Permalänk

Glocalnet Newsgroup Server Address?

Bort!

Permalänk
Medlem

Alla svenska ISP:s stängde väl ner sina serverar för länge sedan? Det var väl pga moralpanik att man kunde få tillgång till barnporr via Usenet om jag inte minns fel.

Det finns vissa gratisservrar men det är väl endast textgrupper och inte kompletta.
Om man vill få tillgång till hela Usenet (inkl. binära grupper) måste man betala extra.

Permalänk
Medlem

ett hett tips är att betala för en premium-service typ giganews, lätt värt pengarna! 200 dagars retention är inte fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Glocalnet Newsgroup Server Address?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Hur gör man egentligen för att kunna connecta till dessa "newsgroups"? Det står att jag måste kunna leverantörens "server adress", men någon sådan har jag inte fått. Någon som kan hjälpa mig? Steg för steg, vore jättesnällt
Mvh Elvis

GN har en server på news.glocalnet.net, men om den konfigurerad att släppa in anslutningar från deras adsl-användare, eller om den enbart är avsedd för gamla Algonetanvändare, vet jag inte. Du kan ju prova.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheber
Alla svenska ISP:s stängde väl ner sina serverar för länge sedan? Det var väl pga moralpanik att man kunde få tillgång till barnporr via Usenet om jag inte minns fel.

Barnporr var bara ett bekvämt argument för att slippa hantera binärgrupperna, som tar vansinniga mängder bandbredd och diskutrymme.

Vad jag vet så finns det fyra operatörer i Sverige som driver newsservrar i dagsläget:

Telia - news1.telia.com
Tele2 - nntpserver.swip.net
TDC Song - news.song.fi
Glocalnet - news.glocalnet.net

Sunet har en också, vilken jag antar enbart går att nå från anslutna institutioner.