Permalänk

Hjälp vid val av switch

Tjena!

Ska hjälpa ett företag att expandera sitt nätverk, de har nu en:

HP Procurve 2524 24port 10/100
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010027142
Kapacitet: 9.6 Gbps
pris: 3 496,00 kr

men kommer att ha behova av en till switch med 24 portar. Min första tanke var att köpa en till ProCurve 2524, och två st transceivers:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010027695
pris: 2 696,00 kr

för att koppla ihop switcharna med, vilket blir en totalkostnad om
8888:- exklusive moms. Har hört en del bra om ProCurve, men är de verkligen så mycket bättre än andra märken??? Någon som har någon erfarenhet från dessa?? Då företaget gör allt sitt arbete över lokalt nätverk + internet så är tillförlitligheten väldigt prioreterad.

Jämför man med en netgear:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010080654
Kapacitet: 8.8 Gbps
pris:
896,00 kr

Så kan man ju byt ut den gamla switchen och få en komplett lösning för 1792:-, visst den har något sämre prestanda, men frågar är om det gör någon skillnad??

Visa signatur

The Source is strong I can feel IT!

Permalänk
Medlem

HP ger bla. Livstids garanti på sina procurve switchar, dom är övervakningsbara och kan trunkeras i olika VLAN vilket jag knappast tror att netgearen kan.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

PDF för Netgear switchen
"In addition, an intuitive, Web-browser interface offers the simple Smart Switch management, making it a snap to monitor switch performance, configure ports, even set up port trunks, VLANs, and traffic prioritization. Alternatively, use SNMP-based software to manage your Smart Switch.** Shipped ready for use straight out of the box, it delivers switching that’s easy to set up and use. NETGEAR ProSafe Smart Switches are ideal for adding basic management
to your unmanaged networks and extending your managed networks.
** Firmware upgrade available Q2 2005"

Dessutom har den också livstids garanti....

Visa signatur

The Source is strong I can feel IT!

Permalänk
Medlem

inge fel på netgears switch. Fast HP gör bra switchar också.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Köp en till HP, de är minst lika bra om inte bättre än Ciscos prylar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Håller med föregående talare i tråden om att 2524an är ett bra köp.

Visa signatur
Permalänk

Personligen tycker jag att det verkar galet att idag köpa en ny 2524:a, Köp hellre en 2626 i så fall - då får du 24st 10/100-portar och 2 dual personality gigabitportar. Köp sedan till gbic:ar efter behov.

2524 är en gammal switch som troligen är på utgång, 2626 modernare med fler funktioner som du kanske kan ha nytta av. Skillnaden i pris är bara en hundralapp... (med gbic:ar inräknade tror jag till och med att den blir billigare)

Permalänk
Medlem

Funkar HP ProCurve bra nu så råder det ingen tvekan om att två lär funka bra.
Kan kanske vara lite strul med en HP och en netgear?

peace!

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Köp en till HP, de är minst lika bra om inte bättre än Ciscos prylar.

Ursäkta att jag frågar, men exakt vad är HP bättre än cisco på? Jag har aldrig stött på något i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag röstar för HP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Ursäkta att jag frågar, men exakt vad är HP bättre än cisco på? Jag har aldrig stött på något i alla fall.

Jag är väl beredd att hålla med. Cisco woopar nog HP.
Vad jag har hört så klarar inte HP av lika många VLAN som Cisco t.ex.

Men angående topic så skulle jag nog köra på HP iaf, som jag sa tidigare.

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Ursäkta att jag frågar, men exakt vad är HP bättre än cisco på? Jag har aldrig stött på något i alla fall.

Priset

Om du ska hantera VLAN och annat i switchen så föreslår jag verkligen att du skaffar något med ett vettigt CLI, webinterface brukar vara hopplösa för att få överblick över sådant med.

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk

Om man hade pengarna skulle jag definitivt valt HP:n. Men Netgear är ju ett ruskigt bra märke det också, faktiskt.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tossebear
Priset

Om du ska hantera VLAN och annat i switchen så föreslår jag verkligen att du skaffar något med ett vettigt CLI, webinterface brukar vara hopplösa för att få överblick över sådant med.

Vet inte om detta var ett argument mot HP, men HP har ett vettigt CLI. Dock föredrar jag meny-interfacet för hantering av VLAN. Den matris av portar/vlan man då arbetar med tycker jag är överlägset enklast och mest överskådlig.

Till Bamsefar:

Priset är en anledning. För samma pris som en Cisco-switch får du 3-4 HP-switchar. Garantin gäller så länge du äger produkten, och mjukvaruuppdateringar är gratis, till skillnad från Cisco. Visst, Ciscoswitchar kan lite mer, men fundera över vilka funktioner du behöver, och se om HP har dem. Chansen är ganska god att så är fallet, och då finns det pengar att spara.

Permalänk

Tackar för svaren=)

Lutar åt att det blir en Hp2626 eller HP2510-24 med inbyggda gbportar...

Visa signatur

The Source is strong I can feel IT!