Permalänk
Medlem

Klocka i Borås

Hej, vill gärna överklocka men har inga teknikfingrar överhuvudtaget , har svårt o ta till mig faq här på Sweclockers, men vill höra om nån mot en ringa summa vill hjälpa mig o klocka min - Core Duo 2,66 , Asus P5K, 2gig ddr2 (PC2-6400 400Mhz)Scythe Ninja kylning, Thermalright kylning och allt detta i ett Antec P182B

Visa signatur

Core Duo 2,66 , Antec P182 , Asus P5K , Scythe Ninja;

Permalänk
Medlem

Åååh trodde det va en annons om en klocka.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Re: Klocka i Borås

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snapsnap
Hej, vill gärna överklocka men har inga teknikfingrar överhuvudtaget , har svårt o ta till mig faq här på Sweclockers, men vill höra om nån mot en ringa summa vill hjälpa mig o klocka min - Core Duo 2,66 , Asus P5K, 2gig ddr2 (PC2-6400 400Mhz)Scythe Ninja kylning, Thermalright kylning och allt detta i ett Antec P182B

Men det står ju EXAKT hur du ska göra i faq .___.

Svarar nån så säger dom samma som de står i den xD

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Åååh trodde det va en annons om en klocka.

Tack för ett gott skratt :), skön kommentar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

oki , tack , o tack för den sköna kommentaren om klockan, gjorde en snabb översättning ...:)

Visa signatur

Core Duo 2,66 , Antec P182 , Asus P5K , Scythe Ninja;

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Åååh trodde det va en annons om en klocka.

Alla såna här rubriker förundras man ju över.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag klockar i bios, där borde du också prova. Läs guiden här och google om du får problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paulgr
Jag klockar i bios, där borde du också prova. Läs guiden här och google om du får problem.

Idd.

Visa signatur
Permalänk

Re: Klocka i Borås

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snapsnap
Hej, vill gärna överklocka men har inga teknikfingrar överhuvudtaget , har svårt o ta till mig faq här på Sweclockers, men vill höra om nån mot en ringa summa vill hjälpa mig o klocka min - Core Duo 2,66 , Asus P5K, 2gig ddr2 (PC2-6400 400Mhz)Scythe Ninja kylning, Thermalright kylning och allt detta i ett Antec P182B

har samma CPU som dig, busenkel att clocka.. som sagt läs bara igenom ordentligt för att clocka din dator är inget man gör på 10 min precis om man nu vill maxa systemet, jag har hållt på nån timme dagligen i 2 veckor nu och ändrar och fixar.. så om du ska betala någon för det så kan de bli dyr support.. hehe
jag hade själv aldrig gjort det förän nu och jag tycker inte alls det är svårt, tråkig läsning men när du läst klart så är det inga problem

Lycka till och trevliga timmar!

Visa signatur

-Intel Dual Core E6750 2.67ghz @ 3800mhz - CPU.FAN CoolerMaster GeminII 2*120mm zahlman - Gigabyte N650SLI-D4SL - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 800mhz @ 850 mhz, 3072MB CL5 - ASUS EN8800GTX 768mb DDR3 - Western Digital Raptor 74GB / SATA / 10000rpm - Western Digital Caviar WD2000BB 200 GB - Xilence 700W XP700 Gaming Edition - 2* 80mm Zahlman fan´s 2* Zahlman 120mm Fan´s

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på hur mycket man vill överklocka också. Nöjer man sig med en väldigt säker överklockning så kan man oftast träffa rätt i inställningarna på ett försök. Vill man däremot testa varje komponents absoluta maxgräns där allting fungerar stabilt under lång tids påfrestning så ökar tidskonsumtionen dramatiskt.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Faq: en kan kännas väldigt svår i början men om du vill klocka så är det bara att ta sig tiden att läsa och lära på många olika sidor. Jag hade väldigt svårt att förstå mig på faq: en från första början men efter några dagar och mkt googlande så var det inga problem att överklocka.

Lånar tråden lite:
Jag har en Amd athlon 4600+ x2 2.4Ghz @ 2.7Ghz med bra zalman kylning så tempen är inga problem. Det jag undrar är om jag kan få min dator stabil på högre frekvenser på något sätt utan att det kommer felmeddelanden i orthos efter 1-20 minuter. Även på 2.7Ghz så börjar orthos tjuta efter en stunds körning, är det då farligt att behålla den klocken? för jag har inte märkt några problem någon annanstans på över 1 vecka nu.
Förlåt för lånet

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Det beror ju helt på hur mycket man vill överklocka också. Nöjer man sig med en väldigt säker överklockning så kan man oftast träffa rätt i inställningarna på ett försök. Vill man däremot testa varje komponents absoluta maxgräns där allting fungerar stabilt under lång tids påfrestning så ökar tidskonsumtionen dramatiskt.

Tack för denna , precis som jag sitter här o lurar - vill ha en "lagom" klockning av datorn, från 2,66 till ca 3,0-3,4 . Vad skulle jag med max till ??

Visa signatur

Core Duo 2,66 , Antec P182 , Asus P5K , Scythe Ninja;

Permalänk
Medlem

Har inte p5K samma noob-överklockning (AI-overklocking) som P5N-E??
Gå in i bios vid start (delete) gå till avancerat, jumper free config, AI overclock, välj överklcokning 20% (ger 3.2 GHZ). F10 för att spara och sedan kollar du stabilitet och temp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
Har inte p5K samma noob-överklockning (AI-overklocking) som P5N-E??
Gå in i bios vid start (delete) gå till avancerat, jumper free config, AI overclock, välj överklcokning 20% (ger 3.2 GHZ). F10 för att spara och sedan kollar du stabilitet och temp.

du nvmuppen , såna här inlägg känns som ett bra steg framåt - nån som vet om detta "enkla" tips stämmer ?? tack nvmuppen om det stämmer

Visa signatur

Core Duo 2,66 , Antec P182 , Asus P5K , Scythe Ninja;

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snapsnap
du nvmuppen , såna här inlägg känns som ett bra steg framåt - nån som vet om detta "enkla" tips stämmer ?? tack nvmuppen om det stämmer

kolla i manualen för ditt moderkort (har du den inte kvar bör den innas på asus hemsida.

I min manual står det om AI tuning i kap 2.4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El1min4tor

Lånar tråden lite:
Jag har en Amd athlon 4600+ x2 2.4Ghz @ 2.7Ghz med bra zalman kylning så tempen är inga problem. Det jag undrar är om jag kan få min dator stabil på högre frekvenser på något sätt utan att det kommer felmeddelanden i orthos efter 1-20 minuter. Även på 2.7Ghz så börjar orthos tjuta efter en stunds körning, är det då farligt att behålla den klocken? för jag har inte märkt några problem någon annanstans på över 1 vecka nu.
Förlåt för lånet

Så länge det funkar i alla andra avseenden än t ex Orthos/Prime95 eller motsvarande så spelar det ju ingen roll. Har aldrig riktigt fattat vitsen med att man ska kunna köra Orthos+Prime95+3dMark samtidigt i 72h. Jag förmodar att det är för att på något sätt kunna mäta vad som är den högsta 'stabila' klockningen. Men vem bryr sig om statistik för eget bruk? Bättre att klocka lite mer så länge spelen pallar

Testa höja vcore lite om du inte har några problem med temperaturen.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
kolla i manualen för ditt moderkort (har du den inte kvar bör den innas på asus hemsida.

I min manual står det om AI tuning i kap 2.4

Jag har nu kollat som en dåre i manualen men hittar inget som förklarar detta "ingrepp" . kollar lite till - blev såld på iden ....Har hittat nåt som kallas ASUS AI Booster - man installerar detta från support-CD o sen fixar utan o gå in i BIOs - nån hört om detta ??

Visa signatur

Core Duo 2,66 , Antec P182 , Asus P5K , Scythe Ninja;

Permalänk
Medlem

Har inte hört ngt om det men föredrar BIOS framför windows.
Det bästa är nog att starta om datorn och gå in i bios och kolla under advanced, jumperfree config.

Snoka efter ngt som kan leda till automatisk clockning men spara inga inställningar om du är osäker.

Rapportera sedan.