Datorn sänker multipliern från 7 till 6??

Permalänk
Medlem

Datorn sänker multipliern från 7 till 6??

Hej!

Klockar datorn till och från när jag känner att jag behöver det, har alltid fungerat ordentligt. Men nu har jag uppdaterat bioset, och då har en del inställningar ändrats osv. Hursom är problemet att datorn ändrar multipliern från 7 till 6.

Sedan får jag över 1 minut på super pi 1M.

Core speed: 2100 Mhz
Multiplier 6
Bus speed 350 Mhz
Rated FSB 1400 Mhz

Core temp läser ut 82 grader utan belastning. MEN flänsen är inte varm typ cirka 40 grader kanske, dock sitter kylaren ordentligt. Stock kylare.

Vad är det jag skall kolla/ändra?

Mvh
Pontus

Gäller datorn i sign.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Inaktiv

kolla så att kylaren sitter som den ska, gör den inte det, blir den kanske inte så varm.

Är multipliern på 6 även under belastning?

Permalänk
Medlem

Jag tror du har satt på kylaren helt snett eftersom din kylfläns inte ens blir varm säger du. Då överför den inte heller värmen någe vidare. Och även om du tror att kylaren sitter ordentligt så tror jag absolut inte det.

Core temp rapporterar nog rätt.

Vad vill du att inställningarna ska vara undrar jag? och som Loxus säger, är multin på 6 även under load?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ja multipliern är på 6 även under hård belastning, så det är inte att den klockar ner sig när kraften inte används.

Jag ska kolla kylaren ikväll.

Jag vill att multipliern ska vara 7 och inte 6 helt enkelt, så jag kan få ordentliga clocks.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

lär dig sök !!! du ska stänga av speedstep i bios för att det ska försvinna.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
lär dig sök !!! du ska stänga av speedstep i bios för att det ska försvinna.

Lär dig....err...nånting.
Hursomhelst, med speedstep går den ju upp när det behövs.

Permalänk
Medlem

Speedstep var självklart av.

Dock stängde jag av varenda inställning som fanns i bios i princip, och nu stannar multipliern på 7. Super pi 1M körs på 24,5 med en klock på 2,45Ghz, så det får duga för tillfället.

Tack för tipsen loxus och skillz!

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
lär dig sök !!! du ska stänga av speedstep i bios för att det ska försvinna.

Ja multipliern är på 6 även under hård belastning, så det är inte att den klockar ner sig när kraften inte används.

Jag ska kolla kylaren ikväll.

Jag vill att multipliern ska vara 7 och inte 6 helt enkelt, så jag kan få ordentliga clocks.

HE HE Nu va vi för ivriga med att komma med ett svar o utsällning

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit