För dåligt nätaggregat, följder?

Permalänk
Medlem

För dåligt nätaggregat, följder?

Hej!

Jag skulle gärna vilja veta om det är något fel med följande uttalanda angående nätaggregat.

--------------
Vad det är populärt att få för sig saker om grafikkort och hur de drar ström.
Nätagget och grafikkortet kommunicerar inte.
Drar datorn mer än vad nätagget klarar av att leverera så stänger det av sig, alternativt att datorn blir hemskt ostabil för att spänningarna hoppar upp och ner (om det är ett dåligt nätagg)

Prestandan blir inte sämre med ett dåligt nätagg och grafikkortet känner inte på sig att nätagget kommer bli överbelastat och därför ser till att program inte kan starta.</i>
--------------

Anledninge till att jag frågar är att en person sa det till mig, men jag finner det lite underligt då min dator genast gav ett meddelande om att mitt GeForce 7600gt krävde mer ström än vad mitt nätaggregat kunde leverera.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

mitt geforce 9600 gt gjorde också det när jag startade upp den första gången, när jag senare köpte en omvandlare från molex kontakt till 6pin och satte i kortet så försvann problemet, trots att jag bara har ett 300W nät agg

så om du sätter i en 6pin pci-e kontakt från nät agget så kommunicerar de i högsta grad, eftersom sladden går direkt från agget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikhardh
mitt geforce 9600 gt gjorde också det när jag startade upp den första gången, när jag senare köpte en omvandlare från molex kontakt till 6pin och satte i kortet så försvann problemet, trots att jag bara har ett 300W nät agg

så om du sätter i en 6pin pci-e kontakt från nät agget så kommunicerar de i högsta grad, eftersom sladden går direkt från agget?

Det har inget med kommunikation att göra, garfikkortet känner av att det är för lite ström och varna. Det är ingen kommunikation, det är en säkerhets aspekt. Men visst kan du få en varning ifall ditt nätagg är för svagt.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Om jag spelar spel på en dator med för dåligt nätaggregat (lite watt), vad kan hända då? Är sämre prestanda i spelet möjligt eller är det bara ostabilt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Om jag spelar spel på en dator med för dåligt nätaggregat (lite watt), vad kan hända då? Är sämre prestanda i spelet möjligt eller är det bara ostabilt?

Det blir instabillt, blå skärm mm.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Den värsta som kan hända är att hela datorn dör. Ibland är det någon enstaka komponent men ibland kan varenda del i datorn dö och du är minus flera tusenlappar.

Det sista man ska snåla med i en dator är nätaggregatet. Det är den viktigaste komponenten.

Sen påverkar det självklar stabiliteten och prestandan.

Permalänk

Minns när jag hade ett q-tec agg när jag var lite mer oförstående gällandes nätagg. Det brann till rätt fint en dag när jag satt och surfade...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Jag har ett 520W ACE. 8800GTX, 6400+ amd, 4 gb ram, M2N moderkort, osv...

Till saken, Mina fläktar i datorn börjar låta mycket efter ett tag, och datorn blir väldigt varm känns det som, så varmt att datorn slocknar i spel.

Men... Mina temperaturer är,

CPU = ca: 40c
Grafikkort = Ca: 70
Moderkort = ca: 40-45
Minnen = Inte varma alls, kanske 25-30 max.

Men, nätaggregatet känns väldigt varm och det blåser ut varmluft, och det är den fläkten som låter mest. Kan det vara så att det inte klarar alla delar som finns i burken?

Den är inte klockad någon stans heller.

Btw, Med min AMD 5000+ stängde datorn aldrig av sig. Bara sedan jag fick 6400+ :/

Visa signatur

Ult1mate Gaming !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjelv
Jag har ett 520W ACE. 8800GTX, 6400+ amd, 4 gb ram, M2N moderkort, osv...

Till saken, Mina fläktar i datorn börjar låta mycket efter ett tag, och datorn blir väldigt varm känns det som, så varmt att datorn slocknar i spel.

Men... Mina temperaturer är,

CPU = ca: 40c
Grafikkort = Ca: 70
Moderkort = ca: 40-45
Minnen = Inte varma alls, kanske 25-30 max.

Men, nätaggregatet känns väldigt varm och det blåser ut varmluft, och det är den fläkten som låter mest. Kan det vara så att det inte klarar alla delar som finns i burken?

Den är inte klockad någon stans heller.

Btw, Med min AMD 5000+ stängde datorn aldrig av sig. Bara sedan jag fick 6400+ :/

Ace gör inga toppenagg, dom kan skada datorn efter längre tids användaden (sök i forumet så finner du förklaring i Ace tråden)

Skulle satsat på ett Corsair 450w som är billigt och bra.

Permalänk
Avstängd

Nån som har ett bra tips på nätagg på 550W eller högre? nåt riktigt bra?
funderar på https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CAPSUTX-... ???

Visa signatur

Ult1mate Gaming !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjelv
Nån som har ett bra tips på nätagg på 550W eller högre? nåt riktigt bra?
funderar på https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CAPSUTX-... ???

Det där är ett riktigt bra nätaggregat du länkar till, men du har inget större behov av 650W. Fesen nämner Corsair VX450 vilket jag också rekommenderar.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjelv
Nån som har ett bra tips på nätagg på 550W eller högre? nåt riktigt bra?
funderar på https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CAPSUTX-... ???

kan aldrig gå fel med ett från Antec de är säkra kort

Permalänk

Jag köpte en ny dator för ett tag sen men jag var dumsnål och köpte ett skitagg!
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=XIAXP630...

Datorn har hängt sig några gånger när jag lirat Unreal tournament 3, men det beror snarare på spelet än datorn.

Eftersom jag kan lira Crysis maxxat i flera timmar utan att det händer nåt.

Men men ångrar att jag var dumsnål Kunde luskat framm några 100lappar till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
Den värsta som kan hända är att hela datorn dör. Ibland är det någon enstaka komponent men ibland kan varenda del i datorn dö och du är minus flera tusenlappar.

Det sista man ska snåla med i en dator är nätaggregatet. Det är den viktigaste komponenten.

Sen påverkar det självklar stabiliteten och prestandan.

Kan du ge någon källa på detta?
Har aldrig någonsin hört talas om att samtliga komponenter i en dator går sönder för att man använder ett klent nätagg. Har aldrig personligen varit med om att ens en enstaka komponent går sönder utav det.

------------

Det stämmer att man inte ska snåla på nätaggregatet, men man behöver inte överdriva det heller som så många gör.
Köp ett nätaggregat från en bra tillverkare (t ex. FSP) och kör med det. 400W räcker gott och väl.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Kan du ge någon källa på detta?
Har aldrig någonsin hört talas om att samtliga komponenter i en dator går sönder för att man använder ett klent nätagg. Har aldrig personligen varit med om att ens en enstaka komponent går sönder utav det.

------------

Det stämmer att man inte ska snåla på nätaggregatet, men man behöver inte överdriva det heller som så många gör.
Köp ett nätaggregat från en bra tillverkare (t ex. FSP) och kör med det. 400W räcker gott och väl.

//Gorian

Ett klent nätagg kommer inte att döda datorn, ett dåligt nätagg kan döda datorn då det vid högre belastningar skulle kunna ge för höga spänningar.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Lånar min egen tråd lite snabbt bara

Jag är dålig på datorer men det här ska väll funka med varandra?
Och är det där nätagget bra? Eller vet ni något bättre? Så billigt men ändå bra som möjligt. Ni ser ju vad som behöver drivas. Får jag plats med ett grafikkort i ett sånt där chassi också? Räcker isf 320 watt?

Nätagg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=46497
Chassi http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=174854
Uppgraderingspaket http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323910

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Satsa på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=77290

Eller denna om du vill vara framtidssäker samt ha ett tyst nätagg: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=206314

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

söker ett så billigt nätagg det bara går (helst gratis) till mitt nya projekt i stil med MCE Datorn (galleriet sida 2). komponenterna lär bli mitt gamla FX5200 och en X2 4200+. Så det lär vä dra runt 170W kan jag tänka mig

tips på var jag får tag på billigast?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
söker ett så billigt nätagg det bara går (helst gratis) till mitt nya projekt i stil med MCE Datorn (galleriet sida 2). komponenterna lär bli mitt gamla FX5200 och en X2 4200+. Så det lär vä dra runt 170W kan jag tänka mig

tips på var jag får tag på billigast?

FSP 350W kostar bara 314 kr med frakt från Inet. Det finns billigare nätagg, men FSP håller väldigt bra kvalitet för sitt pris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Ett klent nätagg kommer inte att döda datorn, ett dåligt nätagg kan döda datorn då det vid högre belastningar skulle kunna ge för höga spänningar.

Måste bara säga att du har helt rätt ifall någon kommer och ifrågasätter dig.
Sämre agg ökar volten när de belastas hårt. Så ett klent dåligt nätagg kan i ett försök att klara av vad tillverkaren säger att det ska klara av skicka ut 14V på 12V, 4V på 3,3V och 6-7V på 5V. Mitt agg jag nämnde innan i tråden hade 13,4V på 12V och 2,7V på 3,3V ungefär. Datorn fungerade men både moderkort och nätagg la av. Det förra först men inte utan att ha bränt något på moderkortet först.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Kan du ge någon källa på detta?
Har aldrig någonsin hört talas om att samtliga komponenter i en dator går sönder för att man använder ett klent nätagg. Har aldrig personligen varit med om att ens en enstaka komponent går sönder utav det.

------------

Det stämmer att man inte ska snåla på nätaggregatet, men man behöver inte överdriva det heller som så många gör.
Köp ett nätaggregat från en bra tillverkare (t ex. FSP) och kör med det. 400W räcker gott och väl.

//Gorian

gah menade dåliga nätagg
ne klena nätagg kan inte förstöra datorn

Menade att man ska köpa ett från en känd tillverkare som man vet använder bra komponenter. Annars börjar det brinna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
FSP 350W kostar bara 314 kr med frakt från Inet. Det finns billigare nätagg, men FSP håller väldigt bra kvalitet för sitt pris.

Är lite över budgeten är denna en underdrift? http://www.dataprince.se/?article=ATXpowerBeg350

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Är lite över budgeten är denna en underdrift? http://www.dataprince.se/?article=ATXpowerBeg350

Det är ett reparerat aggregat av okänt ursprung. Det skulle kunna vara döden för din dator om du köpte och installerade agget. Du vet INGENTING om det. Du har tyvärr inte så mycket mer att välja på av de billigare aggen än att köpa agget som Perost föreslog.

Det är billigare att köpa ett FSP350 för 314 kronor än att köpa en ny dator.

Permalänk
Medlem

njae, 314 kr överdrift.. har tillgång till mycom i sthlm så då blir det 260 kr

ursprunget är JNC ifall du inte såg det.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att jag hade ett gammalt Jula nätagg i en gammal rigg hemma, fick cirka 20 fps mer med den datorn när jag bytte till ett agg med lite mer kvalitet och watt i. Vet dock inte hur detta kunde förekomma då jag även hade den överklockad innan bytet och fick aldrig/sällan några bluescreens eller frysningar... Nån som kan lite ellära - Förklara!

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
njae, 314 kr överdrift.. har tillgång till mycom i sthlm så då blir det 260 kr

ursprunget är JNC ifall du inte såg det.

Japp, jag hade missat att ursprunget är JNC.

Men det ändrar inte min grundläggande inställning. JNC är ett no-name aggregat. Vad jag vet finns det inga tillförlitliga tester på JNC aggregat och det är okänt vem som är OEM. Det betyder oftast betyder att det är ett dåligt aggregat. Man brukar hitta tillförlitliga tester på halvtaskiga aggregat, men nästan aldrig på de riktiga amöborna.

Jag skulle aldrig våga sätta in ett no-name aggregat i en rigg, inte ens om det är nytt.....ännu mindre om det är reparerat

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget no-name
http://www.jnc.com.tw/mainpage.htm
men jag antar att jag bör fråga om vad som gäller ifall deras nätagg dödar komponenterna.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Det betyder ingenting att det finns en hem-sida. Till och med du och jag skulle kunna köpa in en hög med amöba-aggregat och slänga upp en hemsida, hemsidan höjer inte kvaliteten eller säger något om aggregatet i sig. Vi skulle sälja no-name aggregat.

Ett no-name aggregat är ett aggregat som man i allmänhet vet lite om, man inte kan bedöma kvaliteten på och OEM'en är okänd.

De som har bra eller hyfsade aggregat ser till att få aggregaten testade. Sedan finns de som helst ser till att undvika att få sina aggregat testade därför att vet att aggregaten är skit.

Jag säger inte att JNC är riktiga skitaggregat, men de är No-name aggregat.

Riktigt dåliga aggregat kan brinna och förstöra hela din dator, no-name aggregat är ofta riktigt dåliga.

Permalänk
Medlem

Sant det du säger.. Men jag måste snåla som fan här för att få ihop alla delar under 1000 kr Kan länka tråden till mitt projekt; http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Lägg upp en annons på Sweclockers marknad att du vill köpa ett billigt agg.

Nästan allt är bättre än ett reparerat no-name agg.