Permalänk
Medlem

Sim-kort i laptopen?

Hej!

Jag undrar om det finns någon laptop där man kan stoppa in ett sim kort och helt enkelt ha mobilt bredband via 3G som på en vanlig 3G mobil. Antennen skulle då vara inbyggd i datorn så att man slipper den lilla dosan som nu behövs med mobilt bredband till bärbara datorer.

Och om det inte finns, vad må då anledningen till det vara.. =/ Jag hade köpt en sådan dator direkt.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

Ja det finns, min har ett fack bakom batteriet för 3g simkort. Min är en HP 6910p men har även sett andra modeller i HPs sortiment där man kan välja till detta. Skulle tro att det även andra märken har detta.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Jag har testat en del med det där och kan säja att undvik HP's maskiner iallafall om du funderar på det.
I HP's så måste du ha deras Wwan kort för att det ska fungera.
Medans i tex dell så fungerar det med alla jag testat.

Här fins det lite att läsa om det.
http://www.mobilabredband.se/

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Det finns absolut modeller med inbyggt 3G. Anledningen till att det inte är mer utbrett beror på att kostnaderna är fortfarande höga för att bygga in denna funktionalitet. Det kommer dock bli fler och fler maskiner med inbyggt 3G detta året. Förhoppningsvis kommer maskinerna ner till rimliga prisnivåer också.

/Linus

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Skönt att höra att det finns. Jag har alltid gillat HP, så ska kolla in lite i det där. Annars får jag vänta tills produkten utvecklas bättre.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

6510b har börjat få 3g i vissa modeller. nc6400 har också den optionen. HP tar dock rätt så bra betalt för sitt kort, Dell å andra sidan tar bara 1200:- extra.

Har en Vostro 1500 med 3g (C2D 1.4) som kostade 6200:-

Permalänk
Medlem

Även dell har det i nästan alla sina nya modeller.

Visa signatur

"When the rich wage war, it's the poor who die." //Jean-Paul Sartre

Permalänk
Medlem

Det finns ju PC-kort/expresscard-kort också. Då slipper du iallafall usb-dosan, du får ett kort som står ut ur datorn istället. Smidigare lösning än usb-dosa men inbyggt är givetvis bäst.