Permalänk
Medlem

Hur verkar normalkraften??

Hej!

Såg att det redan finns en tråd för fysikproblem... Men min fråga verkar vara av ganska primitiv karaktär i jämförelse med vad som diskuteras där..
Ställde en fråga en gång förut här och fick jättebra svar, så jag måste fan starta en tråd igen..

I alla fall. Vi håller nu på med momentarmar i fysiken.
I vissa uppgifter är det viktigt att veta från vilken punkt en normalkraft verkar. Något jag inte tänkt så mycket på förut.

Om det ligger en sak på ett plant underlag måste normalkraften hålla uppe hela föremålet och alltså borde väl alla dessa krafter "i genomsnitt" ligga under tyngdpunkten??

men om föremålet hänger ut tex över en bordskant, var hamnar normalkraftpilen då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Normalkraft är den motverkade, om du har en linjan av bordskanten så har du normalkraften mot den massa som är kvar av linjalen.

Normalkraften är _Alltid_ plan mot underlaget

Har du ett föremål hängades i ett snöre, saknar den normalkraft då den motverkande kraften är snöret kraft...

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Okej det kan nog vara en nyttig regel:)

Men om vi tar en linjal som sticker ut över bordskanten en bit. Var skulle normalkraftpilen vara då? i mitten av den delen som inte sticker ut eller under linjalens tyngdpunkt... eller någon annan stans??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Normalkraften skulle angripa i den punkten sådan att momentjämnvikt skulle råda kring bordets kant. (om vi förutsätter att linjalen ligger stilla)

m3rnel: Det beror nog på hur man gör definitonen av normalkraft samt hurvida man ser hela systemet eller inte. Vi har fått lära oss att (i ett system utan acceleration) så fås normalkraften enligt Newtons tredje lag. Fördelen med detta sätt är att man slipper gissa sig till storleken (om man nu är intresserad av den)

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4abx
Okej det kan nog vara en nyttig regel:)

Men om vi tar en linjal som sticker ut över bordskanten en bit. Var skulle normalkraftpilen vara då? i mitten av den delen som inte sticker ut eller under linjalens tyngdpunkt... eller någon annan stans??

Jag förstår hur du tänker. Om linjalen är i balans så är summan av alla krafter 0. Eftersom enda kraften neråt kan räknas vara i tyngdpunkten så måste även normalkraften vara det för att inte linjalen ska börja accelerera (tippa). Anledningen till att det är så är för att kraften från bordet på linjalen inte är jämt fördelad över den del som ligger på bordet. Tänk hävstång så förstår du.

Här är en intressant bild annars.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?