frågor ang 9600GT 512mb SLI

Permalänk
Medlem

frågor ang 9600GT 512mb SLI

GPU: Palit (Xpert Vision) Nvidia GeForce 9600GT 512Mb DDR3 V2
http://www.barondator.com/product.php?id=5020

1: Blir det stor Prestations skillnad ifall jag köper ett 9600GT till?

2: ifall man har 2x 9600GT 512mb - räknas det som 1024mb då?

3: 9600GT SLI kan det gemföras med 9800 GX2 Prestanda mässigt?

4: hur bra nätagg lär jag behöva för att driva detta?

5: man kör på med de vanliga Drivrutinerna fast att det är SLI va?

6: Upptäcker PCn själv att det skall köras i SLI eller det måste man ställa in?

har även en ovisentlig fråga jag grubblat på ett tag
kommer man kunna köra 9800 GX2 SLI? eller kanske till och med 4x i Crossfire?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Avstängd

1. Ja kanske 60 - 70% mer.

2. Mja

3. Nej, GX2 kommer antagligen vara snabbare.

4. Ett kvallitets nätagg på helst över 600w borde räcka.

Lämnar 5'an och 6'an till någon annan där mina kunskaper inte räcker

Man ska kunna köra 9800gx2 i SLI på ett vanligt SLI-moderkort. Då blir det quad SLI vilket ger FET prestanda. Men det har du inte råd till...

Permalänk
Avstängd

4: Ett nätagg med god kvalite på 500W orkar med två 9600GT.

5: Ja, man kör på dom vanliga drivrutinerna.

5: Drivrutinerna kan upptäcka de ibland. Men för säkerhets skull så kan man gå in i kontrollpanelen och se om man kör SLI eller inte. De står skrivet rätt tydligt där inne.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

SLI dubblar inte minnet. Två kort med 512MB var är tvungna att ha samma information på båda minnena vilket gör att du har 1024MB grafikminne men du har dubbelt av all information för att båda korten ska kunna arbeta med samma sak så i praktiken så har du bara 512MB.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag fick 12900 poäng i 3dmark 06 med mitt 8800gtx och system i sign, och med två 9600gt landade det på 17200 poäng så det var en avsevärd skillnad. Märks även i b.la crysis som jag numera kan skruva upp allt på high samt lite aa/af.

Permalänk
Medlem

Måste man ha en SLI Brygga för att korten ska kunnas köra i SLI???

omfghi: sen har du ju en Brutal CPU med Q9450

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Varför gör de inte så att man delar upp informationen i två delar, och det ena grafikkortet tar kanske övre eller varannan ruta på bilden, och det andra korten resten. Då kan man ju utnyttja 1024 mb effektivt minne.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Varför gör de inte så att man delar upp informationen i två delar, och det ena grafikkortet tar kanske övre eller varannan ruta på bilden, och det andra korten resten. Då kan man ju utnyttja 1024 mb effektivt minne.

Det är så det fungerar.

SLI har ett par olika renderingstekniker. En är att ta halva skärmen var, den andra är att ta varannan frame var.

Men hur ska det fungera utan att dubbla informationen? Ska kortet som har nedre halvan skära sönder texturerna? Bara ha halva texturen? Eller förväntar du dig att grafikkortet ska kunna tömma hela minnet och slänga in ny information för varje bildruta?

Säg att korten ska rendera en bil. Hur fördelar man modellen och texturerna mellan korten? Ska man dela bilen rakt av? Vad händer då om man sveper med kameran neråt eller uppåt?

För att tekniken ska fungera så måste båda korten ha samma information.

Slavkortet renderar hälften av arbetet och ger det till huvudkortet som skickar det till skärmen tillsammans med det den själv renderat.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ja sli brygga behövs men det följer ju med moderkortet.
Jo, önskade bara att processorn hade något högre multipel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omfghi
Jag fick 12900 poäng i 3dmark 06 med mitt 8800gtx och system i sign, och med två 9600gt landade det på 17200 poäng så det var en avsevärd skillnad. Märks även i b.la crysis som jag numera kan skruva upp allt på high samt lite aa/af.

Funderar själv på vad man ska välja, 8800gt eller 9600gt.
Vad var det som fick dej att välja 9600gt?
Enligt många tester så ska ju 8800gt prestera lite bättre, men det kanske är marginellt?

/hambli

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det är så det fungerar.

SLI har ett par olika renderingstekniker. En är att ta halva skärmen var, den andra är att ta varannan frame var.

Men hur ska det fungera utan att dubbla informationen? Ska kortet som har nedre halvan skära sönder texturerna? Bara ha halva texturen? Eller förväntar du dig att grafikkortet ska kunna tömma hela minnet och slänga in ny information för varje bildruta?

Säg att korten ska rendera en bil. Hur fördelar man modellen och texturerna mellan korten? Ska man dela bilen rakt av? Vad händer då om man sveper med kameran neråt eller uppåt?

För att tekniken ska fungera så måste båda korten ha samma information.

Slavkortet renderar hälften av arbetet och ger det till huvudkortet som skickar det till skärmen tillsammans med det den själv renderat.

En dator ser ju inte en bil. Datorn ser information som den ska måla upp på skärmen. Så om det är en halv bil eller en hel bil borde ju inte spela någon roll, eftersom den ändå måste måla upp den i olika former om den rör sig. Då spelar det väl ingen roll om ett annat grafikkort målar upp den andra hälften för sig, eftersom det fortfarande bara är information för datorn. Den måste ju även om den gör en halv skärm blå bara ha den halva skärmens information blå, och om sedan ett annat grafikkort målar upp en röd bredvid borde det inte spela någon roll.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Där är mina Super finna Grafikkort

Min E6400 som jag sandpapprade ner lite

Thermalright Ultra 120-eXteme - bästa Kylaren jag någonsin hatt - äger klart min föredeta Tuniq Tower

Minnena - 2x 2gb = 4gb ddr2 800Mhz - kör dom i 5-5-5-15 atm

Asus Striker Extreme

Nine Hundred

[B]Crysis 1280x1028 - Allt på Very High samt 8x AA (OBS: typ 8FPS xD )

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008