Permalänk
Medlem

Hur står det till i fläktsvergie?

Hej!

Jag har varit borta ifrån kylning/OC/extremkylning bra länge nu.
Har sett att dom flesta butiker som sålt vattenkylning slutat med det?
Stämmer det, känns så iaf?

Nog om det, min fråga är följande.
Vilken är den mest presterande, tystaste och billigaste fläkten?

Tidigare rekomenderade ju istortsett alla papst, har dom gått och blivit sämre nu?
Nya uppstickar jag sett är blandannat Noctua, Scythe och Nexus?
Är det nåt som det är värt att lägga pengarna på?
Eller är det Adda/Papst som gäller fortfarande?

Som det är nu så letar jag efter en fläkt i 120x120 formatet, som helst ska vara så effektiv som möjligt (Ofc.) och dessutom klara relativt konstant drift. Handlar om en hemma server där den fläkten nog kommer vara enda kylningen i hela burken. (Fanduct direkt emot CPU.)

Nu till min andra fråga.
Bästa passiva/nästan passiva kylaren för AM2 socket?
Har tittat på blandannat Scythe Ninja modellerna som det snackats mycket om, samt Thermalright Ultra-120 modellerna. Vad är egentligen bäst och mest omtyckt?

Ha i minnet att dem ska användas nästan passiva i en "server".

Hoppas ni kan hjälpa mig,
Mvh Jim.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Hej!

Noctua 120mm 1200rpm 17dB http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325742
Nocuta 120mm 800rpm 8dB http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325741

Detta är ju riktigt tysta fläktar, kör själv bara med sånna i mitt chassi.

Sen vilken kylare, Thermalright Ultra 120 Extreme är marknadens bästa luftkylare just nu och har varit det ett tag.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THULTRA1... så ser den ut. Den kommer dock utan fläkt. Jag kör själv med den kylaren + Noctua 120mm 1200rpm. Men det räcker nästan med en 800rpm fläkt till det. Det är helt tyst då nästan. Ska du inte klocka så kan du köra utan fläkt skulle jag gissa på, om du har bra luftflöde i din burk.

Hoppas detta hjälpte lite.

Lycka till!

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem

Jag rekomdenerar adda från db.com. Knäpptysta och bra pris

Lycka till!

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem

Hah!

Vad roligt, jag postade denna tråd på både SweC och NH.
Svaren vart detsamma

Noctua och Thermalright Ultra 120 Extreme!

Precis vad jag köper in då!
Perfekt, tack för hjälpen!

Tråd kan låsas.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Nexus ftw. Lika tysta som noctua men trippla flödet. Noctua flyttar rätt dåligt med luft.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Nexus ftw. Lika tysta som noctua men trippla flödet. Noctua flyttar rätt dåligt med luft.

Källa? Enligt SPCR flyttar noctua mest i nuläget men låter mer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Bästa passiva måste nog ändå vara Scythe Ninja, men om du ens funderar på att sätta på en fläkt (vilket du verkar göra) så är Thermalright Ultra 120 Extreme bättre. Så kör på den.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Nexus ftw. Lika tysta som noctua men trippla flödet. Noctua flyttar rätt dåligt med luft.

hehe men det är jue troligt att en fläkt kan flytta 3 ggr så mycket på samma varv, jag har själv bara noctua och dom är skit tysta och flyttar skit bra med luft.

till dig som skrev tråden kör på noctua om du har pengarna finns inga bättre fläktar i dagens lägen.

en sen är det självklart en 120 extreme man ska ha om man ska ha luftkylt, har alldrig sätt den komma på någon pannan platts än 1a

Permalänk
Medlem

nexus är klart min favorit, tyst och flyttar massor med luft och så vågar man ha den i chassiet för den ser bra ut.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Nu är det så att jag kör med Noctua, är verkligen Nexus så bra? Är rätt sugen på att prova och se. Kostar ju inte så mycket ifall jag nu inte skulle tycka om det. Men de ligger på 22dB medans Noctua ligger på 17dB. Är rätt stor skillnad. Vill ju inte att det ska låta mer.

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk

jupp rättså stor skillnad och sen får du tänka på att 3db är en fördubbling av ljudet köp en av vardera och sen så tar du den andra som nätaggs fläkt eller säljer

Permalänk

jag har både noctua och nexus (3 nexus, 1 Noctua och en Scythe S-flex) och Noctuan är betydligt tystare än någon av mina nexus. Men Nexus är helt klart prisvärdast, skaffe en fläktkontroller så är det lugna puckar.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Nexus ftw. Lika tysta som noctua men trippla flödet. Noctua flyttar rätt dåligt med luft.

Du inser inte hur orealistiskt det där uttalandet är?

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Behöver det inte vara. F.ö taget ur minnet från någon review från en sida som endast testar fläktar, så jag kan nog ha fel.

Att fläkt A kan ha trippla flödet mot fläkt B men ändå vara tystare är inte alls underligt om fläkt A är jävligt bra och fläkt B är medioker. Kan tänkas att noctua har blivit bra mycket bättre sedan första gången jag testade dem. Då var de tysta men usla.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk

Har två nexus och visst, de är tysta, men jämförelse med ett antal andra fläktar gör det smärtsamt klart att de flyttar väldigt lite luft.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Behöver det inte vara. F.ö taget ur minnet från någon review från en sida som endast testar fläktar, så jag kan nog ha fel.

Att fläkt A kan ha trippla flödet mot fläkt B men ändå vara tystare är inte alls underligt om fläkt A är jävligt bra och fläkt B är medioker. Kan tänkas att noctua har blivit bra mycket bättre sedan första gången jag testade dem. Då var de tysta men usla.

hehe men nu är det så att nexus inte jätte jätte bra (A) och noctua är inte medioker (b)

undrar om du köpte en piratkopia eller någe för mina noctua flåsar på rättså bra och holler min dator riktigt sval och det är med fläktkontroll instäld på det lägsta som går, förutom cpu´n och nätagget dåra ligger på 800varv på cpu´n och kanske 900 på agget, men så köp en ny du och prova dom har för övrigt bytt plasten i noctua fläktarna har jag merkt, till en betydligt tyngre och mer masiv plast

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Behöver det inte vara. F.ö taget ur minnet från någon review från en sida som endast testar fläktar, så jag kan nog ha fel.

Att fläkt A kan ha trippla flödet mot fläkt B men ändå vara tystare är inte alls underligt om fläkt A är jävligt bra och fläkt B är medioker. Kan tänkas att noctua har blivit bra mycket bättre sedan första gången jag testade dem. Då var de tysta men usla.

Som sagt är Nexus inte überbra och Noctua inte mediokra. Den skillnaden som du beskriver mellan fläkt A och B skulle behöva vara av i paritet med att A är tillverkad i ett hemligt forskningslabb medan B är tillverkad i en omgjord lada i Litauen av andra värdlskriget-skrot.

Luftlödet är i princip helt proportionellt mod fläkthastigheten. Ljudnivån beror till allra största del på fläkthastigheten. Det normala utbudet av fläktar på marknaden använder i princip samma lager-teknik. Inser du nu att ditt uttalande är helt orimligt?

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?