D40, Ta kort, visa direkt på datorskärmen via usb!

Permalänk
Medlem

D40, Ta kort, visa direkt på datorskärmen via usb!

Hejsan! Har upptäckt att Nikon D40 i "USB-Läge" MTP/PTP klarar av att ta bilder, samtidigt som man kan titta på minneskortet via utforskaren och se hur de nyskapade filerna ploppar upp ca 1 sekund efter jag tryck på avtryckaren.

Coolt tänker jag och drar mig till minnes att i programmet Top Model så var kamerorna kopplade till en mac där folk kunde sitta och titta på korten i fullskärm samtidigt som de togs.

Jag vill göra samma sak! Det funkar ju att via utforskaren slå på tummnagelvisning, men det känns lite budget. Det jag behöver är ett program som jag binder till nämnda mapp och som automatiskt visar senast skapade bild, och som känner av när det kommer en ny. Gärna att det visas en tumnagellista någonstans också.

Jag tänkte ett ögonblick ta och skriva ett sådant program, men varför inte fråga er först om ni vet om något sådant.

Tack och bock!

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

Då behöver du ett program som heter Camera Control Pro, om du kikar på Nikons hemsida så kan man köpa ett program därifrån. Vet inte säkert om den har stöd för just D40, men utifrån programmet kan man få bilder dir till datorn, samt att man har kontroll över kamera funktioner så som slutartid, bländare. osv. Men det är främst till studio eller dyl. Gå runt med kameran och datorn känns ju lite jobbigt.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200