Permalänk
Medlem

P182 tricool utbyte.

Hej.
Hade tänkt köpa 3x Noctua / Nexus och byta ut dem med tricool fläktarna. Då undrar jag om Noctua / Nexus är tystare än tricool om man kör på low? Eller är det så liten skillnad att det inte är någon mening att byta ut?

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Nexus är tystare och blåser bättre än TriCool på low.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Har gjort precis det du beskriver. Jag har noctuas fläktar, 3 st, två för chassie, 1200 rpm men med ulna adaptern så de snurrar i 800 kanske. En fläkt för cpukylaren, den snurar utan ulna och går då i 1200 rpm.

Jag har 182b chassie körde på low innan och det är skillnad men inte STOR men hörbar skillnad.

Var det värt pengarna, noctuan kostar ju lite flis, kanske.

Permalänk
Medlem

Undrar faktist själv lite om det var värt pengarna, och då var det nexus som är dubbelt så billiga Jag har hellre nexus än tricool, kommer inte ihåg nån skillnad större faktist :S Mycket liten skillnad.. Om du e rik, köp. Rekommenderar Nexus, men knappt att jag våga säga det utan att 100 noctuafanboys hoppas på mig:D

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Undrar faktist själv lite om det var värt pengarna, och då var det nexus som är dubbelt så billiga Jag har hellre nexus än tricool, kommer inte ihåg nån skillnad större faktist :S Mycket liten skillnad.. Om du e rik, köp. Rekommenderar Nexus, men knappt att jag våga säga det utan att 100 noctuafanboys hoppas på mig:D

hehe, tror de finns fler nexus fanboys här på swec, hursomhällst så är både nexus å noctua toppen fläktar, har själv noctua men om dom är värda dendär extra slanten kan jag faktiskt inte svara på.

Permalänk
Medlem

Re: P182 tricool utbyte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mormor
Hej.
Hade tänkt köpa 3x Noctua / Nexus och byta ut dem med tricool fläktarna. Då undrar jag om Noctua / Nexus är tystare än tricool om man kör på low? Eller är det så liten skillnad att det inte är någon mening att byta ut?

Tycker faktiskt att det är lite att kasta pengarna i sjön, vi snackar ju faktiskt om 700-800 spänn. Tricool fläktarna gör sitt jobb och kör du dem på lägsta så är de ljudlösa.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Re: Re: P182 tricool utbyte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Tycker faktiskt att det är lite att kasta pengarna i sjön, vi snackar ju faktiskt om 700-800 spänn. Tricool fläktarna gör sitt jobb och kör du dem på lägsta så är de ljudlösa.

Håller fullständigt med.
Förstår mig verkligen inte på folk som köper flera noctua eller sådana för priset av ~200:- styck! Är ju både bättre och billigare med nån för 60:- med 5v eller 7v adapter som blir ljudlösa som du säger. Sen har man alltid valet att kunna öka fläktarna så dom blåser riktigt bra, till skillnad från dom dyra och tysta modellerna som man inte kan få upp hastigheten på

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Jag bytte till nexus-fläktar och jag märkte en liten skillnad iaf. Noctua är ännu tystare.

Men så stor skillnad är det faktiskt inte. Det är fläkten i taket som låter allra mest, jag skulle nog bara byta ut den mot en nexus eller om du har spenderarbyxorna på, en noctua.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Slängde ut top och bak fläktarna i mitt P182 idag och satt i Nexus fläktar, blev inte så jättestor skillnad förrens jag drog ner dom i ~800RPM. Då blev dom helt tysta Dom blåser inte mycket men tempen blev inte märkvärt högre, någon grad varmare processor kanske.

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmo
Slängde ut top och bak fläktarna i mitt P182 idag och satt i Nexus fläktar, blev inte så jättestor skillnad förrens jag drog ner dom i ~800RPM. Då blev dom helt tysta Dom blåser inte mycket men tempen blev inte märkvärt högre, någon grad varmare processor kanske.

7v va? Vet inte om jag ska slå till med en fläktkontroller så jag kan styra eller köpa adaptrar helt enkelt

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Köpte även en fanmate 2 och en 3-pin Y-kabel så jag kan styra båda med den.

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM

Permalänk
Medlem

Jag glömde att skriva att jag bytte fläkten i tunneln med, så totalt blev det 4 noctua flläktar, alla utom cpukylarfläkten har ulnan i så snurrar runt 800 rpm då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmo
Köpte även en fanmate 2 och en 3-pin Y-kabel så jag kan styra båda med den.

Har faktist en fanmate2 liggandes, men den e så ful och jag vill gärna styra tre-fyra stycken fläktar...

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Bytte själv ut mina mot Nexus fläktar + att jag har satt dit en i fronten, får mycket fina temps och enligt mig en tystare dator.

Finns på Inwarehouse för 90 kr
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=972568

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Om man är student kostar dom 80kr hos Dustin

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmo
Om man är student kostar dom 80kr hos Dustin

Ja jag menar det! 800 lät lite mer än vad jag betlade när jag gjorde samma sak:) Kör mina nexusfläktar på typ7 volt och de låter inte mycket:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Min röst går också till Nexus@7V. Och fläktstyrning behövs inte för det, det är bara att byta plats på två stift i en molex-kontakt: http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Min röst går också till Nexus@7V. Och fläktstyrning behövs inte för det, det är bara att byta plats på två stift i en molex-kontakt: http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html

Försökte mig på det... Blev sur och klippte av allt som heter molex. Har bara trepins nu. Finare kablar (Helsvart, tejpat ) och passar bra på moderkort och fläktkontrollers:)

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Så, om man skaffar 5 Nexus (istället för 3st tricool, 1st Scythe-fläkt till CPUn och en till fronten), räcker det med att man sätter en 12v->7v omvandlare och kopplar dem till elkälla, eller är det smidigare att koppla alla till en fläktkontroller? Jag läser ofta här om folk som använt omvandlare OCH fläktkontroller, så jag blir förvirrad. Mitt mål är en helt tyst P182, och tricool är en del på vägen mot målet. Slutbossen blir mitt nätagg, som måste bytas.

PS: Behövs verkligen en fläkt i fronten? Om ja, ska man använda hårddiskburen som improviserad fläkttunnel? DS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Så, om man skaffar 5 Nexus (istället för 3st tricool, 1st Scythe-fläkt till CPUn och en till fronten), räcker det med att man sätter en 12v->7v omvandlare och kopplar dem till elkälla, eller är det smidigare att koppla alla till en fläktkontroller? Jag läser ofta här om folk som använt omvandlare OCH fläktkontroller, så jag blir förvirrad. Mitt mål är en helt tyst P182, och tricool är en del på vägen mot målet. Slutbossen blir mitt nätagg, som måste bytas.

PS: Behövs verkligen en fläkt i fronten? Om ja, ska man använda hårddiskburen som improviserad fläkttunnel? DS.

Det är som du själv vill.. Fördelen med fläktkontroller är att du kan maxxa fläktarna när det behövs, och när du ska sova kan du sänka volten till 5v

Fläkten vid nätagget är inte nödvänligt, och jagh ar ett nätaggregat där fläkten knappt snurrar.. Om du har 3-4 hårddiskar där nere så kan du dock ha en fläkt där..
Men om du nu behöver den fläkten vet jag inte.. om du har ett passivt grafikkort, så kör på det... Och om du ska klocka hårt så kan du ha den där..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Det är som du själv vill.. Fördelen med fläktkontroller är att du kan maxxa fläktarna när det behövs, och när du ska sova kan du sänka volten till 5v

Fläkten vid nätagget är inte nödvänligt, och jagh ar ett nätaggregat där fläkten knappt snurrar.. Om du har 3-4 hårddiskar där nere så kan du dock ha en fläkt där..
Men om du nu behöver den fläkten vet jag inte.. om du har ett passivt grafikkort, så kör på det... Och om du ska klocka hårt så kan du ha den där..

Du menar alltså att jag ska sänka från 7v till 5v när jag ska sova?? Är det så stor skillnad?
Kan någon förklara det grundligt så jag förstår exakt? Behöver man voltregulatorer OCH kontroller eller räcker det med en fläktkontroller som man kopplar fläktarna till? Isåfall, vilken rekommenderas? Jag vet att Zalmans "bling-bling" fläktkontroller är poppis, men är inte den för ljus och plastig? Någon som kan rekommendera Scythes alternativ? Är den värd priset?

Eller har jag förstått det rätt med att man bara skaffar fläktkontroller, kopplar in samtliga fläktar och ändrar fritt från 12v till 5v när man vill ha det? Låter enkelt isåfall...

Är inte fläkten längst ner i Antecs P182 nödvändig? Om man har ett nätagg som är svalt (Corsair HX 520), men har en Raptor 150GB där nere också, kan man fortfarande slippa fläkten? Om jag stoppar ner en till HDD då?

Och fläkten i fronten behövs alltså INTE om man inte överklockar hårt eller kör passivt? Tack, då förstår jag det.

Permalänk
Avstängd

du ska INTE koppa bort fläkten till nät agget, du kan bränna upp de samt att garantin upphör om du öppnar nät agget.
skillnaden mellan 5 och 7 volt är inte så stor men märkbar, du behöver bara köpa en fläktkontroller inget annat.

jag rekomenderar denhär.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ZAZM-MFC...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av konker
du ska INTE koppa bort fläkten till nät agget, du kan bränna upp de samt att garantin upphör om du öppnar nät agget.
skillnaden mellan 5 och 7 volt är inte så stor men märkbar, du behöver bara köpa en fläktkontroller inget annat.

jag rekomenderar denhär.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ZAZM-MFC...

Hm? Jag vet bättre än att göra det där... att koppla ur fläkten, menar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Eller har jag förstått det rätt med att man bara skaffar fläktkontroller, kopplar in samtliga fläktar och ändrar fritt från 12v till 5v när man vill ha det? Låter enkelt isåfall...

Så är det ja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Är inte fläkten längst ner i Antecs P182 nödvändig? Om man har ett nätagg som är svalt (Corsair HX 520), men har en Raptor 150GB där nere också, kan man fortfarande slippa fläkten? Om jag stoppar ner en till HDD då?

Hmm.. Raptors är varma, och det nätaggets fläkt snurrar inte så fort.. Du får testa Tycker att du ska hålla dig under 50 grader, annars får du montera fläkten. Testa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Och fläkten i fronten behövs alltså INTE om man inte överklockar hårt eller kör passivt? Tack, då förstår jag det.

Om du har ett passivt grafikkort, så kör på en extra fläkt där. Märker knappast någon på processorn när jag har en fläkt där.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3