Universitet vill stoppa försäljningen av Intel Core 2

Permalänk
Avstängd

Har man en Intel under huven tycker man Universitet snackar goja, har man en AMD låter det annorlunda!

En sak kan vi vara ense om: Intel betalar 5-årliga licenspengar till Transmeta iaf. (Utifrån den aspekten kan man bara gissa sig till vad detta egentligen handlar om/och slutar)

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Alla vill åt de stora företagens pengar.

Jag skulle nog snarare se det lite tvärt om. Det är dem stora företagen som vill åt och kommer ofta åt andra mindre företags pengar i branschen eftersom att de har enormt mycket större resurser. Ta microsoft som ett exempel, dem har näst intill monopol på marknaden och de ger verkligen ingen chans åt mindre företag.

Eller som i detta fallet, "intel är jätte stort och har verkligen slagit igenom med core2 arkitekturen, därför måste dem ha rätt!!". Jag är inte speciellt insatt i just det här fallet, men varför skulle egentligen inte universitetet kunna ha rätt?

Permalänk

Ja jag är inte förvånad det har hänt tidigare att de stora företagen kör över de mindre. Varför inte göra som Sun microsystems släpp processorerna under GPL licens

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

Det är ju ändå ett universitet som stämmer dom vill nog vara säkra på att intel snott däras patent innan dom tar det till rätten, Och det kan ju ta ett tag å analysera all teknisk specifikation.

det är ju inget banan företag aka RAMBUS

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Jo alla vill väl ha sin del av kakan...

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Sluta skriva en massa skitsnack, detta är rent trollande på högnivå.

Vad har AMD själv utvecklat förutom 64 tillägget och HTT bussen?

.....

egenutvecklade mikroprocessorer med RISC-arkitektur, grafik, ljud & flashminnen m.m

Hade en gammal "bärbar" med grafikchip, BIOS, ram med AMD loga på

Just ja, får ju inte glömma det nästan skrattretande DX10.1

Det enda jag sett med intel är = sno först, betala sen.. som med Microsoft

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Det är ganska underhållande med antalet miniexperter som dyker upp här o där med sånna här nyheter, samma sak med många nyheter som rörde AMD. En jävla massa människor som tyckte si och så o tyckte att taktiken och marknadsdragen som AMD gjorde va helt värdelösa.

Är ni inte insatta i frågan, uttala er då inte om att si eller så är bättre lösningar. De som har gjort dom besluten som gjorts har för det första antagligen en hel del mer erfarenhet än er, dom sitter med betydligt fler kort på hand och har nog tänkt igenom det både en och två gånger.
Man får känslan av att det är många här som inte har en aaaning vare sig tiden och pengarna som krävs för ett utvecklingsprojekt, eller hur marknaden fungerar.
</whine>

Tråkigt för intel o bli stämda, ska bli intressant vad dommen/förliknelsen blir.

på sätt och vis är det du säger sant, men om folk skulle lämna allt tänkande/alla åsikter "åt experterna"/auktoriteten skulle saker kunna gå riktigt illa. sorry för ot

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Även om intel kommit på det själva (har ingen aning om de gjort det) har de inte rätt att använda sådant som andra har patent på.
Såvida de inte redan använde tekniken innan patentet togs.

På samma sätt får man inte ta patent på någonting som redan tillverkas.

Har ingen åsikt hurvida intel gjort rätt eller . Har ingen aning om hur deras processorer fungerar och har aldrig hört talas om tekniken!

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Fel av Intel som i förstahand inte ens svarar på deras meddelande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Varför antar du och många med dej att Intel har rätt och Universitetet har fel i frågan? Tror ni att Intel har blivit världsledande producenter av processorer enbart genom att "play fair"? De försöker såklart använda sig av andras patent utan att betala i så stor utstreckning som möjligt, går det så går det. Går det inte, som i det här fallet, så är det en kalkylerad risk och man väljer antingen att bestrida patentet och hävda att "vår" teknik skiljer sig nämnvärt från deras eller att definitionen av patentet är för grov och att det bör ogillas.
Tro inte att man kan säga att en part har rätt och en har fel, patentintrång är vardagsmat för företag av denna storlek.

Möjligt jag har superfel och jag vet hur fula Intel är och kan vara. AMD kör mer "play fair" och MS är värst självklart MEN jag tycker det är konstigt att man tar upp detta nu, snart två år efter C2D lanserades. Det verkar precis som om allt är planerat från Universitetets sida.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Det är så ett korrekt förestagstänkande fungerar. Helt rätt av universitetet att lägga fram det just nu. Sedan får gärna Swecs vänsterpanel sitta och tycka och tänka vad de vill om saken. Teknik tar tid att utveckla, passa in, nyttjas och ev börja gå med vinst.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Även om intel kommit på det själva (har ingen aning om de gjort det) har de inte rätt att använda sådant som andra har patent på.
Såvida de inte redan använde tekniken innan patentet togs.

På samma sätt får man inte ta patent på någonting som redan tillverkas.

Har ingen åsikt hurvida intel gjort rätt eller . Har ingen aning om hur deras processorer fungerar och har aldrig hört talas om tekniken!

Den som har patent bestämmer vem som tillverkar, om tillverkaren inte har patent så kan vem som helst senare ta patent på det och kräva att tillverkaren hostar fram pengar eller upphör tillverkningen, men det krävs att man kan bevisa att man kom på det först... långa rättegångar m.m.

Det är snevridet som bara fan, se på svensken som uppfann färggrafiken och har patent på det men inte ett krona fick han för det och förlora i rättegången.

RAMBUS är ett bra exempel, dom kom inte med mycket men gick med allt, dom tog patent på sådan som övriga tillverkare hade kommit med och lämnat det öppet för att slippa höga kostnader (eller liknande) men sen snodde RAMBUS patenten och... (sen kommer jag inte ihåg mer och jag kan minnas fel)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det är så ett korrekt förestagstänkande fungerar. Helt rätt av universitetet att lägga fram det just nu. Sedan får gärna Swecs vänsterpanel sitta och tycka och tänka vad de vill om saken. Teknik tar tid att utveckla, passa in, nyttjas och ev börja gå med vinst.

högerpanelen också hoppas jag

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imdak
Sen kanske du inte har tänkt på att man bruka köpa licenser av varandra?
Tror nog att AMD betalar Intel en slant för att använda SSE instruktionerna, och Intel betalar AMD pengar för att använda AMDs instruktioner som dom har kommit på.

Nu prata han om tekniker som intel har tagit och modiferat tillräckligt för att slippa patent, hur många det är vet kanske inte ens Intel.

Jag vet mycket väl att korslicensiering är vanligt i branschen. Det är inget du behöver påpeka för mig. Idioten som skrev inlägget som jag kommenterade verkar dock inte ha en humm om det, eller så kanske han ska lära sig att skriva korrekta texter där det faktiskt står vad han menar.

Kan du nämna någon teknik som inte nu Intel har "tagit" och modifierat till den gränsen att de ska slippa patentkostnaderna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Man råkar inte ha patent när det gäller så pass avancerade saker som det handlar om nu. Likaså utvecklar man inte en sak som är likadan av en slump.

Men eftersom utveckling många gånger inte sker av slump, sker utveckling av likadana saker oberoende av varandra.

Vidare, patentsystemet i USA är lite hysteriskt. I och med att algoritmer och mjukvara kan patenteras, finns det mängder av patent som egentligen är triviala.

Är det någon som vet vad exakt vari det revolutionerande i att använda en tabell förbereda data åt kärnorna på ett bättre sätt? (eller länk till patentbeskrivning?)

Det svåra i sammanhanget är att göra det bra, inte komma på konceptet tycker jag utan att veta vad det handlar om. Jag och nästan alla andra.

Visa signatur

- J -

Permalänk
Avstängd

Universitet ska syssla med utbildning och inte patent!
Sköt ert och lämna Intel ifred.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Universitet ska syssla med utbildning och inte patent!
Sköt ert och lämna Intel ifred.

Varför tycker du så? Jag håller inte med.

Visa signatur

- J -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Universitet ska syssla med utbildning och inte patent!
Sköt ert och lämna Intel ifred.

Ja, för det kommer främja utvecklingen något enormt när alla universitet slutar forska.
Att Intel kan ha använt en teknik från WARF tyder ju onekligen på att universitetens forskning helt klart ger resultat och främjar utveckligen av nya och bättre produkter.
Det hade ju varit rätt kasst om WARF, efter många års forskning och stora investeringar, helt sonika fått ge bort sin teknik till exempelvis Intel. Det är väl klart att uppfinnarna skall få något för den tid och de pengar de satsat på sin forskning.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Universitet ska syssla med utbildning och inte patent!
Sköt ert och lämna Intel ifred.

Har du missat att Universitet oftast driver egen forskning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Universitet ska syssla med utbildning och inte patent!
Sköt ert och lämna Intel ifred.

Läs mitt inlägg. Sedan kan jag tillägga att alla institutioner går med förlust på A-kurser här på LTH. Dvs, de får knuffa in pengar från de anställdas forskningsanslag. Så utbildningen skulle bli sämre och på en ännu lägre nivå än idag. Det dödas laborationer hit och dit för att spara pengar redan, och det är en farlig utveckling.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Avstängd

är det så att Intel fulspelat så ska de straffas

är det så att univeristetet försöker fiska ur Intels plånbok ska de straffas

Fram tills rättspelet är över tycker jag inte att det finns mycket mer att säga.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det där med förnya trodde jag inte gick. Du ställer jag mig i den gruppen som tycker patent är löjligt och behöver göras om.

Hur många tusentalspatent sitter inte företag på?

JO Visst men det är oftast enkla grejer som måste göras för att man kan kringå patentet. Och ingen skulle ju satsa på utveckling om man inte fick betalt för det.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Sluta skriva en massa skitsnack, detta är rent trollande på högnivå.

Vad har AMD själv utvecklat förutom 64 tillägget och HTT bussen?

Edit!!
Ska vi kolla vad Intel har varit med och uppfunnit?

- Intel 1103, första DRAM minnet

- Intel 4004, första single chip microprocessorn

- Intel 1702, EPROM, första modellerna som var programmerbara

- Intel 8088, första 8-bitars processorn

- PL/M, första hågnivåspråket för processorer

- Intel 8748/8048, första mikrokontrollern

- Intel 2910, första single-chip codern/decodern

- 1980 deltog de tillsammans med DEC och Xerox för att utveckla Ethernet

m.m

Sen är väl det Intel som har utvecklat medparten av SSE instruktionerna som AMD använder?

Jag skulle inte vilja gå så långt att säga att nån har uppfunnit nånting baserat på att de var först med att ha en produkt, vilket är fallet med några av de där exemplen.

Dessutom var knappast 8088:an den första 8-bitarsprocessorn.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Frågan e om core2duo fanns ens 2001? kanske i forskningsstadie?

Det som fanns 2001 var Pentium III och Pentium 4. Pentium III skulle då endast användas som bas för utvecklingen av mobila processorer. Men under 2004 började det bli klart att P4 inte heller i fortsättnnigen skulle klara av att leverera det som krävdes i tävlan mot AMD. Lyckligtvis för Intel så var deras PIII deriverade Dothan snabb, och man hade problem med att den nästan var för snabb jämfört med P4 trots att man höll den tillbaka.
Då var den ett givet val att lägga in lita nya tekniker i och 2 år senare, 2006 så var den processorn herren på täppan.

En helt ny arkitektur tar runt 5 år att utveckla, men att som i det här fallet förbättra en gammal så går det snabbare. Core 2 tog 2 år att utveckla genom tweaks och förbättringar av Dothan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Sluta skriva en massa skitsnack, detta är rent trollande på högnivå.

Vad har AMD själv utvecklat förutom 64 tillägget och HTT bussen?

Edit!!
Ska vi kolla vad Intel har varit med och uppfunnit?

- Intel 1103, första DRAM minnet

- Intel 4004, första single chip microprocessorn

- Intel 1702, EPROM, första modellerna som var programmerbara

- Intel 8088, första 8-bitars processorn

- PL/M, första hågnivåspråket för processorer

- Intel 8748/8048, första mikrokontrollern

- Intel 2910, första single-chip codern/decodern

- 1980 deltog de tillsammans med DEC och Xerox för att utveckla Ethernet

m.m

Sen är väl det Intel som har utvecklat medparten av SSE instruktionerna som AMD använder?

Gör nu inte samma misstag som den du kritiserar.
AMD har utvecklat väldigt mycket också. Förövrigt kan du tillskriva SSE till AMD då det baseras på 3DNow, de största skillnaderna var helt enkelt att Intel gjorde det inkompatibelt för att slippa ha AMDs namn. Precis som IM64T. Intel kunde göra så på grund av deras korslicenseringsavtal.

Visst har Intel gjort väldigt mycket. Men det ändrar inte på det faktum att AMD gjort väldigt mycket för industrin också.

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0EIN/is_2001_March_19/...

Orkade inte ta fram mer, men 5:e bäst på US-patent. Intel låg en hel del efter kan jag säga dig, kommer inte ihåg exakt. IBM är iaf ohotade ettan.

Så ja, Hellfish_ hade fel. Men det är ju inte så smart av dig att göra samma misstag som honom.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djdiff
Jag skulle inte vilja gå så långt att säga att nån har uppfunnit nånting baserat på att de var först med att ha en produkt, vilket är fallet med några av de där exemplen.

Dessutom var knappast 8088:an den första 8-bitarsprocessorn.

Nej, men vissa tycker att deras sak är bäst och först med precis allt... nästan som en sekt.

Har både Intel och AMD så jag får inte gå med på någon sekt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nej, men vissa tycker att deras sak är bäst och först med precis allt... nästan som en sekt.

Har både Intel och AMD så jag får inte gå med på någon sekt

Attans, jag är med i en sekt då jag för närvarande inte äger en intel-dator. De är för dyra för mig just nu.
Skulle inte vara fel med en Q9xxx dock.

AMDs största inovation sedan 1999 är HTT och deras tidiga dualcore.
Utan dessa skulle vi fortfarande ha IPC från Athlon K7.

Intel har gjort en hel del mer de senaste åren, rent tekniskt tycker jag nästan Core 2 är till Dothan vad Pentium Pro var för 486.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Gör nu inte samma misstag som den du kritiserar.
AMD har utvecklat väldigt mycket också. Förövrigt kan du tillskriva SSE till AMD då det baseras på 3DNow, de största skillnaderna var helt enkelt att Intel gjorde det inkompatibelt för att slippa ha AMDs namn. Precis som IM64T. Intel kunde göra så på grund av deras korslicenseringsavtal.

Visst har Intel gjort väldigt mycket. Men det ändrar inte på det faktum att AMD gjort väldigt mycket för industrin också.

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0EIN/is_2001_March_19/...

Orkade inte ta fram mer, men 5:e bäst på US-patent. Intel låg en hel del efter kan jag säga dig, kommer inte ihåg exakt. IBM är iaf ohotade ettan.

Så ja, Hellfish_ hade fel. Men det är ju inte så smart av dig att göra samma misstag som honom.

Jag gör inget som helst fel i min text. Jag påpekar att klantskallen hade duktigt fel, vilket klart o tydlit framgår.

Edit!!

Btw: SSE är väl baserat på MMX från första början. Jag hittar ingen information om att de skulle vara AMDs skapelse.

Citat:

3DNow! was originally developed as an enhancement to the MMX instruction set

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
ATI och Nvidia började att utveckla dom kärnorna som vi har idag för 6 - 7 år sedan. Läste jag nånstans.

Ati Nvidia? är väl intel artikeln handlar om :)..

Men även om de började utveckla det för 6-7 år sedan, hur kommer det sig då att ett universitet redan då fått humm om vad som ska utvecklas hos ett företag, jag menar det borde vara mer hemligt än så annars hade väl konkurrenterna fått reda på det och börjar utveckla samma teknik.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Patent

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Man råkar inte ha patent när det gäller så pass avancerade saker som det handlar om nu. Likaså utvecklar man inte en sak som är likadan av en slump.

Jo man kan tro det, men detta patentet handlar om att spara svåra beräkningar i en tabell... Det är något som vi gör dagligen. Bara för att någon kommer på att man kan använda en känd teknik i ett nytt sammanhang så ska det inte nödvändigtvis motivera ett patent.

Man kan inte ta patent på sådant som redan är känt, man kan inte heller ta patent för lösningar som är uppenbara för någon insatt i ämnet. I USA fungerar det idag tyvärr så att man godkänner i stort alla patent och sedan får den som misstänks inkräkta bestrida patentet enligt de två kriteria jag nämnde. Idag har det tyvärr blivit så att man patenterar problemformuleringar snare än lösningar. Anledningen är enkel: patentingenjörer kan inte vara experter på allt, och patenten formuleras så att de 'döljer' hur enkla lösningarna är... Exempelvis är det en unge som har patent på att gunga sidledes med en vanlig gunga, hans far är patentjurist kan nämnas

En annan sak: Patentsystemet är inte primärt till för att det ska investera stora pengar på forskning, det görs ändå. Patentsystemet är till för att förmå uppfinnare att offentliggöra sina idéer, så att andra ska kunna bygga vidare på dem. Samhällsnyttan är offentliggörandet. Motprestationen från samhället ,som då egentligen är skadlig för samhället, är att vi ger ett begränsat monopol. Tidsbegränsningen och reglerna sätts så att nyttan är större än skadan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av electro
JO Visst men det är oftast enkla grejer som måste göras för att man kan kringå patentet. Och ingen skulle ju satsa på utveckling om man inte fick betalt för det.

Nej det är sant, men jag tycker inte heller att patent ska slopas utan 10år dominans/monopol på en teknik borde vara mer än tillräckligt.

Patent skapas idag för att hämma utveckling och att förhindra att konkurrenter når framgång.

Så visst kan man få sitta på patent om man tänkt använda det men så är det tyvärr inte alltid. Se bara på Google som sitter på hur mycket som helst. De brainstormar idéer om hur sökmotorn kan bli bättre och söker sedan patent på teknikerna.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ss_lamby
... Vidare, patentsystemet i USA är lite hysteriskt. I och med att algoritmer och mjukvara kan patenteras, finns det mängder av patent som egentligen är triviala....

Jo, jag har alldeles för mig att Microsoft patenterade FAT för några år sen, vilket känns lite skrattretande då man nästan kan speca FAT på ett par A4, det är ju vedertaget för lagring på allsköns media, liksom en minsta gemensamma nämnare.

Vetefan om de försökt håva in pengar på det dock, det lär ju inte ta många timmar att "reverse engineera" om man vill (därmed inte sagt att det täcker allt juridiskt, men men).

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|