Permalänk

Söker ett bra moderkort till Q9450

Var inne på ett X48C då det stödjer både DDR2/DDR3 men då kunde man ju inte köra 2st 9600GT, så nu söker jag alltså ett kort som är rikigt bra (klockar aldrig) samt det ska stödja både DDR2/DDR3, ha bra kylning samt SLI.

Sen får det gärna vara ett snyggt kort då jag ha window på mitt chassie

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om nån sagt det förut, men satsa hellre på ett rent DDR2-kort eller rent DDR3-kort. Är bara en dålig kompromiss med att kunna använda båda då det brukar försämra andra egenskaper på moderkortet.

Jag skulle utan tvekan kört på ett XFX eller EVGA 780i SLI om jag vore du. Det är DDR2-baserat. Minnena gör heller ingen stor skillnad för prestandan och om det är DDR2 eller DDR3, så är skillnaden att DDR3 är dyrare och onödigt att köpa idag, då prestandan på DDR3 är mycket slöare per mhz än motsvarande DDR2. Sen så känner man ändå inte av någon skillnad mellan olika hastigheter på dom.

Värt att veta är att alla nvidiakort går väldigt varma, och de är dom enda korten som stödjer SLI. För tillfället så finns det inga DDR3-baserade SLI-kort heller, så du har inget större val. Om du inte väntar på 790i som ska vara rent DDR3 och ingen dålig mix mellan ddr2 och ddr3.

Varför måste det vara både och egentligen? Ska du göra något mycket speciellt med datorn?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Jag tänkte bara att jag skulle köra DDR2 till DDR3 gått ner i pris.

Det står RAID kontroller, betyder det att man kan köra raid utan kontrollerkort?

Det var svårt att se men på XFX så satt det en fläkt, men det sitter ingen sån på EVGA? Alla jag pratat med säger att man ska undvika moderkort med fläktar på.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Ok, finns ingen anledning att byta till DDR3 ändå, som sagt

Ja, det betyder att du kan använda de vanliga portarna för hårddiskarna till RAID, brukar funka mycket bra i RAID 0.

XFX och EVGA är _exakt_ samma lika moderkort bara med olika namn på. Därav att jag nämnde båda för att om man inte hittar de ena så hittar man de andra att köpa. Eftersom nvidia själva tillverkar dessa kort så har dom skickat ut dom till respektive företag och dom blir därmed återförsäljare åt nvidia fast dom sätter dit sina egna namn på det. Det enda som brukar skilja är garantierna mellan företagen.

Vill du ha SLI så får du tyvärr stå ut med fläktar på moderkortet och att det kan bli riktigt varmt.
Finns inte något annat val för dig annars, så vitt jag vet.
Du kan alltid byta ut kylningen till en passiv sådan, går oftast att köpa bättre kylare till de liksom de man sätter på processorn.

Dina krav är svåra att uppfylla på dagens moderkort!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Jag tänkte bara att jag skulle köra DDR2 till DDR3 gått ner i pris.

Det står RAID kontroller, betyder det att man kan köra raid utan kontrollerkort?

Det var svårt att se men på XFX så satt det en fläkt, men det sitter ingen sån på EVGA? Alla jag pratat med säger att man ska undvika moderkort med fläktar på.

Här har du 3st nForce7 kort utan fläkt som fungerar klockrent med Q9xxx processorerna. Priset talar för korten:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343999
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342626
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342621

DDR2 är det som gäller också då DDR3 är överflödigt som redan nämnt...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Jag vet inte om nån sagt det förut, men satsa hellre på ett rent DDR2-kort eller rent DDR3-kort. Är bara en dålig kompromiss med att kunna använda båda då det brukar försämra andra egenskaper på moderkortet.

Jag skulle utan tvekan kört på ett XFX eller EVGA 780i SLI om jag vore du. Det är DDR2-baserat. Minnena gör heller ingen stor skillnad för prestandan och om det är DDR2 eller DDR3, så är skillnaden att DDR3 är dyrare och onödigt att köpa idag, då prestandan på DDR3 är mycket slöare per mhz än motsvarande DDR2. Sen så känner man ändå inte av någon skillnad mellan olika hastigheter på dom.

Värt att veta är att alla nvidiakort går väldigt varma, och de är dom enda korten som stödjer SLI. För tillfället så finns det inga DDR3-baserade SLI-kort heller, så du har inget större val. Om du inte väntar på 790i som ska vara rent DDR3 och ingen dålig mix mellan ddr2 och ddr3.

Varför måste det vara både och egentligen? Ska du göra något mycket speciellt med datorn?

är det många härinne som kör med 780i SLI och har gjort det ett tag, är bara orolog för fläkten på kortet, går den sönder så har man ett stort problem då den inte går att byta löst.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
är det många härinne som kör med 780i SLI och har gjort det ett tag, är bara orolog för fläkten på kortet, går den sönder så har man ett stort problem då den inte går att byta löst.

Jag lovar att garantin täcker det ska du se.

Sen så är fläkten inte ditsvetsad eller liknande så den ska nog gå att byta ut ändå ska du se!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Fläkten är inte ens monterad när du får ditt kortet, den sätter du dit själv. Är heller inga problem att byta ut den till en tredjepars 40mm fläkt om man så skulle vilja, kräver dock lite lättare modifikationer.
Jag är helnöjd med mitt evga 780i

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omfghi
Fläkten är inte ens monterad när du får ditt kortet, den sätter du dit själv. Är heller inga problem att byta ut den till en tredjepars 40mm fläkt om man så skulle vilja, kräver dock lite lättare modifikationer.
Jag är helnöjd med mitt evga 780i

Ska man vänta tills Q9450 funkar till Asus striker extreme eller ska man satsa på XFX nForce 780i SLI?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Ska man vänta tills Q9450 funkar till Asus striker extreme eller ska man satsa på XFX nForce 780i SLI?

Jag ska köra på XFX brädan. Väntar ivrigt på min q9450 bara.

Visa signatur

KEEP UP THE GOOD WORK

Permalänk

Är det någon speciallist härinne som kan gissa på om det kommer att komma nya bios till Asus striker extreme så den brädan stödjer Q9450?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS