Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
1) Ja, hittills fortsatt kanon! Finns en annan aktiv tråd här på forumet som sagt, där någon rekommenderar "Swopper", en stol som ger "active sitting". Lovordas här:
http://www.newstarget.com/002687.html
En av kommentarerna anger gymbollen som billigt alternativ.

2) Jodå, det blir lättare och lättare att sitta bra på den. I länken ovan skrivs för övrigt att man på "Swopper" kan börja med en halvtimme om dagen och successivt öka, något jag tror stämmer för gymbollen också. Inte bara balansmässigt var det svårt i början ("i början" hehe, märks det att man vänjer sig snabbt), utan det har väl med styrka att göra också. Kände en liten aning behaglig träningsvärk i sidorna av midjan och det måste ha med gymbollen att göra.

3) Sitthöjd ja. En aning kan man påverka genom att flytta sig bakåt/framåt, men inte mycket. Jag sitter en aning högt och det är tur jag har en höjbar och vinklingsbar skärm. Annars skulle ett höj- sänkbart skrivbord sitta fint, något att överväga. Ett bökigt alternativ vore att släppa ut luft på den och på så vis göra den lägre, men det blir ju jobbigt om man ska skifta höjd då och då, samt kan medföra andra nackdelar.

4) För 85kr är det ett självklart köp! Gillar du inte att sitta på den kan du använda den till massa annat. Vad rygg och nacke beträffar är det skönt att lägga sig med ryggen i båge över den och avlasta kotorna. Gick in och kollade nu på Clas, såg att den är 65cm, låter som en bättre höjd än min, som jag mätte till 70cm. Jag köper en själv nästa gång jag är där.

5) Gör så, återkom med ett omdöme.

Swapper verkar lite FÖR hig-tech för mig. Jag får nöja mig med CO/TECH (vårt eget märke ^^). Köpte bollen idag och jag känner nästan att den är för låg. Får ta och pumpa den mer. Annars kanske något att sätta under den är ett alternativ. För jämfört med bollarna på gymmet är den riktigt lite. Fast jag kanske inte vågade pumpa den fullt ut. Använde garagekompressorn :D. Dessutom känns den lite mjuk också. Ska gå och justera snarast....
Kan dock redan ge betyget: toppen! Jag sitter automatiskt rakt i ryggen, främst för att höjden är lite för låg.
Precis som du sa får man dribbla lite och exprimentera med olika lösningar och hitta den som funkar mest optimalt för en själv.

Och ja, att lägga sig på rygg över den är hel tunderbart...brukar göra det på gymmet ibland efter ett tungt pass.

//E

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk
Medlem

VA! inga mer stolar...

Kan säga att jag köpte en "Ben" från Mio för 1850kr och e riktigt nöjd.. det negativa är väll när man lutar sig bak så känns det som den trycker fram axlarna pga. det luft hål man har som går innåt en del.. men jag e så lång så är nästan uppe vid huvudstödet.. men polarna klagar och testa sitta i deras höjd typ..

Sen kan man inte reglera så mkt på den.. bara höjden och om den ska låsas så man inte kan luta sig bak. sen så har vi dämpningen hur hårt det ska vara och luta sig bak.. om man har den på jätte löst så går det och ha den som "liggandes" läge.. eller man behöver inte ha så mkt tryck för att ha den kvar där bak

hade en "Allak" kopia innan.. från öb som nämndes innan.. men kan inte sitta på den för den e mkt hårdare än riktiga allak och det blir skit svettigt i ryggen och på rumpan ^^...

Nej men jag e nöjd me ben och rekomenderar den för sånna som inte vill betala 3-4 tusen för än ännu bättre och vill ha bättre än allak som är me slapp stol. lägg gärna upp mer rekomenationer och lite kommentarer om stolarna...

Visa signatur

AMD Athlon 64 4200+ 2,2ghz-2024mb ram-Ati X1700 1024mb@500mhz,

Permalänk

Allak från Ikea. Var på jakt efter en skönare stol än den jag har nu och passade på att kolla lite när jag väl var där... Fastnade för Allak direkt! Kunde sitta där länge! Blir en sån när pengarna trillar in=)

Permalänk

På vilken Sida kan man köpa en Kinnarps billigast?

Permalänk

Konstigt att ingen nämnt den här tidigare:

http://www.sit4less.com/aeronchairs/AeronBuildFiles/PostureFi...

Enligt mig den enda stolen som duger i sammanhanget. Har vunnit löjligt mycket priser för sin ergonomi och den är faktiskt GUDOMLIGT skön att sitta i.

Sen kostar den 17 500, men det är det värt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerwelt
Konstigt att ingen nämnt den här tidigare:

http://www.sit4less.com/aeronchairs/AeronBuildFiles/PostureFi...

Enligt mig den enda stolen som duger i sammanhanget. Har vunnit löjligt mycket priser för sin ergonomi och den är faktiskt GUDOMLIGT skön att sitta i.

Sen kostar den 17 500, men det är det värt!

Synd att alla inte är miljonärer....tycker att gymbollen är helt underbar, men efter en stund är det jobbigt att sitta på den, så då åker gamla stolen fram en stund.
Pumpar man den bara med rätt hårdhet är den galet bekväm (dock inget ryggstöd....men det är ju hela poängen).

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk
Avstängd

De har grymt sköna stolar på universitetet, men prisklassen är nog inte särskilt "hemmavänlig". Jag har en stol av något tyskt fabrikat som jag inte kan minnas just nu köpt på miomöbler, med högt ryggstöd.

Anledningen till att jag tog den är att den passar min kropp rätt ok, går att höja upp/ner, flytta ryggstödet upp/ner, luta/rotera framåt/bakåt och att reglera höjden på armstöden så att man kan få dem under bordsskivan om man nu vill det.

Minns inte märke som sagt men miomöbler finns väl på flera orter? Eller? Så borde ju gå att hitta iaf. IKEA-stolarna hittade jag väl ingen direkt som passade.

Tror denna hade rätt ok pris också, vet att den kostade mindre än 1500 åtminstone.

Permalänk
Medlem

Köpte en Allak från Ikea och jag tycker den är grymt skön men redan efter 2 veckor så knarrar hjulen och så var den inte helt lätt att montera ihop.

188cm lång, 130kilo och är manlig nog att inte läsa instruktioner fast annars bara ++++++

Permalänk

Allak är enligt min erfarenhet skön, men kvalitén är tyvärr på tok för låg.

Bättre att satsa högre när mna köper sin stol.

Permalänk
Medlem

Den vanliga "vehicle" Stolen i GARRYSMOD

Permalänk
Medlem

http://jysk.netset.se/?cat1id=7&famid=0&manid=1&oid=etailer-p...

Väldigt behaglig, håller dessutom ryggen rätt formad med mittryggsstödet där ryggstödet böjer sig. Dessutom väldigt lätt att hålla ren, bara att dammsuga sittdynan så blir den som ny. (Luktar rövsvett gör den väl ändå men säg den datorstol som inte gör det efter ett tag.)

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
http://jysk.netset.se/?cat1id=7&famid=0&manid=1&oid=etailer-p...

Väldigt behaglig, håller dessutom ryggen rätt formad med mittryggsstödet där ryggstödet böjer sig. Dessutom väldigt lätt att hålla ren, bara att dammsuga sittdynan så blir den som ny. (Luktar rövsvett gör den väl ändå men säg den datorstol som inte gör det efter ett tag.)

Kan inget annat än att hålla med här, en varning dock för att handtagen är väldigt sköra. Jag har haft sönder 3 än så länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Kan inget annat än att hålla med här, en varning dock för att handtagen är väldigt sköra. Jag har haft sönder 3 än så länge.

mina handtag e skitrobusta!

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
mina handtag e skitrobusta!

Hehe, kanske är jag som är lite oaktsam. Lutar mig gärna rätt gärna på dom och flickvännen har en dålig vana av att halvsitta på dom. Aja, för 500kr får handtagen gärna släppa.

Permalänk
Medlem

Jag har denna, är mycket nöjd då jag ville ha en med nackstöd,
om man ska hitta nått negativt så kanske det är att nackstödet sitter lite för högt, men det är ingen större fara.. om man sitter helt upprätt "normal ställning" så är den perfekt på huvudet. men om man ska halvligga och päsa i den som jag gör ibland så är den lite låg

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
flickvännen har en dålig vana av att halvsitta på dom.

hahaha ;P ja då kan man inte direkt klaga på tillverkaren, tror ej dom är gjorda för det =D

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Inspirerad av annan tråd här på Swec gick jag och hämtade min gymboll (pilatesboll) och satte mig på. Efter tio minuters testande känns den bra.

Vissa säger att det är bra. Vissa säger att det är dåligt.

http://www.ergoweb.com/news/detail.cfm?id=1091

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

jag har en kinnarps stol för 8500kr med nack stöd och allt sånt arm stöd lätt skönaste stolen ever!!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
jag har en kinnarps stol för 8500kr med nack stöd och allt sånt arm stöd lätt skönaste stolen ever!!!

Men 8500 kr för en stol?
Ehm...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20121609 med armstöd!

1000x bättre än min kraschade gamla stol utan armstöd, min rygg och nacke tackar mig innerligt!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
jag har en kinnarps stol för 8500kr med nack stöd och allt sånt arm stöd lätt skönaste stolen ever!!!

Håller med, har en kinnarps på jobb och den är så sjukt skön att sitta i. Hemma har jag en stocke som känns skitsunkig nu efter jag suttit i min nya på jobb

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Vissa säger att det är bra. Vissa säger att det är dåligt.

http://www.ergoweb.com/news/detail.cfm?id=1091

Tack för tipset, alltid intressant att läsa andra åsikter. Men visst är man extra kritisk till en sida som säljer svindyra ergonomiska lösningar?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Men 8500 kr för en stol?
Ehm...

En bra stol har du i 10-15 år

En dator som kostar dubbelt så mycket har
du kanske inte ens 1år innan du plöjer ned mer flis.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en KLÄPPE på IKEA:s fyndavdelning. Den hade vart skyltex och stått på en "hylla". 1495 med 50% rabatt kostade den. Har inte riktigt ställt in allt än, men det känns bra med en stol värd 3000:P

Permalänk
Medlem

Min stol kostar typ ett antal tusen men var kasserad för att den knirkar. Lyxig kontorsstol från Posten
har tyvärr ingen koll på modellnamn men kan lägga upp en bild om det efterfrågas.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Den från ikea för typ 800 spänn är skön.. vet inte vad den heter dock.

EDIT: ALLAK för 695:-!
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?...

Jag har haft samma stol och slängde ut skiten efter ett par månader bara. Det är en riktig sunkstol, om jag får tycka till.

Tar inte lång tid innan armstöden börjar släppa i skruvarna och de skakar lite lätt så man med jämna mellanrum får dra fram skruvmejseln. Med tiden blev det värre och värre och jag pallade inte med att sitta och skruva en gång i veckan. När ena hjulet knakade till också så skickade jag ut vraket i kontainern. Sitter hellre i hängmatta än i en sån stol igen.

Visa signatur

.....

Permalänk
Medlem

http://gfx.nihilum.mousesports.com/albums/4840/25/5973.jpg
En sådan står högt på önskelistan. Dessvärre kan den endast köpas i Finland.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Den från ikea för typ 800 spänn är skön.. vet inte vad den heter dock.

EDIT: ALLAK för 695:-!
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?...

Visa signatur

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Glasöga
Jag har haft samma stol och slängde ut skiten efter ett par månader bara. Det är en riktig sunkstol, om jag får tycka till.

Tar inte lång tid innan armstöden börjar släppa i skruvarna och de skakar lite lätt så man med jämna mellanrum får dra fram skruvmejseln. Med tiden blev det värre och värre och jag pallade inte med att sitta och skruva en gång i veckan. När ena hjulet knakade till också så skickade jag ut vraket i kontainern. Sitter hellre i hängmatta än i en sån stol igen.

Är du fet som en ko eller? Jag har haft min stol i 3 år nu och har aldrig behövt skruva på den eller nåt.

Förövrigt helt okey stol man får vad man betalar för, jag har suttit i en massa andra stolar som varit 10 gånger skönare men så kostar dom flera 1000kr med.

Permalänk
Medlem

Har en skön gammal kontorsstol av fåtölj-typ, det är skönt med en stol som har högrgg så att man kan luta tillbaka huvudet mot något. Har ingen aning om märke men den är i svart läder och har robusta armstöd av någon plast sort. Ända jag kan klaga på är att hjulen har rostat fast så man inte kan rulla den utan att använda en del kraft. Men jag fick den gratis av brorsan som fått den av far, antagligen han som köpt den för många år seda.