Permalänk
Robot

Mahogny chassi

I hopp om att spara lite slantar och att förnöja min vardag så startade jag mitt lilla projekt om att göra om min gamla A-open låda köpt cirka 1999 till någonting som man kan ha i rummet utan att kräkas av dess fulhet.
Införskaffade en furu träskiva på Bauhaus varvid det började sågas. Kan låta bilderna tala för sig själv.

Besök albumet: Mahogny chassi av Macatonia

Permalänk
Medlem

hörselskydd och glasögon, så ska det se ut men hallå? vinkelslip inomhus? just det, EN gnista tänder ingen brasa eller?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk

haha Jag tänkte precis samma sak. Han hade bara tur som inte satte eld på hela rasket Han bör nog ta heta arbeten certifikat Brandkåren anårdnar kurser för sånt. Tar några timmar och kostar liten slant men man får lära sig ganska mycket. Bland annat att vara försiktigt med en vinkel slip.

Permalänk

Alla bor vi inte i radhus eller villa. Kan inte köra vinkelslipen utomhus på en helgdag. Och dessutom är det kallt och jag tog det ganska lugnt. När man inte vinkelslipar större saker så svalnar gnistorna innan de träffar marken, det är mer som ett tomtebloss.

Edit: Samt brandvarnare, brandsläckare och ingen spilld bensin i lägenheten. Däremot skulle jag absolut inte jobba med vinkelslip i ett bilgarage där det kan finnas olje/bensin spillt.

Permalänk
Medlem

jävlar va fint, passade in perfekt ju

men borde du inte gjort typ 2*120mm hål i botten med damm filter?

Permalänk

Klockrent,nice. 10p

Visa signatur

Jigoku

Permalänk

fan vad läckert, snacka om att smälta in i bordet. 10 poängare

Visa signatur

*CPU: Amd FX 8350 4,5Ghz. *Moderkort: MSI 990FXA-GD65. *Grafikkort: Radeon R290X. *Minne: 4x4096GB DDR3 1333Mhz. *OC: Windows 7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Avstängd

snyggt men borde bli ganska varmt .vars har du cd brännaren/dvdbrännaren

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

haha, först när jag såg sista bilden så trodde jag att du bara fotat till skrivbord. sen såg jag att det var ju datorn som stod där under fint arbete, hur målade du chassit för att få mahognylook?

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Medlem

Snyggt

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Tog ett litet tag att fatta sista bilden ^^ smälter verkligen in i miljön.

9p

Permalänk

Såg först inte datan på sista bilden, riktigt snyggt gjort:) Men blir det inte ganska varmt?? 10p

Visa signatur

|| Antec P182 || Core 2 Duo E6750 (2.66 Ghz) @ 3.52Ghz || Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency 1GB || GA-N680SLIDQ6 || WD Raptor 150GB + WD Caviar 500GB || Corsair XMS2 4096MB || Vista Ultimate 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Är det så smart att köra med vinkelslip innomhus???

Permalänk
Medlem

10p lätt!! fy fan vad snygg hörru, passade in skit bra också!

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LittleBoy
Såg först inte datan på sista bilden, riktigt snyggt gjort:) Men blir det inte ganska varmt?? 10p

ser inte heller så mycket data på sista bilden. förresten, hur säger du data i plural?

det jag vill komma fram till är att det heter dator och inte data

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk

"men borde du inte gjort typ 2*120mm hål i botten med damm filter?"

-Jo planen är exakt det, 2 x 120 mm eller 1 x 120 1 x 80 Noctua fläktar i botten och Zalman 600W PSU + 2 70mm alt 80 mm fläktar i bakre toppen av lådan för att få ett drag av luft.
Om man kör trä är det ganska givet att man måste ha mer kylning eftersom trä leder värme extremt dåligt (0.04 - 0.4 W/(m·K)) jämfört med Aluminium som har ett på 237 W/(m·K). Så givetvis blir den aningen varmare så om inte 2 x 120 mm med filter (kan dra ner på luftflödet) räcker så får jag öka till 3 x 120. fixar det senare, kanske även köper en Dremel för att den är så jävla mycke lättare att arbeta med än en vinkelslip.

"haha, först när jag såg sista bilden så trodde jag att du bara fotat till skrivbord. sen såg jag att det var ju datorn som stod där under fint arbete, hur målade du chassit för att få mahognylook?"

Betsat med en blandning av vattenbaserad mahogny brun samt spritbaserad mahogny röd. tror det var en ungefär 1:4 ratio mellan dem. Dvs 10 ml mahogny brun per 40 ml mahogny röd. Sen lackat med blank lack vilket gör betsningen aningen mörkare. Sprang runt på 10 butiker men lyckades inte hitta oljebaserad bets men det funkar fint o lacka med vattenbaserad lack även om man har vatten/sprit baserad bets. Många säger att den drar upp betsen, men det är skitsnack.
Samt att det går bra att blanda sprit och vatten baserade betsfärger eftersom...ja vi vet alla att sprit är lösligt i vatten. Båda är dipolämnen.

Vidare till luftfilter, är det någon som vet om luftfilter drar ned på luftflödet avsevärt eller bara lite grann? Har ingen erfarenhet med luftfilter eftersom jag inte brukar ha fläktar nära golvet.

"citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av LittleBoy
Såg först inte datan på sista bilden, riktigt snyggt gjort Men blir det inte ganska varmt?? 10p
--------------------------------------------------------------------------------

ser inte heller så mycket data på sista bilden. förresten, hur säger du data i plural?

det jag vill komma fram till är att det heter dator och inte data"

-Vem vet vad han menar, enda man ser på sista bilden är juh windows bakgrunden, så det är inte speciellt mycke data som visas där

Permalänk
Medlem

9p
om du inte haft den som stöd till bordet hade det blivit en 3p

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk

Jag säger att varje sak har sin plats. Hade jag sett den datorn vid typ ett silver färgat stål datorbord hade jag nog nästan spytt men i denna miljön ser det riktigt snyggt ut. Datorn är nästan helt kamoflerad av skrivbordet och ser mest ut som en hurts eller något i den stilen det är just därför jag tycker att det blev riktigt snyggt. Normalt sätt är jag inte ett fan av träd chassin då de oftast inte passar in där de flästa datorintresserade håller till. Lycka till med fläktarna. Jag undrar också som tidigare nämnt hur du gör med cd/dvd/ev(blueray-hd-dvd) spelaren. Det skulle varit läckert om det var en liten lucka man kunde öppna som blev nästan helt osynlig när den var stängd eller något i den stilen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

mkt snyggt:) 9p för den fina kamofleringen och resultatet.(om ja ska va ärli,såg ja knapt datorn före ja börja tänka efter vfr du hade dendär bilden med:D)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia

--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av LittleBoy
Såg först inte datan på sista bilden, riktigt snyggt gjort Men blir det inte ganska varmt?? 10p
--------------------------------------------------------------------------------

ser inte heller så mycket data på sista bilden. förresten, hur säger du data i plural?

det jag vill komma fram till är att det heter dator och inte data"

-Vem vet vad han menar, enda man ser på sista bilden är juh windows bakgrunden, så det är inte speciellt mycke data som visas där

Haha, menade såklart "datorn"...:p Och data var visst en felaktig förkortning om man kollade Wikipedia:
"Data är en gammal, felaktig, förkortning av ordet datamaskin, det vill säga dator."

Visa signatur

|| Antec P182 || Core 2 Duo E6750 (2.66 Ghz) @ 3.52Ghz || Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency 1GB || GA-N680SLIDQ6 || WD Raptor 150GB + WD Caviar 500GB || Corsair XMS2 4096MB || Vista Ultimate 64-bit ||

Permalänk

10p från mig. Mycket snyggt och Simpelt.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk

Har du inga inblås och var har du dvd enheten?

eller iofs har jag inte häller någon Dvd enhet ansluten så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

"Har du inga inblås och var har du dvd enheten?"
Jo kommer använda en icke integrerad DVD-RW eftersom bruden vill ha DVD brännare på sin dator när hon bränner en film nån gång när månen är full.
Men för att vara ärlig så använder jag mycket extremt sällan CD skivor eller DVD skivor. Mountar alla spel etc och hyr aldrig film och när man skall installera någonting så finns det nyare drivrutiner på nätet.

Och inblåsen kommer vara 2x120mm eller 1x120 + 1x80 under, samt Nätagg+2 x 70 eller 2 x 80 som utblås.

Permalänk

9p....saknar dvdn...XD....jävligt snyggt gjort!

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Alla bor vi inte i radhus eller villa. Kan inte köra vinkelslipen utomhus på en helgdag. Och dessutom är det kallt och jag tog det ganska lugnt. När man inte vinkelslipar större saker så svalnar gnistorna innan de träffar marken, det är mer som ett tomtebloss.

Edit: Samt brandvarnare, brandsläckare och ingen spilld bensin i lägenheten. Däremot skulle jag absolut inte jobba med vinkelslip i ett bilgarage där det kan finnas olje/bensin spillt.

Nej jag bor i hyreslägenhet. Därför jag lånar ström utag vid en väns termo garage för att göra sådant utanför.
Tror du dina grannar blir glada om de får veta vad du gör?
Finns mängder av skräk exempel på folk som över tänt hus PGA vinkelslip.
Och nej jag skule inte heller andvända en vinkel slip i ett garage där någon spilt bensin och oljor. Jag vistas inte i såna dåliga miljöer. Skulle det vara ett företag skulle det tillock med vara ett lag brott. Om de inte har avseda platser för tapning etc. Jag ger dig poäng för resultatet. Men ber dig samtidigt att tänka en gång till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Nej jag bor i hyreslägenhet. Därför jag lånar ström utag vid en väns termo garage för att göra sådant utanför.
Tror du dina grannar blir glada om de får veta vad du gör?
Finns mängder av skräk exempel på folk som över tänt hus PGA vinkelslip.
Och nej jag skule inte heller andvända en vinkel slip i ett garage där någon spilt bensin och oljor. Jag vistas inte i såna dåliga miljöer. Skulle det vara ett företag skulle det tillock med vara ett lag brott. Om de inte har avseda platser för tapning etc. Jag ger dig poäng för resultatet. Men ber dig samtidigt att tänka en gång till.

Din stavning är ett LAGBROTT.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

Undrar vad han fick anmärkning för? Känner mig personligen påhoppad för att jag använder vinkelslip inomhus.

Permalänk

Skit i stavningar och rättsliga efterspel. Alla verkar ha förstått innebörden i texten samt lägenheten verkar inte helt övertänd, men chassiet var riktigt hett (snyggt).
Så skall det se ut
9 p från mig

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! 10p. Gillade det verkligen!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jesus Maria vad snyggt! Matchar ju galet bra till skrivbordet. Enda problemet är om man skall flytta datorn till ett annat skrivbord *haha*
Riktigt nice gjort, helt klart ett av de bättre trächassina jag sett här.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/