Permalänk
Medlem

ESD-armband, antistatiska material osv

Hej!

Jag har beställt delar till en ny dator och tänkte vara lite mer försiktig denna gång vid ihopsättandet. Inte för att något har gått fel tidigare men det skadar inte att vara, åtminstonde lite försiktig.

1. Duger ett laminerat träbord som underlägg för komponenterna? (Tidigare har jag monterat moderkortet i chassit först, sen monterat resten...)

2. Kan man göra ett eget ESD-armband med en sladd till elementet eller liknande?

Något annat jag bör tänka på för att skydda mot statisk elektricitet?

Permalänk
Medlem

1. Nja, trä är bättre än plast. Men helst ska man ha en matta.
2. Nej, det är inte smart. Det handlar om att alla komponenter ska ha samma potential, så att man inte laddar ut något i sig själv eller tvärt om. EN sladd till elementet jordar dig bra, men komponenterna kan ju vara uppladdade och då ladda ur sig i dig.

Köp ett armband, det kostar några tior och är jämförelsevis billigt jämfört med en CPU. Jag brukar jorda i chassit (inte helt rätt men bättre än elementet). Brukar sätta ESD påsarna mot chassit innan jag öppnar påsen för att jämna ut laddningen. Sen är det smart att ha bomullströja på sig, helst inte syntetiskt eller flis.

Det bästa är såklart att ha matta och armband, båda jordade i samma punkt. Alla komponeterna ska sen vara på mattan. Sen är det smartare att bygga på sommaren när det är mycket fukt i luften jämfört på vintern när det är kallt och torrt (inget problem i skåne just nu). Då är det inte så lätt för laddningar att bygga upp höga potentialer.

Permalänk

också lite frågor om det där, hur fan gör man om man har plastslangar till alla element då :S

men att sätta i chassiet är alltså bättre än ingenting...? Har armband iaf!

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk

Jag har en fråga, hur ska man skydda sig mot ESD om man arbetar utanför chassit? T.ex. om man monterar CPU+kylare på mobo innan man sätter i det i chassit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
Jag har en fråga, hur ska man skydda sig mot ESD om man arbetar utanför chassit? T.ex. om man monterar CPU+kylare på mobo innan man sätter i det i chassit.

Fäst armbandet i USB porten t.ex.

Men det kan vara bra att först bara nudda med kontakten och sedan sätta dit den, urladdningen sker nämligen långsamt med ett motstånd, vad jag har förstått.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
Jag har en fråga, hur ska man skydda sig mot ESD om man arbetar utanför chassit? T.ex. om man monterar CPU+kylare på mobo innan man sätter i det i chassit.

En matta är bra om man vill vara säker i detta fallet!

Permalänk
Medlem

Gött, har monterat moderkortet i chassit redan, sitter och väntar på proppen bara.

Förlorar jag mycket på att köra mitt Chieftec Dragon istället för Antec Sonata (kommer köra TruePower-agget vilket jag än väljer)? Frågar då Chieftecen bara har 80mm-fläktplatser, men det är mycket snyggare, större, bättre kabeldragningsmöjligheter samt att den passar bra in med min andra Dragon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlsmustang
också lite frågor om det där, hur fan gör man om man har plastslangar till alla element då :S

men att sätta i chassiet är alltså bättre än ingenting...? Har armband iaf!

Tvärt om bättre att sätta i chassit än i elementet!

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]