Tunn bärbar dator från Apple

Permalänk
Avstängd

Det där med remote disc har man väl alltid kunnat göra? Har min diskettstation utdelad i nätverket sedan urminnestider. Problemet är väl att jag måste in i garderoben när jag ska byta diskett

Permalänk
Hedersmedlem

avsaknaden av FW och bättre grafik gör att jag inte kan köpa den
Samt NIC! WTF

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

När man har läst runt lite har man fått lite mer kött på benen, samt när man har tänkt en del också.

Batteriet
Det kostar $129 att få det utbytt, precis lika mycket som ett batteri till en vanlig MacBook eller MacBook Pro

Remote Disc
Visst har detta funnits sedan begynnelsen. Det som revolutionerande är att min mamma kan använda det. Killen som har byggt datorer sedan han byggde Lego är inte direkt målgruppen för underlättande åtgärder, ni har redan kunskapen om hur man gör. Det har inte min mamma förrän nu.
Det som är nytt också är att en Windows-maskin kan läsa mina mac-skivor.

Antalet anslutningar och enheter
Att den har en micro-dvi istället för hdmi känns helt naturligt. HTPC marknaden är inte vad som gäller här, för det finns ju Apple TV. Och jag är inte sugen på att dra kablar kors och tvärs för att använda min laptop som HTPC, vilket jag gör nu.
Det som micro-dvi innebär att jag kan koppla in mig på projektorn på skolan/arbetsplatsen för att visa min powerpoint.
Och när jag sitter på ett tåg genom Sverige, inte behöver jag koppla in min iPod, kamera & externa disk samtidigt. Om du behöver ett 3G-modem så får man kompromissa. Jag gör kompromisser med min laptop där jag bara har två usb-portar, jag kan inte synka min ipod och lägga över mina bilder från kameran till rätt hårddisk samtidigt.
Nätverksadaptern tycker jag är en helt ok lösning, du måste ju ändå ha en kabel till nätverket. Och när man väl skaffade sig wlan så har jag aldrig sett behovet av trådbundet igen.
En mini firewire hade inte varit helt fel, men det finns tydligen usb2->fw adapters.
Men visst är det synd att den inte har 3G, dock hade väl leveranstiden varit lite längre då man hade varit tvungen att köra den till ett testlab.

Jag hade hellre sett en MacBook Air med 8 st 3GHz kärnor, möjlighet till 32GB ram och en gärna ett eller två 8800 kort. Samt 8 USB, FW400+FW800 och minst två nätverksportar. Självklart en minneskortsläsare och 128GB SSD som standard. Och varför inte klämma in vga, dvi och hdmi! Och en s-video...
Självklart i samma låda och med halva vikten samt den dubbla batteritiden. Sen får den inte kosta mer än 10k...

Permalänk
Medlem

Översätter man dem 1799 Dollar som skrivs på IDG.se så är det långt ifrån 16500:- iaf!
Billigare för alla att själv beställa från USA och skeppa till sverige, än att vänta o köpa i sverige... skillnaden är stor

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Översätter man dem 1799 Dollar som skrivs på IDG.se så är det långt ifrån 16500:- iaf!
Billigare för alla att själv beställa från USA och skeppa till sverige, än att vänta o köpa i sverige... skillnaden är stor

Oj shit det var en riktigt stor skillnad må jag hålla med dig om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Översätter man dem 1799 Dollar som skrivs på IDG.se så är det långt ifrån 16500:- iaf!
Billigare för alla att själv beställa från USA och skeppa till sverige, än att vänta o köpa i sverige... skillnaden är stor

Visst blir det en skillnad, men du får tänka på att vi i Sverige anger våra priser inkl moms vilket de borta i USA inte gör. Sedan valutaförsäkrar Apple sin växelkurs för att inte priserna ska åka berg-och-dalbana med valutasvängningarna och som alla försäkringar så kostar även denna pengar.

Summa summarum så "blåser" Apple oss svenskar på en dryg tusenlapp (mellan tummen och pekfingret) om vi köper en MBA.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå er som klagar över att batteriet är inbyggt. Jag har aldrig behövt byta ut mitt batteri och jag känner ingen som har ett behov av att byta sitt batteri när som helst.

Jag skulle gärna ha ett helt inbyggt batteri i min MacBook om det innebar att jag kunde få en mindre dator eller mer batteritid. 5 timmar är en hel del.

Visa signatur

MacBook / 2.16 ghz / 2gb ram / 120 gb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av O²
Jag kan inte förstå er som klagar över att batteriet är inbyggt. Jag har aldrig behövt byta ut mitt batteri och jag känner ingen som har ett behov av att byta sitt batteri när som helst.

Jag skulle gärna ha ett helt inbyggt batteri i min MacBook om det innebar att jag kunde få en mindre dator eller mer batteritid. 5 timmar är en hel del.

1. Du är på resa och batteriet dör, antingen tar du upp ditt reservbatteri och tjackar in eller så får du stänga av datorn.

2. Batteriet förlorar sin kapacitet (vilket batterier gör efter ett tag om man faktiskt använder datorn som en bärbar och inte som en flyttbar stationär). Antingen köper du ett nytt batteri eller så får du böka o lämna in den till Mac för utbyte av batteri till extra hög kostnad.

Är det inte uppenbart vilket som är bäst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
1. Du är på resa och batteriet dör, antingen tar du upp ditt reservbatteri och tjackar in eller så får du stänga av datorn.

2. Batteriet förlorar sin kapacitet (vilket batterier gör efter ett tag om man faktiskt använder datorn som en bärbar och inte som en flyttbar stationär). Antingen köper du ett nytt batteri eller så får du böka o lämna in den till Mac för utbyte av batteri till extra hög kostnad.

Är det inte uppenbart vilket som är bäst?

Helt klart uppenbart, man köper två MBA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
1. Du är på resa och batteriet dör, antingen tar du upp ditt reservbatteri och tjackar in eller så får du stänga av datorn.

2. Batteriet förlorar sin kapacitet (vilket batterier gör efter ett tag om man faktiskt använder datorn som en bärbar och inte som en flyttbar stationär). Antingen köper du ett nytt batteri eller så får du böka o lämna in den till Mac för utbyte av batteri till extra hög kostnad.

Är det inte uppenbart vilket som är bäst?

Du har helt rätt, och får mig vidare att begrunda en detalj.
Hvis man ej kan ta ur batteriet, och använder den mycket kopplad till strömuttag, kommer batteriet hållas fullt laddat? Jag antar det, och det finns ju en anledning till att man helst tar ur batteriet om man planerar köra nätström länge(1. batteriet 'används', 2. Mer specifikt: det hålls fulladdat, vilket inte är att rekommendera för lijonbatterier, sp. om det är någotlunda varmt där det sitter).

..Och sen antar jag ju att den ska vara just 'superportabel' - hur rimmar det med ej-användarutbytbart batteri?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StålLången
Nätverksadaptern tycker jag är en helt ok lösning, du måste ju ändå ha en kabel till nätverket.

Nätverkskabeln finns ju ofta på plats, precis som skärmsladden. Därför är det riktigt obekvämt att behöva släpa med sig adaptrar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LittleFriend
Kvalitén på Apples produkter tror jag inte att någon kan ifrågasätta.

Är du ironisk?

Permalänk
Medlem

Harmm. Är det bara jag som har läst?

"Apple föll med 5,5 procent och sänkte Nasdaq, sedan vd Steve Jobs presentation av nya prylar på Macworld i San Francisco inte imponerat. " . - www.e24.se

Apple drog ner marknaden Efter presentationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemcue
- Inbyggt batteri

- 1 USB-port

- Micro-DVI (wtf?)

- Ingen optisk drive

- Dyr

Som så många andra förstår jag verkligen inte vilken deras målgrupp skulle vara med en sån här typ av produkt.

Vet inte men den är säkert tillrekligt lätt för att räknas som UMPC.

Med 5tim bateritid, lätt och tillräcklig prestanda för multimedia är det ju en bra businesslaptop dessutom är den enormt snygg.
Det räcker för dem flesta.

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Mycket kluven.
Grymt impad för att någon verkar ha tagit konceptet "bärbar" till hjärtat.
Grymt besviken då den inte verkar vara mer än vad som absolut behövs för att få kalla det en dator, vilket inte är mycket.

Snygg dock, det måste jag ge den.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Hur fick jag apple till att se ut som asus:S Blev lite förvånad att asus skulle släppa en supertunn macdator=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Hur fick jag apple till att se ut som asus:S Blev lite förvånad att asus skulle släppa en supertunn macdator=)

Nästan läskigt, jag var övertygad om att det stod Asus i rubriken men kollade igen då jag såg bilden.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Hedersmedlem

Folk den är billig!

Men jag ser inget användningsområde för den.. saknar för mycket funktioner.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Men vaf%&n.
Målgruppen är inte finniga tonåringar som vill spela häftiga spel och ha alla funktioner. Och nej, du behöver inte köpa den, så nog med klagomål om att den inte har det och inte kan det.
Målgruppen är nog mer rika affärsmän som impar mer på kollegorna med snygg design än många fps i Crysis och som inte behöver massa funktioner.

Så var det sagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Och efter 2 månader så kommer 1miljon att klaga på urkassa batterier.
Kommer bli riiiiiiktigt dyrt iom att det är inbyggt!

Idiotiskt!

Inget klår en Thinkpad vad de gäller design,kvalite,funktioner,prestanda.

Vi kanske ska ta och bryta där..

För övrigt tycker jag MBA är väldigt trevlig, speciellt storleken och designen.
- Sen när har Apple-datorer haft bäst prestanda (på grafikkortssidan..)? X3100 duger förmodligen till det mesta en MAC-användare efterfrågar (så gör även resten utav prestandan).

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk

Påminner en hel del om Asus eeePc, eller?
Om man bortser från att eeePc är 7", dvs mycket mindre, lite tjockare, och kostar ungefär en tiondel (!) av vad den här datorn gör.

Visst har Apple en snygg minimalistisk och stilren design, om man bortsett från att de gillar stora självlysande logotyper, som IMHO sabbar intrycket en del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Harmm. Är det bara jag som har läst?

"Apple föll med 5,5 procent och sänkte Nasdaq, sedan vd Steve Jobs presentation av nya prylar på Macworld i San Francisco inte imponerat. " . - www.e24.se

Apple drog ner marknaden Efter presentationen.

2 fel i den artiklen. 1 Apple drog inte ner marknaden. För den som inte är insatt så har marknaden fallit sedan i höstas. Vi är just nu inne i vad många ekonomer beskriver som en recession. Apple drog inte ner marknaden, det var ett börsras igår.

Det andra är att det var inte trista prylar som sänkte aktien. Det var försäljningen av aktier då de alltid trissas upp stora köprallyn innan apples event. Apples aktie faller alltid efter Macworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
2 fel i den artiklen. 1 Apple drog inte ner marknaden. För den som inte är insatt så har marknaden fallit sedan i höstas. Vi är just nu inne i vad många ekonomer beskriver som en recession. Apple drog inte ner marknaden, det var ett börsras igår.

Det andra är att det var inte trista prylar som sänkte aktien. Det var försäljningen av aktier då de alltid trissas upp stora köprallyn innan apples event. Apples aktie faller alltid efter Macworld.

Tacker, då lärde man sig något nytt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
1. Du är på resa och batteriet dör, antingen tar du upp ditt reservbatteri och tjackar in eller så får du stänga av datorn.

2. Batteriet förlorar sin kapacitet (vilket batterier gör efter ett tag om man faktiskt använder datorn som en bärbar och inte som en flyttbar stationär). Antingen köper du ett nytt batteri eller så får du böka o lämna in den till Mac för utbyte av batteri till extra hög kostnad.

Är det inte uppenbart vilket som är bäst?

Visst jag kan gå med på att 1. är ett alternativ men om man reser så långt att man måste ha datorn igång fem timmar i sträck finns det antagligen ett eluttag i närheten också.

Sedan om batteriet förlorar sin kapacitet så lär inte det ske förän efter väldigt lång använding och då ser jag inget problem med att betala $125 dollar för att få ett nytt batteri och att någon gör jobbet med att byta ut det.

Visa signatur

MacBook / 2.16 ghz / 2gb ram / 120 gb hdd

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Tacka vet jag denna

http://www5.pc.ibm.com/se/products.nsf/Products?openagent&bra...

Jaha. Vem vill inte ha 1024x768 i upplösning? Och en hyffsad dator som ser ut som en föråldrad dinosaurie..

Vi kanske ska ta och bryta där...?

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av O²
Visst jag kan gå med på att 1. är ett alternativ men om man reser så långt att man måste ha datorn igång fem timmar i sträck finns det antagligen ett eluttag i närheten också.

Sedan om batteriet förlorar sin kapacitet så lär inte det ske förän efter väldigt lång använding och då ser jag inget problem med att betala $125 dollar för att få ett nytt batteri och att någon gör jobbet med att byta ut det.

1. Det kan ibland vara förvånansvärt svårt att hitta eluttag... den som reser mycket vet jag snackar om, inget kul att behöva chansa. Dessutom - en film och batteriet är dött, jag lovar. 5 timmar är för e-post etc.

2. För att byta batteriet är ju normalt så väldigt komplicerat så det är ju skönt att någon hjälper en med det.... eller hur menar du? Du kommer ju behöva lämna in datorn i säkert minst en vecka för att dom ska fixa det. Det kan väl aldrig vara bra??? Jag tror knappast att dom fixar det på plats i butiken, dom skickar den säkert till nått ställe och sånt tar alltid tid.

Jag säger inte att du har fel, du får gärna tycka som du tycker men för mig är urtagbart batteri helt överlägset och jag skulle aldrig köpa en dator med inbyggt batteri så som batterierna funkar idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Jag säger inte att du har fel, du får gärna tycka som du tycker men för mig är urtagbart batteri helt överlägset och jag skulle aldrig köpa en dator med inbyggt batteri så som batterierna funkar idag.

Vi får väl enas om att alla konsumenter har olika behov

Visa signatur

MacBook / 2.16 ghz / 2gb ram / 120 gb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av O²
Vi får väl enas om att alla konsumenter har olika behov

Jepp - let's agree to disagree. Det är kul att den finns för den driver utvecklingen framåt men jag skulle aldrig köpa en.

Permalänk
Medlem

Absolut dåligt att den inte har flera USB.

Och ingen nic???

OM man vill flytta över lite tyngre filer eller kanske jobbar med datorn på en "fast" arbetsplats där det finns nätverk, då tar jag hellre det än Wlan.

Sedan tror jag man måste se den i verkligheten, för att verkligen kunna se om den är så tunn som man tror. Visserligen räknas varje mm, men jag tycker inte precis att laptops är tjocka nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Vilket satans gnäll det över priset, förstår inte att folk är så förbannat snåla när det gäller datorer. Apples produkter är designsaker, deras koncept är en livsstil precis som kläder, möbler och bilar. Design och livsstil kostar, så enkelt är det.

Sen är inte prestanda allt, utan helheten är det viktiga ur en produktiv synvinkel.

Dessutom jämför Air mot andra superslimmade datorer så märker ni ganska fort att de lirar i samma prisklass.

Permalänk
Avstängd

Precis där vi skiljer oss
Arbetsverktyg får se ut som de vill så länge de gör jobbet effektivt. Om de sedan kan ge en livsstil är en helt annan sak, men att betala mer för mindre när vi pratar arbetsverktyg är för mig en skadad tanke.