Spelen som påverkar datorns effektförbrukning mest

Permalänk

Tråkigt att dom inte tog med BF2 i testen, även om det är ett gammalt spel så har den en tendens att äta prestanda lik för det. Men i övrigt intressant test!

Permalänk
Medlem

Har i ärlighetens namn inte läst igenom alla poster, men jag tycker att man bör notera att man "vill" ha en belastning på nätagget omkring 50%, då de felsta nätagg tycks ha bäst verkningsgrad därikring. Plus det att om man har hyffsat låg belastning håller sig nätagget svalare och då behöver inte fläkten föra en massa väsen ^_^

Visa signatur

// Etrai
"Ända"/"än" och "enda"/"en", learn the difference!
Kan du inte använda "de" och "dem" korrekt, skriv "dom".
Dator: en sån jag kan spela SotS och patiens på. Mobil: en sån som går att ringa med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linglof
Undra om sweclockers har rätt att använda sig av denna bild... väldigt tveksamt. Möjligtvis har de inte hört talas om upphovsrättsskyddat material...

sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsrättsfrågan

Du blandar ihop citat och plagiat.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
som alla där uppe sagt att ut3 använder sig mer av hårvaran än crysis gör.
bättre optimerat.

Om ett program är bra optimerat så kräver det mindre hårdvara för samma arbete som ett som inte är så bra optimerat.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Om ett program är bra optimerat så kräver det mindre hårdvara för samma arbete som ett som inte är så bra optimerat.

men ett spel kan väll vara så pass bra kodat att det utnyttjar dina resurser till 100% ?

detta går ju givetvist aldrig att mäta ut, lr?

Permalänk
Medlem

Idlar/surfar jag i Windows med mitt grafikkort nerklockat (266/408) drar datorn runt 190W. Drar jag upp kortet i mitt spelprofilsläge (766/2070) ökar förbrukningen direkt med ungefär 60W.

Kommer som mest upp i ca 315W...

Men köper man ett 400W agg är det inte säkert att effekten på spänningslinorna är fördelade på det sättet som är lämpligt för systemet.
Jag kan ex plocka ut 360W på mina 12V linor. De övriga 120W är fördelade på de övriga spänningslinorna.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Om ett program är bra optimerat så kräver det mindre hårdvara för samma arbete som ett som inte är så bra optimerat.

Men ett spel har väl ingen broms som sätter stopp för höga fps? Finns kraften så utnyttjas den.

Permalänk
Inaktiv

Kul med bild från sim city

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Själv kör man med Corsair 450W Testar jag crossfire blir det med det här nätaggregatet först och se om det fungerar

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Såna här tester vill man se mer av, då man får veta vilka spel som är bäst optimerade.

Hahh, jag viste väl att UT3 motorn va bra optimerad!
Jag kan lira UT3 på högsta grafiken nästan medans jag bara kan lira Crysis på lägsta med ca 24fps.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Värt att påpeka är även att siffrorna som redovisas med största sannolikhet mätts direkt från vägguttaget. Om man antar att nätaggregatet de använde har en effektivitet på 80% vilket är ganska vanligt, så får man multiplicera siffrorna med 0.8 för att se hur mycket som dras från nätagget. Som mest drog deras dator alltså ungefär 260*0.8 = 208W, och de resterande 52 watten försvann i värmeförluster. Det hade alltså inte varit några som helst problem att driva datorn med ett bra 250W nätagg

Man behöver inte räkna så om man inte vill veta exakt. Det intressanta är att det är skillnad mellan de olika spelen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Har dom testat mellan Vista och XP? Vista är ju ökänd strömslukare

Stämmer det verkligen? På laptops är det ju tvärt om iom att vista implementerar en senare version av ACPI. Dessutom använders väl ramen mer effektivt så diskarna borde behöva jobba mindre.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Men ett spel har väl ingen broms som sätter stopp för höga fps? Finns kraften så utnyttjas den.

Finns ju många spel man kan sätta en gräns för hur många fps den ska rendera, och slår man på v-sync får man den effekten också, men visst, när allt sådant är avstängt så borde spelet rendera så många fps som möjligt. Fast det är ju inte säkert att spelet utnyttjar kraften till 100% ändå om det är dåligt kodat.

Jag är inte förvånad att UT3 värmer upp systemet mest iaf. Unreal-spelen brukar vara bra på att utnyttja systemet till max. De brukar också pressa minnet hårt så det är perfekt som stabiltetstest för minnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Etrai
Har i ärlighetens namn inte läst igenom alla poster, men jag tycker att man bör notera att man "vill" ha en belastning på nätagget omkring 50%, då de felsta nätagg tycks ha bäst verkningsgrad därikring. Plus det att om man har hyffsat låg belastning håller sig nätagget svalare och då behöver inte fläkten föra en massa väsen ^_^

Förutsatt att båda nätaggregaten har samma effektivetet oavsett belastning är det ingen skillnad i temperatur mellan ett nätaggregat med låg specificerad uteffekt och ett med hög specificerad uteffekt.

Alltså: ett Termalcrap ToUgHpOwEr 2000 W genererar lika mycket värme vid 100 W belastning som ett Tagan 300 W gör. Det blir ju lite svårare än så eftersom olika nätaggregat har olika effektivitetskurvor, men jag ville poängtera att man inte på något sätt får ett svalare (och tystare) system bara för att man har ett kraftigare nätaggregat.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

[...]

[i]Redigerat av Castor: §9[/i]

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathtome
Jo bara en tidsfråga innan miljöpartiet kommer med de här siffrorna och pekar på att man inte ska spela de nya spelen...

Låt dem komma, de kan inte göra mycket för de blir många tusentals personer som kommer gå i strejk om inte mer. Alla Kommer gå mot dem

de finns andra saker som drar mer ström än pc. Pc e light version gemfört med annan elektronik eller el grej.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

Sluta spela Crysis, tänk på miljön.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Jag är inte förvånad att UT3 värmer upp systemet mest iaf. Unreal-spelen brukar vara bra på att utnyttja systemet till max. De brukar också pressa minnet hårt så det är perfekt som stabiltetstest för minnet.

Jag kan inte lira UT3 längre än ca 1 minut förrän jag får blåskärm. Därmed måste jag ha lite extra kylning på mina minnen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
Låt dem komma, de kan inte göra mycket för de blir många tusentals personer som kommer gå i strejk om inte mer. Alla Kommer gå mot dem

de finns andra saker som drar mer ström än pc. Pc e light version gemfört med annan elektronik eller el grej.

Det finns slippsnissar som åker ensamma i sina bilar också. Varför måste allting bara ha med el att göra!?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
men ett spel kan väll vara så pass bra kodat att det utnyttjar dina resurser till 100% ?

detta går ju givetvist aldrig att mäta ut, lr?

För att veta det så måste du veta vad som uträttas. Det är hur lätt som helst och göra ett program som inte gör något alls men som kommer använda datorn till nästan 100%.
Vad gäller crysis så är de väl kända för tekniken (de gör mycket) vilket indikerar att de är duktiga på att optimera om datorn drar mindre ström jämfört med spel som inte gör lika mycket men drar mer ström.

Vilket spel som är bäst optimerat vet jag givetvis inte, min poäng var att optimering inte handlar om mycket energiförbrukning utan det motsatta.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Vet ni vad som skulle vara intressant att veta? Hur mycket miljöförstöring världens totala WOW-elförbrukning orsakat så här långt. Det har säkert spelats i flera miljarder timmar på säg en effektförbrukning mellan 170-250W..

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Förutsatt att båda nätaggregaten har samma effektivetet oavsett belastning är det ingen skillnad i temperatur mellan ett nätaggregat med låg specificerad uteffekt och ett med hög specificerad uteffekt.

Alltså: ett Termalcrap ToUgHpOwEr 2000 W genererar lika mycket värme vid 100 W belastning som ett Tagan 300 W gör. Det blir ju lite svårare än så eftersom olika nätaggregat har olika effektivitetskurvor, men jag ville poängtera att man inte på något sätt får ett svalare (och tystare) system bara för att man har ett kraftigare nätaggregat.

Sant under den osannolika förutsättningen. Men de flesta nätagg (som jag på kort varsel kan komma ihåg) har en verkningsgradskurva som liknar en andragradsekvation med topp kring 50% belastning. Mitt Corsair VX550 (550W) har t.ex. en verkningsgrad på ca 86% vid 50% belastning och ca 84% på respektive extrem (enlig Corsair). Så skillnaderna är ju inte stora hur man än vrider på det, men tyckte ändå det var värt att nämna.
Men jag håller som sagt med om att hög effekt inte nödvändigtvis ger svalare/tystare gång, men eftersom "större" nätagg oftast har komponenter som är dimensionerade för den större belastningen så borde de rent logiskt vara svalare än de som sitter i "mindre" nätagg. Imo
Fotnot: Ljudnivån lämnar enl. Corsair 22dB, vilket gäller för all annan belastning, vid en belastning på 375W (dvs. 68%).

Visa signatur

// Etrai
"Ända"/"än" och "enda"/"en", learn the difference!
Kan du inte använda "de" och "dem" korrekt, skriv "dom".
Dator: en sån jag kan spela SotS och patiens på. Mobil: en sån som går att ringa med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
För att veta det så måste du veta vad som uträttas. Det är hur lätt som helst och göra ett program som inte gör något alls men som kommer använda datorn till nästan 100%.
Vad gäller crysis så är de väl kända för tekniken (de gör mycket) vilket indikerar att de är duktiga på att optimera om datorn drar mindre ström jämfört med spel som inte gör lika mycket men drar mer ström.

Vilket spel som är bäst optimerat vet jag givetvis inte, min poäng var att optimering inte handlar om mycket energiförbrukning utan det motsatta.

Att ha oanvända systemresurser är bara dåligt om man gör något som kräver mycket av datorn. Du vill väl att det ska gå så fort som möjligt eller hur?

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk

Ifall datorn kräver mindre effekt för att använda 100% av cpu-cyklerna i ett program än ett annat program så är det ju så att det program som får cpun att gå varmast och därmed kräva mer effekt det program som är mest optimerat.

Krångligt sagt kanske.

Ju mer av transistorerna som används på en cpu ju mer effekt kräver den.
Crysis verkar använda mindre transistorer eller iallafall låta cpun gå några tomma klockcykler jämfört med UT3. Därmed är det troligen så att även om crysis är väl optimerat så är det inte lika optimerat som UT3.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Stämmer det verkligen? På laptops är det ju tvärt om iom att vista implementerar en senare version av ACPI. Dessutom använders väl ramen mer effektivt så diskarna borde behöva jobba mindre.

Typ.. Jag tycker EU borde sätta dit M$ för miljöförstöring. Alla företag som ska ha datorer med högpresterande grafikkort för att kunna rendera Vista och Office 2007 "häftiga effekter" helt i onödan. Vad blir det globalt?

Iaf, Visst, Vista har lite sparfunktioner, om du drar ut sladden till din bärbara bör du upptäcka att Vista slår av Aero-effekterna för att grafikkortet ska chilla lite, men i XP _har_ du ju inte ens Aero.. Enklare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Har dom testat mellan Vista och XP? Vista är ju ökänd strömslukare

På vilket sätt menar du? När CPU:n går på 100% i load och grafikkortet likaså (som i testet) så kan det liksom inte dra mera.

255-257-260 alla förbrukningarna är ju lika, bara lite felmarginal...

Permalänk

sitter på ett Corsair 620W
Asus 8800 Ultra
2gb ram
2z 250gb samsung sata2
E6600
DVD-RW

vet ej vad den drar i ström

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Jupp har varit test om förbrukning och Vista drar mest tätt följt av Linux medans XP drar några % mindre. Tror det var idle dom kollade. Xp är kung.

Det finns inget som pekar på att U3 är bäst optimerat bara för att det drar mest w. Det är snarare tvärtom i de fall när Cpu går 100% men grafikkortet flaskar.

Vad exakt är det 100% cpu uträttar? Den kan inte rendera grafik, det finns inte mycket fysik att räkna ut, ljuden är inte mer speciella än andra spel bara färre. U3 bör ju inte vara mer tungdrivet än counterstrike.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Ifall datorn kräver mindre effekt för att använda 100% av cpu-cyklerna i ett program än ett annat program så är det ju så att det program som får cpun att gå varmast och därmed kräva mer effekt det program som är mest optimerat.

Krångligt sagt kanske.

Ju mer av transistorerna som används på en cpu ju mer effekt kräver den.
Crysis verkar använda mindre transistorer eller iallafall låta cpun gå några tomma klockcykler jämfört med UT3. Därmed är det troligen så att även om crysis är väl optimerat så är det inte lika optimerat som UT3.

Så du säger att om du gör ett program som ska returnera 1,2,3 (eller som i dessa spel ngn fysikuträkning eller ngt). och får det att använda 100% av cpu genom att göra massa totalt onödiga uträkningar är bättre optimerat?? I think not!

Permalänk
Hedersmedlem

Skilj nu på optimering av ett spel och hur mycket exekvering det kan göra på processorn och grafikkortet.

Att optimera ett program gör man när man kodar (eller så försöker kompilatorn göra det vid kompilering). T.ex. att tänka på hur cachen fungerar och göra lite inlining av funktion samt loopunwinding.

Det är inte några problem att ta UT3-källkoden och ändra om den så den arbetar väldigt dumt och ger 1/10 prestanda mot vad den nuvarande gör trotts att datorn kan förbruka lika mycket ström (dvs processorn och grafikkortet arbetar lika mycket).

Vad man kan utläsa av det här är väl flaskhalsning. För att ha maximal effektförbrukning så ska inte någon komponent flaskhalsa mot andra. Men sådant kan man ju inte riktigt optimera. Man kan ju inte liksom skjuta över AI-beräkningarna på grafikkortet om det får stå och vänta på processorn annars.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Vet ni vad som skulle vara intressant att veta? Hur mycket miljöförstöring världens totala WOW-elförbrukning orsakat så här långt. Det har säkert spelats i flera miljarder timmar på säg en effektförbrukning mellan 170-250W..

Antagande:
Om varje spelare i genomsnitt har spelat 480timmar(24heldagar)
och har ca 200w i effekt(sannolikt i överkant då framförallt bärbara har signifikant mindre), blir den sammanlagda energimängden:
I genomsnitt har wov haft ca 5miljoner spelare.

200W x 480tim x 4 000 000 = 384 000 000Kw/h

Eller ca 13 dagar fullt flås på Forsmark III (1200Mw)
Alternativt ca en månads eltillverkning i 1500 normalstora vindkraftverk(350kw)

Visa signatur

R

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att UT3 drar mest. Eftersom den motorn verkligen använder allting av systemet på ett intelligent sätt för att få bästa prestanda är detta inget allt för chockerande. Att Crysis kommer tvåa bevisar inget mer än att CryTek gjort ett dåligt jobb på optimeringen. Crysis äter ju mycket GPU men ytterst lite CPU i jämförelse. Alltså pekar det åt dålig optimering och mycket jobb för lite prestanda.