Permalänk
Medlem

CPU-usage 100% konstant typ

Tjenare, har precis satt ihop en dator som består av delar från olika datorer. nu är XP installerat och allt verkar fungera som det ska. förutom att alla processer som är aktiva tar ENORMT mkt cpu kraft, så att när jag tittar på prestanda i aktivitetshanteraren så är cpu-användningen uppe i 100% konstant. vid minsta rörning av musen så ökar den med 10-20%. hjälp!

1024MB minne
2,8GHz Intel Celeron processor

Har nyaste drivrutinerna till grafikkortet. har inte SP2 installerat, men gör det verkligen någon skillnad?

uppskattar snabba svar...

Permalänk
Medlem

Är det svchost som spökar? tryck ctrl+alt+del och kolla.

MVH Wakkie

Permalänk
Medlem

nej det är inte Svchost.exe som tar all cpu. det är varje aktiv process. om man använder firefox så tar den upp 100% cpu användning. spelar man WoW så tar det upp 100%. till och med när man rör på musen endast lite så går cpu-användningen upp i taket.

Permalänk

Jag hade det problemet på min gamla dator, det visade sig att det var ett virus.
Skadar ju inte att kolla upp!

Permalänk
Hedersmedlem

första tanken är virus, ja. Annars kan det kanske vara en drivrutin som saknas utöver grafikkortsdrivrutinen. Uppdatera drivrutinerna på all din hårvara (jag vet, det är ett !"##%¤ jobb...)
Kolla också om du har några konflikter i enhethanteraren. Det kan få daton att bli stressad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Moderkortsdrivisar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

precis. moderkortet är ju en bra kandidat för just detta problem

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled