Permalänk

Datorn vägrar packa upp filmer!

Varje gång jag försöker packa upp en film / spel i winrar så kommer det upp "corrupted file/files" och så lägger skiten ner.

Jag har 4 st 1gigs stickor i datorn på ett EP35-DS4 kort, vad jag har förstått så är
DS4 kortet lite kasst kombination med 4stickor.

Så jag har även testat att köra med 2gig och 1gig ramminne, men det gav ingen effekt :(.

Vad fan ska jag göra?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du försökt att packa upp filer som du vet är ok på en annan burk? Hoppas det är "lagliga" filmer du laddar ner?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du försökt att packa upp filer som du vet är ok på en annan burk? Hoppas det är "lagliga" filmer du laddar ner?!

Ja från sidan jag tankade så står det inga kommentarer om korrupta filer, och det är en jävla massa kommentarer så jag antar att filmerna/spelen är fel fria.

Det blir jämt samma filer som blir korrupta t.ex. "rzt-cry.024 corrupted file"

Blir galen på sånt här, datorn funkar fin fint förövrigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kört memtest86? finns på Ultimate Boot Cd, som går att tanka ned och bränna som iso, startbar då alltså

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du kört memtest86? finns på Ultimate Boot Cd, som går att tanka ned och bränna som iso, startbar då alltså

Har inga skivor Funkar det inte att boota det med USBn eller nåt? Isåfall hur?

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju ladda ned memtest och lägga den på en usb-sticka, och göra den bootbar, och sedan ställa denna i bios som första startenhet

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om minnena krånglat så kan det ju blivit fel redan när du tankade filerna till hårddisken och då är de kanske redan korrupta. Krånglande minnen kan förstöra hela windowsinstallationen om man har otur (felaktiga data skrivs till hårddisken på grund av de fel som uppstått i minnena)...

Men som sagt, börja med memtest86+. Det går att lägga på diskett, bootbar CD eller bootbart USB-minne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Om minnena krånglat så kan det ju blivit fel redan när du tankade filerna till hårddisken och då är de kanske redan korrupta. Krånglande minnen kan förstöra hela windowsinstallationen om man har otur (felaktiga data skrivs till hårddisken på grund av de fel som uppstått i minnena)...

Men som sagt, börja med memtest86+. Det går att lägga på diskett, bootbar CD eller bootbart USB-minne.

Jag höll på och fipplade med minnena och processorn medans jag tankade ner filmerna, kanske det fuckats upp på grund av det?

Jag ska testa ladda ner en ny film nu, utan att avbryta en enda gång!

Permalänk
Medlem

vem bryr sig om det är laglit lr inte ?

Visa signatur

| Amd X2 6000+ | Gigabyte GA-MA770-DS3 | 512MB/GDDR3 3650 Ati | 2GB Corsair DDR2 | 500GB Seagate | 500W Ace | XP Prof. SP2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stavis
vem bryr sig om det är laglit lr inte ?

Forumet!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Du kan ju ladda ned memtest och lägga den på en usb-sticka, och göra den bootbar, och sedan ställa denna i bios som första startenhet

Jag ladda ner zip filen "memtestusb" från deras hemsida, packar upp den och lägger .exe filen i USB minnet!

Sen startar jag om datorn och sätter USB HDD till första boot, men den startar inte =\.

Vad gör jag för fel? Och vad ska jag göra?

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste lägga startfiler på USB-stickan, hur vet inte jag men det kan säkert Google eller någon annan vänlig själ göra här

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Du måste lägga startfiler på USB-stickan, hur vet inte jag men det kan säkert Google eller någon annan vänlig själ göra här

Verkar alldeles för krångligt får ta och fixxa en brännCD!

Men jag tvivlar på att det är minnena som spökar, jag har nämligen testat varje minne individuellt. Och felmedelandena när jag packar upp fortsatte komma :(.

Så om det inte är minnena vad kan det då vara? Jag menar det verkar ju högst osannolikt att det är fel på varje minne?

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara fel på minnena på så sätt att de skulle vara trasiga utan det kan ju behöva finjusteras någon timing eller spänning i BIOS för att de ska gå felfritt.

Kommer ihåg att jag hade problem med DDR-minnen som var specade för att köras i 1T men som funkade när man ändrade till 2T. Det var något knas med just den typen av moderkort tillsammans med just denna typ av minnen, alltså kompabilitetsproblem men som gick att lösa med hjälp av memtest86+ och lite trixande med bios-inställningar.

Ibland kan minnena vara specade att köras på högre än standardspänning och då kan man behöva gå in i bios och ställa upp spänningen manuellt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Behöver inte vara fel på minnena på så sätt att de skulle vara trasiga utan det kan ju behöva finjusteras någon timing eller spänning i BIOS för att de ska gå felfritt.

Kommer ihåg att jag hade problem med DDR-minnen som var specade för att köras i 1T men som funkade när man ändrade till 2T. Det var något knas med just den typen av moderkort tillsammans med just denna typ av minnen, alltså kompabilitetsproblem men som gick att lösa med hjälp av memtest86+ och lite trixande med bios-inställningar.

Ibland kan minnena vara specade att köras på högre än standardspänning och då kan man behöva gå in i bios och ställa upp spänningen manuellt.

Mjo det verkar ganska troligt, grejjen är att jag inte har en aning om var man ska börja =\. På sidan av minnerna står det att dom ska köras i 5-5-5-15 och i 2.2 volt vilket dom gör.

Då borde det ju funka :(, jag har ingen lust att höjja volten eftersom dom då kan gå sönder? Jag testade till och med att höjja volten med 0.05 så dom kördes i 2.25 istället för 2.2 då ville inte datorn starta ;(. Att sänka volten går inte heller! Timingsen på dom borde ju med stämma.

Det där 1T eller 2T som du snackar om vad är det?

Permalänk
Medlem

1T eller 2T var någon timing för minnena på mitt gamla Asrock-moderkort, var bara ett exempel. Inte säkert den syns i bios på ditt moderkort.

Menade inte du skulle gå över 2,2 volt utan snarare om du körde dom i 1,8 volt istället för 2,2 volt (lätt grej att missa menade jag). Du får väl testa lite och se vad som händer, jag har tyvärr ingen bra idé om vad felet kan vara...

Permalänk

Allting är fixxat nu, det visade sig att det var minnena som fuckade upp allting, jag satte i nya minnen och installerade om visate och vips så funkade allting, jag har nu packat upp en massa filmer och spel utan problem :).