Dödsstöten för HD-DVD?

Permalänk
Medlem

Känns lite smått overkill med HD filmer än faktiskt om man inte har en tv som kör 1080p. Min 32" är bara hd-ready så till den blir de inge precis. Men ska man ha en bra blu-ray spelare så är ju PS3 en av dom mest prisvärda va ja läst. Plus man kan ju spela/surfa på den också vilket är bra.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Känns lite smått overkill med HD filmer än faktiskt om man inte har en tv som kör 1080p. Min 32" är bara hd-ready så till den blir de inge precis. Men ska man ha en bra blu-ray spelare så är ju PS3 en av dom mest prisvärda va ja läst. Plus man kan ju spela/surfa på den också vilket är bra.

Jag ser skillnad på min 32" HD-ready, även fast det "bara" är 720p. Däremot krävs det en större tv för att ha någon större nytta av 1080p.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Jag tackar och bockar för att det äntligen kan bli ett riktigt slut på det här svamlet.

Permalänk
Medlem

det börjar lösa sig?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Färre format som förvirrar och förstör.

Förvirrar?? Stoppa in i spelar och tryck på play...

Resten är propagana från båda hållen. Det ser lika bra ut på 20 gb som på 30 gb etc. (och jag är ändå krävande).

Det som är förvirrande är alla stora firmor som hoppar på ett annat format för att de betalat sig in.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Ja Mircosoft / XBox 360 sket sig på smalbenet när dom inte pressade in en HDDvd spelare i 360:n (som för övrigt suger) ...Hade nog sett annorlunda utt idag då... Men heja blueray alltid tyckt att det ska vinna

Vad är det som suger? HD-DVD suger inte, duger precis lika bra för vilken svensson som helst som införskaffat sig en platt-tv ala 10.000kr

360s HD-spelare? Den är väl förmodligen snarlik PS3ans Blu-Ray. Och där har du rätt i att dessa båda kommer vara bedrövliga spelare om 3-4år när HD kommer bli riktigt intressant.

Du kan väl inte mena att 360 i säg suger? Den har samma muskler som PS3, kostar mindre, har fler/bättre spel. Och om spelen släppts på båda så vinner oftast 360 pga bättre grafik, mjukare flyt, detta pga att spel tillverkarna inte kan optimera till PS3s udda kodning. Samt att Blu-Ray spelaren i PS3 har visat sig vara för långsam för att klara av all datamängd som spelen behöver flytta. Detta har bidragit till att det nu börjar dyka upp spel som kräver 20-30min installation på PS3ans hårddisk. Du är inte heller tvingad till att betala hutlösa spelpriser till din 360 tex för att den har sålt i otroliga mängder, om den inte paserat Wii ännu så ligger den hack i häl. Nä om det är något som suger så är det isåfall PS3 som är en sådan manick som är halvtaskig på allt. Och vi vet ju att det allt som oftast är det man får när man köper combo-enheter.

Och Blu-Ray har vunnit pga större sponsring. Detta skall betalas tillbaks till aktören av kunderna under åren som kommer

Wasabi har en poäng. Bolagen som fått massiv sponsring har ju givetvis blivit köpta att både ta ställning och se till att deras val blir det gällande i framtiden. Och vad är då lättare än att använda nutidens lättaste manipuleringsstrategi "Rädsla!".

Permalänk
Medlem

Att Blu ray skulle gå segrande ur striden var skrivet i sten när Warner bestämde sig för att dumpa HDDVD men det är överaskande att det gått så här fort. Dom senaste veckora har det strömmat in massvis med pressmedelanden från både filmbolag, distributörer (bla. svenska SF och Scanbox) samt försäljnings och uthyrnings ställen. Det gör att det den självklara utgången snabbats på så pass mycket att den vita flaggan från Toshiba kan dyka upp vilken dag som helst nu.

Det finns många teorier till varför det gick som det gick, från absurda idéer som att Apple avgjorde det till att BDA är onda och mutar, torterar dödar folk (:p) för att dom ska stödja Blu ray.

Dom faktiska anledningarna är att sony har gott om pengar och inflytande och gång på gång visat att dom är villiga att använda sig av det för att uppnå sitt mål. Bästa exemplet på detta är PS3 att inkludera en BD-spelare var en katastorf för försälningen, Xbox360 har för närvarande sålts i dubbelt så många ex. som PS3, hade sony istället satt en vandlig DVD läsare i PS3 kan jag garantera att situationen varit den omvända. För BD som film medium däremot var det ett genidrag. Det har hittils sålts totalt ~1.6-1.7 standalone BD- och HDDVD-spelare kombinerat samtidigt som PS3 sålts i ~9milj exemplar. dessa siffror talar för sig själva och är enligt mig huvudanledningen till att BD vann.

En annan är att BDA redan från början haft mycket bättre stöd från både hårdvau och film branchen. Toshiba blev snabbt ovänner med hårdvarubranchen när dom pressade priserna på spelare så hårt att dom till slut inte själva hade råd att producera dom (nuvarande HDDVD spelare tillverkas INTE av toshiba utan är kinesiska no-name spelare med en toshiba stämpel).

Större delen av filmbranchen stod också på BDA's sida. Toshibas i princip enda allierade var Microsoft som enligt ryktet låg bakom finansieringen av Paramount köpet, Samma rykte sa också att Microsoft inte var intreserade av att se HDDVD vinna utan enbart ville fördröja det hela för att själva kunna sälja film via internet vilket låter troligt i och med att MS till synes lämnat Toshiba att dö när det var dags att förhandla med Warner (och möjligen även FOX).

Man måste beundra Sonys (det är faktiskt dom som gjort en majoritet av jobbet) agerande, dom ville verkligen vinna har gjort allt dom kunnat för att uppnå sitt mål. Dom tekniska skillnaderna gjorde nog inte så stor skillnad för utgången av kriget, ett tekniskt bättre format lockade antagligen hårdvarutillverkarna och ev. även filmbolgen men det högre priset på hårdvaran är vad som hindrat BD från att krossa HDDVD för länge sedan.

F.Ö vill jag påpeka att jag inte har någon som helst sympati för dom som nu ångrar att dom köpt en HDDVD spelare, köper man under rådande formatkrig en produkt från det företag som ligger under får man verkligen skylla sig själv. Med detta menar jag inte att alla som köpt en HDDVD spelare är idioter, har man en HDDVD spelare och är nöjd med dom filmer man redan har så grattis till ett bra köp.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

bara o hoppas att transformers dyker upp ngn gång snart på bluray då:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Permalänk
Geeks
SweClockers

Nyheten uppdaterad.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

jaha och där blev alla xbox 360 HD-DVD spelarna överflödiga

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
jaha och där blev alla xbox 360 HD-DVD spelarna överflödiga

Och nu har vi tillräckligt många för att skapa en utav världens längsta dominoeffektsgrejs !

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga annat än att jag är tacksam för det här. Två olika format för att se på film på skiva som inte är en utveckling ifrån en tidigare format är överflödigt.

DVD -> Blu-Ray -> Sting-Ray (eller vad fan det nu kommer bli nästa gång)

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Bra att det blev avgjort även om HD-DVD knappast är ett dåligt format. Dock så är mediet ganska ointressant för datorsammanhang då hårddiskar är ett överlägset lagringsmedium.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Att det till slut blev en vinnare är bra, men är inte Blu-ray mycket dyrare än HD-DVD? både i spelar- och filmkostnad?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Rätt format som segrar med andra ord, men totalt fel namn. Aldrig gillat Blueray benämningen. Lägg HD-DVD formatet i graven och ge namnet till blueray istället så är allt perfekt sen;)

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Skönt att det blev så här så formatkriget tar slut, som det varit fram till nu har utveklingen blivit försenad åtminstånde 1 år med 2 konkurerande format, vilket gort att ingen har velat skaffa det ena eller det andra.
Sen har man ju sen en tid tillbaka slutat köpa film på DVD, PGA att DVD ser hopplöst lågupplöst ut i jämförelse med "bara" 720 HD.
Nu kan man nog hoppas på en snabb utveckling med maskiner, brännare, och gott om film lättilgängligt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

bra! äntligen kan det kanske börja komma lite bra filmer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Att det till slut blev en vinnare är bra, men är inte Blu-ray mycket dyrare än HD-DVD? både i spelar- och filmkostnad?

nä, skivorna har sen det tillverkades mer BluRat än HDDVD lett till att den tidigare hade 10c fördel istället. (dvs 50c mot 60c för HHDVD)

nja. att spelarna är billiga att köpa berodde enbart på Toshibas överdrivna subventionering som var 1. ohållbar i längden. 2. ledde till att ingen annan var intresserad att tillverka dem. (detta kan ironiskt nog ha varit vad som orsakade förlusten i grund och botten)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Skönt att formatkriget är över. Synd bara att Sonys format vann. De behandlar sina betalande kunder som skit och 'förtjänar att brinna i corp-hell' som nån skrev.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Att det till slut blev en vinnare är bra, men är inte Blu-ray mycket dyrare än HD-DVD? både i spelar- och filmkostnad?

Jo. Det är både dyrare i licenspengar och tillverkningsprocesser, så även om priserna kommer att pressas, så kommer de aldrig kunna bli billigare än vad HD-DVD hade kunnat bli.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Undrar vad som händer med Xbox 360 HD-DVD spelarna ?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
skitans också HD DVD låter mycke bättre!

Håller med, BD låter som någon patetisk skit som mainstream/svensson skulle tycka låta skitcoolt :/, fyfan!

EDIT: Fast om jag tänker efter lite, så låter high definition-dvd ganska löjligt också. Lite mer teknisk förkortning skulle uppskattas.

Permalänk

Siba o onoff o gänget Rear la ut dom till "fantastiska priser"

Permalänk
Medlem

Jaha, jag som hade hoppats på HD DVD.

Men det är ändå skönt att kriget är över så att man kan med säkerhet köpa rätt HD spelare.

Permalänk
Medlem

Nu är det inte bara Sony som står bakom Blu Ray som många verkar tro.

Visa signatur

MacBook / 2.16 ghz / 2gb ram / 120 gb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln

Jo. Det är både dyrare i licenspengar och tillverkningsprocesser, så även om priserna kommer att pressas, så kommer de aldrig kunna bli billigare än vad HD-DVD hade kunnat bli.

öh, nej på samtliga punkter.

(dessutom är BluRay redan billigare att tillverka än HDDVD, exakt som jag sa i posten direkt innan)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

När blir Blu-ray spelare billigare då? Alldeles för dyra för mig. Kommer nog sitta kvar på min DVD brännare ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
När blir Blu-ray spelare billigare då?

som allt annat. (dvs hela tiden och snabbare ju mer som köps)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

personligen kvittade det vilket format som vinner (vann?). att det får ett slut är det viktigaste för oss konsumenter..

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Man ska kanske köpa sig en HDDVD-spelare nu och stoppa undan så plockar man fram den om 50 år och då är den värd en del eftersom det inte såldes så många?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Man ska kanske köpa sig en HDDVD-spelare nu och stoppa undan så plockar man fram den om 50 år och då är den värd en del eftersom det inte såldes så många?

Gör det.