fick ladda ner en mycket äldre version :/

Men problemen är fortfarande inte över, nu har jag märkt att ljudet hackar då jag lyssnar på musik. "Hacken" kommer lite då och då, väldigt störande!

Jag har läst om att fler 1554 ägare har samma problem, så de vore roligt om nån lyckades lösa de här..

Börjar verkligen fundera om de här verkligen var ett så bra köp : /

Visa signatur

CPU: 7950x CROSSHAIR X670E HERO MB: RAM: 32GB Kingston 6400mhz cl32 GPU: RTX 4090 SSD: 980 pro COOL: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 MON: ASUS ROG SWIFT PG348Q 34" + Odyssey G7 32"

Permalänk

jag väntar också på förslag om vilka drivrutiner som löser ljudproblemet. Som jag ser det så är det helt KASS av FS att inte ha bättre koll på datorer som levereras i form av mjukvara. Sett till prestanda och bygkvalitet är detta som jag ser det en mkt bra dator, ..men vad hjälper det om man inte får ordning på mjukvara???

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem

Ingen lösning på problemet ännu?

Permalänk

jo det är fixat för flera av oss. jag fick lösningen av hackeron, se vad han skriver tll mig nedan;

det är en bugg i drivrutinerna till IDE/ATA-/ATAPI-styrenheter, "om man går in i enhetshanteraren så ser man en sån flik"

Det jag gjorde var att formatera om datorn, och ENDAST installera grafikkortsdrivrutinerna ( från skivan) samt ljudkortsdrivrutinerna, rör alltså inte dom andra, typ chipset, eller styrenheterna som finns på skivan,

jag formaterade datorn 2 gånger, första gången så installerade jag alla drivrutiner på skivan, då hackade ljudet,

andra gången lät jag windows hitta alla drivrutiner förutom grafik/ljud , vilket jag installerade från skivan, då funkade allt perfekt sen!

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem

Om ni kollar på FS hemsida för drivrutiner under Xi1554 så hittar ni detta:

Application - Service Patch - Application - Service Patch - AMILO Xi 1554

This tool needs to be installed to prevent audio/ VGA lagging in Vista environment using a FSC AMILO Xi system
How to run the cachehdd tool:
- copy the file to the internal HDD.
- start the tool (with administration rights)
- in the background processes will be executed
- reboot your system
---> acvanced performance for caching is enabled

Funkade prima för mig. Hoppas det hjälper så folk slipper installera om för att få det att funka!

Visa signatur

Abit A8N Sli Deluxe || AMD Athlon X2 3800+ || 2GB Ram || Gainward 7800GT || 300 GB Hdd || Samsung 19" SyncMaster 940b

Permalänk

nu är det ju många som haft sina 1554 ett tag och alla små skitfel som icke fungerande piltangenter osv är nog fixat. Jag skulle vilja höra vad ni har för uppfattning om datorn nu när det gäller prestanda. Vilka spel lirar ni och hur tycker ni att det flyter? Har någon kopplat in den till projektor, vad upplever ni? Själv har jag 2 små barn och har haft allt för lite tid att spela på sista tiden. Har endast lirat Bioshock och till det har datorn fungerat mkt bra för mig. Den blir jävligt varm och fläktarna jobbar ganska hårt efter nån timmes spelande men det får man nog räkna med om man ska lira så grafikkrävande spel på laptop. Jag tycker att detta är helt ok iaf då jag inte störs av att fläktarna går när ljudet från spelet ändå överröstar...
men som sagt, vore kul med era upplevelser om 1554

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200