Förskräckligt mycket tearing med 226Bw på 3850

Permalänk

Förskräckligt mycket tearing med 226Bw på 3850

Jag har extrem tearing såväl i windows som i spel och film och CCC vägrar använda VSync, åtminstone fortsätter min fps ligga över 60Hz som skärmen kör trots att jag sätter det till alltid på i CCC. Jag tänkte därför att jag skulle visa en bild på hur hemskt mycket tearing jag har och drog igång paint och klistrade in en print screen på ett fönster som jag flyttade. När jag flyttar fönster syns det, främst i kanterna mot mörk bakgrund, hur den uppdaterar uppifrån och ner så att det blir som maskar som kravlar sig nerför skärmen. På print screenen syntes dock inte detta alls! Den visade en fullkomligt perfekt bild av fönstret mot en svart bakgrund. Print screen kopierar väl front buffern och den borde väl således vara tearad om det var vsync-problem? Alltså känns det som det ligger i monitorn. Jag har testat både DVI och VGA och på digitalt kör skärmen 64,5kHz och i analogt 64,4kHz, båda gånger i 60Hz 1680x1050.

Vad kan jag göra åt detta? :*(

Tack!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Polaren har samma problem med den skärmen, han kör med 8800GT.

Permalänk

Jag hade samma problem med mitt tidigare grafikkort från nvidia på samma skärm. Tror inte jag hade det tidigare på crt. Det är störande i windows men det är när jag ser film som det är en riktig plåga =(

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

jag hade det problemet, men det försvann av sig själv efter några dagar. Vet inte om det var efter en driver uppdatering eller om det bara försvann av sig själv. Dock hade jag inget problem i Windows.

Permalänk

Eftersom inte fler verkar ha samma problem så börjar jag undra om det är ett garantiärende. Jag tror jag ringer samsung och frågar om det är ett känt problem.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Uj detta låter inte lovande, jag beställde just en 226BW igår och den är väl hos mig imorgon. Jag sitter med ett X1950XTX. Hoppas verkligen inte att min strular

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk

Spelade ett spel i fönster idag. Flyttade jag runt spelförnstret såg jag den hemska tearingen hela tiden men om jag flyttade saker i spelet såg jag ingen tearing. Detta leder mig till en ny slutsats; att det inte är fel på varken skärm eller sladd :/ Nu har jag ju dock knappt någon aning vad det kan vara. Alltså, tearing i windows, film och vissa spel men det är inte bara i fullscreen spel kan klara sig undan detta. Säkert något gammalt skit från nvidia som jag inte blivit av med trots att jag kört driver cleaner. Och jag som hatar att installera om windows =(

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Jeg har også hatt 226bw(first rev.), i begynnelsen var tearing det første jeg la merke til, men man ble jo vant med dette.. kan det være pga. overdrive i skjermen som gjør dette?

Jeg har mindre markant(kraftfull) tearing på min LG, selv om den er der en sjelden gang. (jo min LG har også overdrive, men sansynligvis ikke like ekstrem som 226bw)

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Detta är dock inget unikt problem utan det är så för näsan alla TN paneler. Det har ingenting med grafikkorten i detta case att göra.

Undvik TN paneler helt enkelt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Detta är dock inget unikt problem utan det är så för näsan alla TN paneler. Det har ingenting med grafikkorten i detta case att göra.

Undvik TN paneler helt enkelt.

Är ju inte så att det bara är TN som har tearing, finns på båda min s-ips tv och min LG L245wp.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roosterx
Är ju inte så att det bara är TN som har tearing, finns på båda min s-ips tv och min LG L245wp.

Sant men främst på TN paneler eftersom TN paneler endast har 6 bitars färg och inte 8bitar som övriga paneler idag har.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Detta är dock inget unikt problem utan det är så för näsan alla TN paneler. Det har ingenting med grafikkorten i detta case att göra.

Undvik TN paneler helt enkelt.

Otroligt okunnig kommentar - Tearing, uppstår även med crt, och beror på att spelet uppdaterar bilden fler gånger per sekund än vad bildskärmen gör...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja Sant men främst på TN paneler eftersom TN paneler endast har 6 bitars färg och inte 8bitar som övriga paneler idag har.

Hur tänker du här egentligen?

Till trådskaparen:
Jag har inte sett nåt så allvarligt som du beskriver - antingen har vi olika sätt att se på Tearing eller så har du något problem med hårdvara/konfiguration/drivrutin.

Permalänk

får bara detta när jag ser på film . menn det försvann när jag fixa nya codec ;>

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem

Kör du Vista? Om du har någon version av SP1 så dödar den vsync i många spel mm.

Tearing har som sagt inget att göra med skärmen, varken om det är 6 eller 8 bitars färg per subpixel, sen är det grafikkortets drivrutiner som bestämmer om vsync ska vara aktiverat, dvs om grafikkortet väntar tills hela bilden är klar eller inte innan den uppdateras och sedan visas på skärmen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraMarine
Otroligt okunnig kommentar - Tearing, uppstår även med crt, och beror på att spelet uppdaterar bilden fler gånger per sekund än vad bildskärmen gör...

Hur tänker du här egentligen?

Till trådskaparen:
Jag har inte sett nåt så allvarligt som du beskriver - antingen har vi olika sätt att se på Tearing eller så har du något problem med hårdvara/konfiguration/drivrutin.

OHH!!! Sorry, katten. Jag vet vad tearing är, jag tänkte på Banding. Jag ber så mycket om ursäkt! Hehe, att du inte såg jag menade banding.

Haha, så tokigt det blev såg jag, allt tvärt om.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

UltraMarine, jag har då en CRT utan att tearing någonsin uppstått. Det du menar är inte tearing ,det är när man har vsync off och fpsen blir högre än Hz'en man har inställd på, på skärmen.

Rätta mig om jag har fel?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
UltraMarine, jag har då en CRT utan att tearing någonsin uppstått. Det du menar är inte tearing ,det är när man har vsync off och fpsen blir högre än Hz'en man har inställd på, på skärmen.

Rätta mig om jag har fel?

Tearing är när bilden delas pga att skärmen snor back buffern trots att gfxet inte hunnit skriva klart hela och man alltså får två eller flera frames på olika delar av bilden. Eftersom buffrarna uppdateras uppifrån och ner så sker tearingen vågrätt... Samma fenomen kan uppenbarligen orsakas på lite andra vis också men det kanske inte kallas för tearing. Vsync gör iaf att skärmen bara får färdigskrivna buffrar men det tycks inte hjälpa för mig =( Kan antingen bero på att drivrutinerna är knasiga och alltså inte sätter på vsync när jag säger till den att göra det eller så kan det vara något annat okänt =( Ska pröva fler spel eftersom jag hittills har hittat ett, eve online, som jag inte såg någon tearing i.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Fick min 226BW idag och inget problem alls med tearing. Jag blev mycket nöjd med skärmen måste jag säga.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk

Antonsson har rätt. För att inte uppleva tearing måste man har v-sync aktiverat. Utan v-sync uppstår tearing oavsett hz på skärmen. Dock ser man det inte lika mycket om man har en fps om 300.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Jag har haft den skärmen innan, och jag använder mig ALLTID av V.sync och den visade aldrig tearings då jag hade det på. Inte "tvinga på" utan "programkontrollerad" och sedan hade jag alla spel på V.sync
om de stödje valet.
Nu har jag en Samsung 245B, och det är samma med den, ingen tearing.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Jag har haft den skärmen innan, och jag använder mig ALLTID av V.sync och den visade aldrig tearings då jag hade det på. Inte "tvinga på" utan "programkontrollerad" och sedan hade jag alla spel på V.sync
om de stödje valet.
Nu har jag en Samsung 245B, och det är samma med den, ingen tearing.

Tvingat på fungerar bättre eftersom programkontrollerad är precis som det står. Allt körs inte med V-sync aktiverat.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Aldrig kört med vsync på, kommer aldrig göra
Blir som sirap om man rör musen.

Har knappt sett någon tearing med crt dock, ser mycket mer med LCD.
Visserligen 60hz kontra 85-100 beroende på upplösning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Aldrig kört med vsync på, kommer aldrig göra
Blir som sirap om man rör musen.

Har knappt sett någon tearing med crt dock, ser mycket mer med LCD.
Visserligen 60hz kontra 85-100 beroende på upplösning.

Helt rätt, det syns inte lika mycket på en CRT. Jag körde aldrig med v-sync på när jag hade CRT pågrund utav sirapeffekten som du säger. Men på en LCD märks det direkt som du också skriver. Fan, det ekar. hehe

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.