Seg hårddisk efter krash, hjälp!

Permalänk
Medlem

Seg hårddisk efter krash, hjälp!

För ungefär två veckor sedan krashade min dator, el det är vad jag kallar det för. Skulle installera om XP men när jag väl kom in i setup läget så tänkte jag kolla upp en sak innan jag startade formateringen, men den kunde inte längre starta XP, startade om hela tiden ist.

Dessutom så var det helt fel uppgifter när man skulle välja disk till formatering. från början hade jag en partition där disken var 70gb o en med 250gb. Men nu fanns det endast en på 130gb o resten var spårlöst försvunnen! Efter många problem så lyckades jag formatera den delen på 130gb o installera XP. Sedan hittade jag de andra 190gb o gjorde en snabbformatering i kontrollpanelen.

Men problemet nu är att min dator är extremt seg! Jag kan inte ens ha Word,Musik,Internet o nerladdningsprogram uppe utan att man skriver en mening i Word och det tar den några sek att skriva ut det! Förut kunde jag ha allt det där öppet, plus ett spel och 3D program uppe utan att det lagga de minsta.

Vad kan det vara för problem? Kan nånting vara sönder på hårddisken som tillåter anvädning men gör allt otroligt segt??

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Har du installerat alla drivrutiner?

Moderkort, grafikkort m.m.?

Permalänk
Medlem

Aa, allt är installerat

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Kollat så att inte disken går i PIO läge ? Första jag skulle kolla om min disk gick segt.

Permalänk
Medlem

vad är PIO läge? vart ändrar jag det?

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikst
vad är PIO läge? vart ändrar jag det?

UNdrar det samma, har en seg disk jag med!

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

installera drivrutiner till ditt moderkort.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
installera drivrutiner till ditt moderkort.

Har redan installerat alla drivrutiner

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk

kontrollpanelen -> system -> maskinvara -> enhetshanteraren.
Där hittar du IDE ATA/ATAPI-styrenheter sen är det bara att gå in och kolla på varje hårddisk att det står UDMA eller ultra-dma eller något liknande och inte PIO.

Går det inte att välja så kolla så att drivrutinerna till moderkortet verkligen blivit installerade och kolla i bios så inget är inställt där.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
kontrollpanelen -> system -> maskinvara -> enhetshanteraren.
Där hittar du IDE ATA/ATAPI-styrenheter sen är det bara att gå in och kolla på varje hårddisk att det står UDMA eller ultra-dma eller något liknande och inte PIO.

Går det inte att välja så kolla så att drivrutinerna till moderkortet verkligen blivit installerade och kolla i bios så inget är inställt där.

Tack.Primär IDE-kanal:

Enhet 0:
DMA som "Överföringsläge" och
Ultra DMA Mode 2 som "Aktuellt överföringsläge"

Enhet 1:
DMA som "Överföringsläge"
"Aktuellt överföringsläge": Inte tillämpligt

Sekundär IDE-kanal:

Enhet 0:
DMA som "Överföringsläge" och
"Aktuellt överföringsläge": Inte tillämpligt

Enhet 1:
DMA som "Överföringsläge"
"Aktuellt överföringsläge": Inte tillämpligt

Ska det vara så här?

Jag laddade ner de senaste moderkortsdrivrutinerna och installerade dem, och nu står det så där, samma som innan kan jag också påpeka. Inget ändrades

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem

Diskar som börjar ge upp blir oftast extremt sega pga all ommappning av trasiga sektorer, men kan fungera trots det. Som alltid vid misstänkta diskproblem, hämta tillverkarens testprogram och kör på disken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

www.hdtune.com och dra hem hdtune kör ett benchmarktest o testa den ligger genomsnits (average)hastigheten på lägre en 40mb/s då är det skälet att din dator är seg

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
www.hdtune.com och dra hem hdtune kör ett benchmarktest o testa den ligger genomsnits (average)hastigheten på lägre en 40mb/s då är det skälet att din dator är seg

Transfer Rate:

Minimum: 3,8 mb
Maximum: 63,6mb
Average: 52,2mb
Access Time: 13,1ms
Burst Rate: 123,9mb
CPU Usage: 3,0%

Vad brukar average vara för HDs som kör med 7200rpm?

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem

Minimum är extremt lågt och kan bero på det jag sa, så försök läs alla tips du får.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Minimum är extremt lågt och kan bero på det jag sa, så försök läs alla tips du får.

Menar du tipsen jag fick här? ja, jag har ju läst dem, gjort som det står och fått fram av vid ett tillfälle så åker hastigheten i botten. Förutom där den är 3,8mb så är det minsta hastigheten 20 nånting. Så vad ska man göra nu? Köpa ny hårddisk?

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Diskar som börjar ge upp blir oftast extremt sega pga all ommappning av trasiga sektorer, men kan fungera trots det. Som alltid vid misstänkta diskproblem, hämta tillverkarens testprogram och kör på disken.

Du har alltså gjort detta? Vad fick du för resultat?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Du har alltså gjort detta? Vad fick du för resultat?

Du menar att jag ska hämta tillverkarens testprogram? nej det har jag inte gjort, laddade ner HD tune el vad den hette som den andra personen tipsa om. Ska ladda ner tillverkarens snabbt o kolla med den också

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du få fullständig info om sektorfel måste du köra det långa testet, inte bara den kortare varianten. Det kan ta flera timmar men är enda sättet att få alla sektorer kontrollerade, vilket är viktigt i ditt fall.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Ska du få fullständig info om sektorfel måste du köra det långa testet, inte bara den kortare varianten. Det kan ta flera timmar men är enda sättet att få alla sektorer kontrollerade, vilket är viktigt i ditt fall.

OKej, jag installerade nyss något program som heter Data Lifeguard Tools
från Western Digitals sida. Strax efter att jag satt igång installationen så sa den att min hårddisk för närvarande inte supportade hds över 130gb, el nåt liknande, inte tillräckligt, så den behövde göra något och starta om datorn. Jag har kunnat använda betydligt mer utrymme än 130gb så vet inte riktigt vad den mena. Men ska köra det längre testet sen så får vi se vad den säger, tack för hjälpen, skriver sen hur det gick

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikst
Transfer Rate:

Minimum: 3,8 mb
Maximum: 63,6mb
Average: 52,2mb
Access Time: 13,1ms
Burst Rate: 123,9mb
CPU Usage: 3,0%

Vad brukar average vara för HDs som kör med 7200rpm?

hej igen kurvan som du fick verkar i sig vara okej om snitt hastigheten ligger på 54mb/s dock undrar jag hur kurvig den va mycke uppner osv kan uppfatta hd soom väldigt seg.

hoppas det ordnar sig

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
hej igen kurvan som du fick verkar i sig vara okej om snitt hastigheten ligger på 54mb/s dock undrar jag hur kurvig den va mycke uppner osv kan uppfatta hd soom väldigt seg.

hoppas det ordnar sig

Den gick ner en gång till 3,8mb, men gick ganska snabbt upp igen till 60 o efter det höll den sig mellan 40-60, gick ner nångång till 20. Men just nu har jag satt igång extended testing med Western Digitals Diagnostic Tool, och den ska hålla på i 7 timmar till, så får vi se vad den säger, om de finns några trasiga sektorer eller inte. Skulle bli förvånad om det inte fanns det, med tanke på hur långsam den är. Tack för hjälpen

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Asså UDMA 2 är lite väl lågt mode för en modern disk att ligga på. Din disk borde ligga på UDMA 5 alt. 6 (6 om du har ATA133 infterface)
Jag skulle gissa på att du kör fel kabel till din hårddisk. Kolla så att du inte använder dig av en 40 pinnars kabel till disken. Ska vara en 80 pinnars.
Antar att du kör ATA/IDE disk/ar och inte SATA? Om du kör Sata så kan du bortse från detta tipset.

Så här ser en 80 pinnars kabel ut.
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/z_000553idecable80.jpg

Här är skillnaden mellan 40 (underst på bilden) och 80 pinnars(överst på bilden).
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/z_000524wires4080.jpg

Fast verka ju ha fungerat som det skall tidigare. Att sedan dina partioner försvunnit eller rent av ändrats är oftast inget bra tecken. Kan vara disken som håller på att gå åt fanders. Kan vara fysiskt fel i MBT och din partionsinformation har skadats. Svårt att lita på en sån disk... hade nog fixat en ny.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Ska du få fullständig info om sektorfel måste du köra det långa testet, inte bara den kortare varianten. Det kan ta flera timmar men är enda sättet att få alla sektorer kontrollerade, vilket är viktigt i ditt fall.

Nu har jag kört det långa testet och den säger att allt är bra =S
Hittade inga fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Asså UDMA 2 är lite väl lågt mode för en modern disk att ligga på. Din disk borde ligga på UDMA 5 alt. 6 (6 om du har ATA133 infterface)
Jag skulle gissa på att du kör fel kabel till din hårddisk. Kolla så att du inte använder dig av en 40 pinnars kabel till disken. Ska vara en 80 pinnars.
Antar att du kör ATA/IDE disk/ar och inte SATA? Om du kör Sata så kan du bortse från detta tipset.

Så här ser en 80 pinnars kabel ut.
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/i...3idecable80.jpg

Här är skillnaden mellan 40 (underst på bilden) och 80 pinnars(överst på bilden).
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/i...24wires4080.jpg

Fast verka ju ha fungerat som det skall tidigare. Att sedan dina partioner försvunnit eller rent av ändrats är oftast inget bra tecken. Kan vara disken som håller på att gå åt fanders. Kan vara fysiskt fel i MBT och din partionsinformation har skadats. Svårt att lita på en sån disk... hade nog fixat en ny.

Jag kör Sata. Aa jag funderar på att skaffa en ny HD. Eller egentligen blir det nog två nya. En raptor på 150gb och en "vanlig" på 500gb. Tror ni jag kan köra en raptor, den på 500gb och den här som jag har nu utan att det blir någon flaskhals effekt? Hade tänkt o köra operativsystemet på raptorn. program och spel, och delvis film på 500gb(uppdelat i mindre partitioner) och sedan ha den här gamla som lagringsplats för film.

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem

Märkligt. Är du säker på att du är virusfri?

Hittar du inget annat bör du byta s-ata kabeln och formattera om och nyinstallera från grunden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Märkligt. Är du säker på att du är virusfri?

Hittar du inget annat bör du byta s-ata kabeln och formattera om och nyinstallera från grunden.

Den blev seg EFTER att den kraschat och jag efter det formaterat om den och installerat om XP, installerade därefter antivirus program direkt. Så den hade inte virus och har knappast hunnit få det, för den vart seg nästan direkt efter formateringen och ominstallationen. Varför ska jag byta SATA kabeln?

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem

Kabelproblem kan göra att den endast går i UDMA 2, om det nu är disken som syns och inte brännare eller dylikt, som brukar gå i den hastigheten.

Jag har inga fler ideér just nu, återkommer om jag kommer på något.

Du bör i vilket fall se till att du inte formatterar med gammal XP (max 130GB/partition) för att undvika problem där. Vilken version av XP har du (viktigt om du formatterar från skivan)?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Du som har tittat under IDE ATA/ATAPI-styrenheter borde då hittat nvidia nforce xx serial ata controller, annars har du inte fått de rätta rutinerna installerade, där kan du också köra en hastighetstest, om du har nvidias drivisar vill säga

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)