Permalänk
Medlem

Ljudproblem (knastrar)

Hallå där! Mitt nyinköpta moderkort vill inte fungera riktigt som jag vill, hoppas någon av er kan hjälpa mig lösa detta öronmördande problem.

Moderkortet är ett Asus P5K
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337828

Processorn E6750
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338082

Vet inte om processorn har med problemet att göra, men det har ju varit väldigt mycket snack om dubbelkärniga processorer.

Hursomhelt, när jag lyssnar på musik så knastrar ljudet varje 15e sekund i cirka 1-3 sekunder. I spel så knastrar det hela tiden eller så fungerar det inte alls!

Kör med Soundmax drivrutiner som var med i drivrutinsskivan, har provat ladda hem diverse HD-codec packs och även AC'97 Realtek som varit mig trogen förut funkade inte. Har provar sätta winamp i realtid processor-prioritet och även bara ange en processorkärna till den.

Snälla hjälp!

Visa signatur

Aspire X-Qpack black/green |-| AMD64 4000+ |-| X1900XTX 512MB |-| 2GB RAM PC3200 |-| MSI m-atx 7.1 |-| 420w

Permalänk
Medlem

Ljudet "laggar"

Hej, jag har samma moderkort och processor som du, min dator har de problemet att om jag tex lyssnar på musik på myspace eller liknande och såelar en gif animation eller flyttar på ett fönster så hackar,laggar,knastrar ljudet som fan! funderade på nät agget ett tag (fråga inte varför) men jag kan inte komma på något annat än att moder kortet är knas nu när jag sett ditt inlägg..

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem sen jag köpte min dator, att det knastrar, eller laggar, med ett visst mellanrum. Det är korta lagg, men irriterande som fan. När man spelar spel upplevs det som att hela spelet laggar. Jag trodde det var högtalarna först, men det är samma sak med hörlurar.

Jag köpte ett Creative ljudkort för att se om det skulle göra någon skillnad, men det gjorde bara så att jag fick suround-ljudet tillbaka för Vista, men lagget kvarstod.

Jag har till och med köpt nytt Moderkort, Processor och Grafikkort, men problemet kvarstår. Undrar också om någon kan komma på något, för jag har kollat runt på massor ställen.

Annars är det Realtek det är fel på för det har jag haft hela tiden, men jag har inaktiverat det.