DVD brännare!! SATA hjälp snälla!

Permalänk

DVD brännare!! SATA hjälp snälla!

tja, nu är det så att jag har så sent som igår köpt in en ny DVD BRÄNNARE som är av kotaktslag "SATA" denna hittas inte i bios MEN den hittas i windows, jag har satt den på sata 3 nu!!

vet inte vad som hände förut men jag skall installera om windows vista iaf, så jag hittade den en gång i bios, fast det stog bara som CD spelare, jaja hur som hellst, STOPPADE i dvd skivan och startade, allting funkade tills jag kom till skälva installationen, då står det följande " det fattas en viktig drivrutin till din dvd spelare, stoppa i en isnatllations cd för att åtgärda problemet"

jag har haft IDE spelare innan, och det HAR ALDRIG strulat! va fan e detta, skall man installera en drivrutin på hårddisken INNAn man insrtallerar oprativsystem, för fan asså!

börjar bli RIKTIGT irriterande, har grejat med skiten ca 4 h nu!!!!!! om någon kunde hjälpa så hade de var jätte bra!

jag har P5W DH delux Mob.

MVH

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk

du ska ha drivrutinen på disket,usb minne elr på hdd, är så ibland med sata

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

okej, fifan va jobbigt då! :S men var kan jag hitta drivrutiner till denna då? fick inte med några!!! MVH

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig behövt någon drivrutin för brännaren. Har haft två olika SATA-brännare och använt båda för att installera Vista. Har fungerat utmärkt. Moderkorten har varit ett Striker Extreme och ett Maximus Extreme. Har dessutom aldrig fått med några drivrutiner till någon av brännarna.

Permalänk
Medlem

Det som saknas är väl SATA drivrutiner till moderkortet, inte till brännaren. För att windows ska kunna prata med DVDn.

Men eftersom du har ett så pass nytt moderkort, (eller?) så borde det gå att ställa in i BIOS att moderkortet ska rapportera/emulera SATA enheterna som PATA ("IDE") så bör det inte vara nå problem för Windows att hitta DVDn.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Mitt vanliga SATA-DVD svar...

Är du säker på att ditt moderkort kan ha SATA-brännare. För att alla moderkort inte stöder DVD/CD-brännare via sata-kontrollern.

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av Maximo
Vad är det för special med just brännare då?
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av Pitr-

CD/DVD-enheter använder sig utav ett gränssnitt som går under namnet ATAPI (AT Attachment Packet Interface) och precis som Clintan påpekar så kan det vara moderkortet eller snarare bios på ditt moderkort som inte stödjer ATAPI över SATA-gränssnittet

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Går det att gå runt problemet och/eller kan man testa på något sätt ifall moderkortet stödjer det?
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av Pitr-

Du kan prova att uppdatera bios på moderkortet. Men om du har ett moderkort som är äldre än 2 år så är risken stor att det inte klarar av detta trots bios-uppdatering.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=751...

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung