Skärmen går i vilo läge MEDANS jag spelar, hjälp!

Permalänk
Medlem

Skärmen går i vilo läge MEDANS jag spelar, hjälp!

Hej! Jag har ett väldigt jobbigt problem jag skulle vilja få bukt om. Skärmen fryser och flimrar lite och sedan går i "sleep mode" MEDANS jag spelar och powerknappen lyser gult. Då skärmen är i vilo läge spelas fortfarande musik jag hade på (eller ljudet ifrån spelet jag spelade). Det händer även att den flimrar när Windows XP laddnings grejen håller på vid uppstart av datorn och sen blir det bara svart och skärmen går åter i sleep mode (och även ibland startar datorn om sig vid den tidpunkten, och jag får då välja vid uppstarten ifall jag vill köra i felsäkert läge, etc ...). Någon som har den blekaste idé om vad jag kan göra åt saken? Det börjar bli riktigt irriterande! Jag sitter på ett Nvidia GeForce 7600 GS och har en HP L1940T skärm. Datorn är inte heller ny och jag har inte bytt några delar i den eller städat den på ungefär 2-3 år (Om inte mera, har städat den nu dvs).

Vad jag har provat UTAN lycka:
- Byta sladdar till både dator och skärm.
- Byta skärm.
- Rensat grafikkortets fläkt ifrån damm. (då jag bara har fläkten på kortet som fläkt åt kortet)

Tack på förhand!

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk
Medlem

Stäng av viloläse så den aldrig gör det? Går du ifrån kan du likagärna stänga av skärmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chopp
Stäng av viloläse så den aldrig gör det? Går du ifrån kan du likagärna stänga av skärmen.

Jag har satt "starta viloläge: Aldrig", men grejen är den att jag tror den startar viloläge för att något är fel (eftersom skärmen fryser och börjar flimra på olika ställen i konstiga färger osv INNAN den blir svart och det står: monitor is going to sleep).

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk

Hade samma problem. Brukade sparka datorn så funkade det. Men det kanske inte är en så bra lösning

Visa signatur

Vill du ha ett seriöst game i cnc 3. PMa mig isåf :)

| MSI K9A2 CF-F | Sapphire HD3870 | AMD 6000+ @ 3.3GHz | 2GB PC6400| Xfi- Xtreme Gamer | Antec Earthwatts 500w | Antec 900 |

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha en "vilolägesknapp" på tangentbordet som du råkar komma åt då och då? Eller att du ställt in i windows att när du trycker på "X" där X är någon knapp att den ska gå i viloläge då? Kanske glapp i start/resetknappen om det är inställt på nån av de?
Vild chansning.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Du råkar inte ha en "vilolägesknapp" på tangentbordet som du råkar komma åt då och då? Eller att du ställt in i windows att när du trycker på "X" där X är någon knapp att den ska gå i viloläge då? Kanske glapp i start/resetknappen om det är inställt på nån av de?
Vild chansning.

Nej på alla frågor. Grejen är att jag undrar jag varför skärmen flimrar först och SEN går i viloläge? Grafikkorts fel? hjälp mig!

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk
Medlem

Du har inte provat med nya drivrutiner till grafikkortet då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Du har inte provat med nya drivrutiner till grafikkortet då?

Både föregående + nyaste inget hände tyvärr. Har provat att leta nya drivrutiner till allt, skärmen, processorn, kortet. Nothing!

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk
Medlem

Det kan vara grafikkortet som dör. Nvidians drivrutiner hanterar numera detta ganska bra, så att normalt ska vga-läge aktiveras, dvs att grafikkortet ska startas om i "felsäkert läge" även om windows fortsätter att leva i bakgrunden. Tidigare är det sådant som orsakade en BSOD aka blue screen of death.

Det kan även orsakas av dålig jordning till datorn. Då kan det bli spänning som går igenom skärmkabeln och aktivera strömspararläget. Detta skulle troligen åtgärdats när det sker genom att rycka kabeln och sedan trycka in den igen.

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

KAn inte dataskärmen ha ett eget viloläge kanske?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eje_s
Det kan även orsakas av dålig jordning till datorn. Då kan det bli spänning som går igenom skärmkabeln och aktivera strömspararläget. Detta skulle troligen åtgärdats när det sker genom att rycka kabeln och sedan trycka in den igen.

Gick inte tyvärr. Några andra ideér?

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk
Medlem

Prova skärmen med annan dator, eller datorn med annan skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raztak
Vad jag har provat UTAN lycka:
- Byta skärm.

Men ska nog prova skärmen på annan dator (ska på lan imorgon så ska passa på då), tack alla för eran support!

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raztak
Men ska nog prova skärmen på annan dator (ska på lan imorgon så ska passa på då), tack alla för eran support!

Oj, sorry, är lite trött.

Permalänk
Medlem

Hm, upptäckte samma sak idag för första gången, la in vista x64 på nytt för nån dag sen, sen SP1 v744. Idag la jag in NHL08 och skärmen slocknar efter 20 min om man inte rör musen, använder ju handkontroller. Har aldrig upplevt detta förut, ändra är det nhl som jag inte kört förut annars är det service packen, har inte hunnit testat nått annat spel på nya installen än... Vill ju ha avstängning på eftersom man har plattskärm, och datorn står ju på för jämnan...

Permalänk

TS har inte skrivit så mkt om det sker efter viss tid men han skriver ju attt det sker redan vid uppstart ibland, alltså att det sker oregelbundet, detta får iaf mig att gissa att det är nåt fel på grafikkortet. Öppna o dammsuga burken o i synnerhet fraffet kanske?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem

Raztak: låter som typiskt grafikkortsfel, det är det enda rimliga. Att skärmen "gpr i viloläge" har ju inget med windows viloläge att göra utan beror förmodligen på att grafikkortet hänger sig och skärmen slutar få en signal. Det kan bero på drivrutiner eller fysiskt på kortet. Händer ibland när man klockat för högt eller när det blir för varmt etc.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Min skärm stängde av sig och gick i viloläge när jag spelade innan. Det berodde på att grafikkortet blev för varmt.

Permalänk
Medlem

överhettning?

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453