NTLDR - Boot problem

Permalänk
Medlem

NTLDR - Boot problem

Hejsan.
En dag slutade min hdd sluta fungera, jag lyckades inte komma in i windows det ända som hände va att bootningen slutade och det kom fram att NTLDR saknas.

undrar vad jag ska göra. jag kan inte gå in i felsäkert läge o köra systemåterställning. Dock har jag satt i den hårddisken i en annan dator. o kör den som slave (jag bootar inte från den). Då kan jag gå in på hddn o allt. Tänkte om det räckte om jag ersatte ngn fil som blivit korrupt / saknas, men hittar ingen fil som htr NTLDR varken på min fungerande hdd eller på den "korrupta". Disken i fråga är en sata disk. Någon som har förslag på vad jag kan göra, vill helst undvika att formatera den.

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD64 Athlon XP6400+ , 4gig ram, ATI Radeon HD4850, 2.5TB hdd.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

xpskiva.. starta med den och reparera .. du får kolla runt lite, har inte haft de problemet på flera år.. men kolla "mbr" tror ja

Permalänk
Medlem

boota xp skivan, när det blåa kommer fram och det står ifall du vill köra en systemåterställning eller likande. tryck på den tangenten.
Sedan kör kommandot fixmbr, välj den partition som operativsystemet ligger på.
Ska vara ett kommando till som har med booten att göra, skriv help så får du alla kommandon.

Lycka till

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

ok tack! Men jag letade runt lite sj o hittade
http://tinyempire.com/notes/ntldr-swe.htm#What_if_the_bootdis...'t_get_into_Windows_without_it?

gjorde det sen systemåterställning. LÅÅÅNGT bak så funkade det.

Visa signatur

AMD64 Athlon XP6400+ , 4gig ram, ATI Radeon HD4850, 2.5TB hdd.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är alltid en god idé att ha en boot.ini-backup med tillhörande filer på ett USB-minne eller diskett ifall boot-disken skulle rasa, man vill ju fortfarande komma åt installationen

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+