Permalänk

Mitt ben kliar sporadiskt! (hilfe)

Argh aardvak var det här!
Hoppas tråden ligger rätt, för jag har sätt andra hälsotrådar här.

Nu till problemet:
Mitt ben kliade två dagar sen så jag nästan blev tokig. Sen började det andra klia men efter nån/några timmar så gick det över. Igår när jag satt med polarn och fixade film började det klia även då. Det finns inga märken, ingen konstig hud eller så, det bara kliar helt random på olika ställen på benet.

Och idag trodde jag det hade gått över men nej, det kliade i förmiddags och nu har det börjat igen så jag blir tokig.

Vad kan detta bero på?
Som sagt finns det inga märken på benet.

Permalänk
Medlem

Du kanske har små djur som gräver gångar under huden

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

du kanske har benhår som ligger och kliar?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Hedersmedlem

Löss, skabb?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

hur mkt kliar det, räcker det att du kliar lite så det försvinner eller sitter det i jätte länge och är jätte jobbigt?
http://handboken.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=27838

man vet aldrig?

www.huden.nu kan du kika på oxå, lägg märke till themesongen på sidan kanske är reklam men endå.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kanske har du torr hud och kört med någon ny tvål.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Det kan vara torr hud eller så kanske du är känslig mot något spec.
sköljmedel eller tvättmedel

Visa signatur

It can only be [color="red"]Heineken[/color]

Permalänk
Medlem

Det kliar... du kan vara allergisk mot 10000 saker. Kollat upp eller uteslutit något av dem?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Har du små vita streck, framför allt i närheten av typ knävecket och liknande? Tror det ska vara tydligast vid handen, där man ska se dem strax ovanför tummen typ.

Isf har du gått och skaffat skabb. Det gick på min skola för ett tag sedan. Enkelt fixat med en kräm man smörjer in sig med. Fick det inte själv, men tjejen jag för tillfället spenderade min tid med övertalade mig att ta en sån jävla kur ändå, tillsamman med henne. (Som inte heller hade det).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
du kanske har benhår som ligger och kliar?

Varför nu? Har rätt håriga ben och har haft det i flera år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Kanske har du torr hud och kört med någon ny tvål.

Har en tvål av nått märke jag inte använt förrut... men hittils bara tvålat in överkropp (dvs, inte i närheten av benen)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hixz
Det kan vara torr hud eller så kanske du är känslig mot något spec.
sköljmedel eller tvättmedel

Inte kommit i kontakt med något sådant, så jag tror inte det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Det kliar... du kan vara allergisk mot 10000 saker. Kollat upp eller uteslutit något av dem?

Jag ska inte vara allergisk mot nått vad jag vet, var mot penicilin när jag var liten men det "försvann".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Har du små vita streck, framför allt i närheten av typ knävecket och liknande? Tror det ska vara tydligast vid handen, där man ska se dem strax ovanför tummen typ.

Hur små?

Suttit med förstoringsglas och ser inget speciellt.

Sitter förövrigt o försöker att inte klia... outhärdligt!
Om det inte går över imorgon så får jag kontakta läkare eller så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky

Sitter förövrigt o försöker att inte klia... outhärdligt!
Om det inte går över imorgon så får jag kontakta läkare eller så.

kroppen vill att du skall klia, klia loss då :). lite kan du klia dig och se om huden uppvisar något märkligt?

kan rekomendera en spetsig stjärn mejsel för bästa klinings känsla, kliar mig i huvvet och på ryggen med en...åhhh så skönt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Mest troligt är att du är allergisk mot något, t.ex. ett tvättmedeln eller dyligt. Om det bara är benen som kliar så kan du ju först fundera över när och med vad du tvättade dina byxor senast.

Sen finns det ju en hel värld med besvärligare orsaker, såsom skabb, löss och dyligt. Men då kan man oftast se märken efter det.

I vilket fall så är det vettigt att uppsöka en läkare om det håller i sig.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Inaktiv

kliar det på resten av kroppen med så kan det vara skabb....

Permalänk
Sötast

Har en liten cirkel på mitt vänsterben där huden är ganska uppsliten, inte direkt synligt, men man kan känna det utan problem. har kliat där..... sålänge jag kan minnas... 7-8 år kanske?

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Har en liten cirkel på mitt vänsterben där huden är ganska uppsliten, inte direkt synligt, men man kan känna det utan problem. har kliat där..... sålänge jag kan minnas... 7-8 år kanske?

Väldigt mild psoreasis?

Har en fläck i bakhuvet som funnits så länge jag kan minnas typ, som kan vara psoreasis, både mamma och pappa har det, så det är inte omöjligt att jag oxå har det.
Pappas har dock inte börjat "blomma" föränn nu på senare år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Väldigt mild psoreasis?

Har en fläck i bakhuvet som funnits så länge jag kan minnas typ, som kan vara psoreasis, både mamma och pappa har det, så det är inte omöjligt att jag oxå har det.
Pappas har dock inte börjat "blomma" föränn nu på senare år.

har oxå en sån dock fick jag den inte föränn för ca ett år sen, kliar inte så mkt som tur är.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

kliar det mycket på insidan låren och handlederna så är det troligtvis skabb.
hade det när jag var runt 13 bast, och du får då inga vita streck som någon här skrev. inte jag iaf. vad jag vill minnas slutade det aldrig klia riktigt ju mer man kliade och det "kändes inte som vanligt" när det "kittlade /kliade" kika upp det där. ju längre du väntar desto mer bränner krämen ^^

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Re: Mitt ben kliar sporadiskt! (hilfe)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Argh aardvak var det här!
Hoppas tråden ligger rätt, för jag har sätt andra hälsotrådar här.

Nu till problemet:
Mitt ben kliade två dagar sen så jag nästan blev tokig. Sen började det andra klia men efter nån/några timmar så gick det över. Igår när jag satt med polarn och fixade film började det klia även då. Det finns inga märken, ingen konstig hud eller så, det bara kliar helt random på olika ställen på benet.

Och idag trodde jag det hade gått över men nej, det kliade i förmiddags och nu har det börjat igen så jag blir tokig.

Vad kan detta bero på?
Som sagt finns det inga märken på benet.

Jag, som lekman, skulle tippa på att din hud är torr. Smörj in med lite salva typ Helosan eller Fenuril. Om det inte hjälper och klådan kvarstår en längre tid, eller om du får synligt eksem som inte går bort, besök läkare.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

kanske är "restless legs" som jag hörde om i komedi serien Hjälp

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kliar det bara? känns det som tusen nålar? ungefär som benet sover?
Kan ju bara en nerv i kläm eller dålig blodcirculation? röker du, motionerar du?

/Rob

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

byt tvättmedel nyligen?

Köp lite skön hudkräm och se om de lugnar det.

Vet hur det är, haft eksem sen jag kan minnas..dock börjat försvinna nu, men när det väll kommer tillbaka så går det åt helvete, då är det gafflar, kapsyler och massa annat som ska användas.

men en bra kräm och luft, sitt inne med shorts eller i kalsonger, alltså håll dig borta från för mycket kläder, låt huden andas.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk

vad var problemet? klia tillbaks

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Om man har torr hud kliar det mycket. Tro mig, jag vet hur det är.
Får ALLTID torr hud överallt på vintern.

Permalänk
Medlem

Jag får kli i benen oftast på kvällen när jag ligger i sängen och ska sova. eller kan komma ibland med om jag ligger stilla länge och glor på film eller är stilla länge. kliar i hela benen så jag blir tokig. ibland måste jag röra på mig för att det ska klia mindre eller sluta annars går det inte sova.

min far har restless legs. min syster med. och troligtvis jag med. har inte kollat så mycket på symtomer men det kliar så jag blir tog. och måste röra på benen för att det ska sluta ibland om det kliar mycket.

så kolla symtomer för det om det stämmer på dig. finns medesin om jag inte minns fel. men även endel benövningar.

/MVH ´Janss0n

Permalänk
Medlem

Din lösning heter HTH, finns i närmaste livsmedelsbutik.