Permalänk
Medlem

Köpa digital kamera

Nu va de dags, ska äntligen skaffa mig en egen digital kamera och sluta snylta på lillebrors kamera.

Jag har tänkt införskaffa en "Olympus E-410 + ED 14-42mm f/3.5-5.6 KIT" kameran kostar 400€ men jag undrar om det är värt det. Har nog läst en hel del recensioner men då jag tycker att de säger imot varndra vissa ger kameran höga poäng och vissa tycker den inte är ngt att ha. Har inte fotat mycke förut men jag tänkte de skulle vara roligt att skaffa sig en ny hobby.

Så nu undrar jag om ngn på swec har en sån kamera eller har några bra tips. (Jo jag har läst den klistrade tråden.)

Tack på förhand, Magnus

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk

vad är din budget?

behöver du ha system kamera, köpa xtra objektiv mm? Mestadels är det objektivet som gör kameran i dagens läge. är ju sony, canon, nikon och pentax som ligger på topp i dom lägre prisklasserna (400D, D50, K10D, DSLR-100)

ganska likvärdig kvalitet på bilder, men menyer och lull som som skiljer, tex sony har inbyggt antiskak i huset. medans canon inte har det o kör med antiskak i vissa objektiv. nackdelen med sony är att du inte kan köra antiskak objektiv på hus med antiskak.

vill man hålla snål budget (va 5000kr) så sku jag satsa på en kompaktkamera med system design. alltså en långzoomare med system kamera möjligheter (slutartider mm)

vill man ha ett bra ljusstark objektiv så får man va beredd på att ge runt en 4000kr uppåt för dom. tex ett hyffsat vidvinkel (10-20mm) kostar 4500kr. .

Permalänk
Medlem

Det här gäller generellt:

Skall du fota lite, och inte söker efter för mycket tekniska möjligheter med kameran så kan du välja en enklare kamera. Till exempel av kompakttyp med 12 x zoom.

Det ger dig rätt så mycket frihet, till en låg kostnad.

Vill du ha full frihet och i princip obegränsade tekniska möjligheter, då bör du satsa på en systemare i instegsklassen. Exempelvis den du valt.

Alla systemkameror i instegsklassen är lika till både funktionen och design, de skiljer lite.
Det du betalar för egentligen är linssystemet, och det som följer med är bra.
Så kameran är bra, men du bör nog testa den och prova hur menysystemet känns, hur den passar i handen osv.

Tänkte bara säga en sak till slut:
Oavsett vilken kamera du köper, så kommer du inte se någon större skillnad på bildkvaliten, även jämfört mot kompaktare.
Det du vinner är valmöjligheterna och att du får högre möjligheter till kreativitet.

Så om du vill leka fullt ut, så tror jag att du valt rätt kamera. Men som sagt, testa, prova hur det känns innan du bestämmer dig för en viss modell.

Permalänk
Medlem

Fråga dig som sagt vad du idag tror om ditt fotointresse om två år?

Jag själv köpte en Digital "SLR-Like" Kamera för runt 3-4 år sedan. Jag köpte den i första hand för att det då inte fanns någon digital systemkamera från Konica Minolta, och detta var deras PRO-modell. Jag betalade runt 7500 kronor för denna kamera samt tillbehör(minneskort, väska) och det slutade på kanske 8500:-

Nu köper jag just en ny Canon, och vet redan att utöver kamerahuset(runt 10k:-) så vill jag ha en ny trådlös blixt(minst 1495:-) tre stycken objektiv(50mm/1.8, 18-55mm, 70-300mm) ett extra batteri och två nya minneskort då rawbilder tar plats. Så även om kamerahuset kostar 10k så blir optik och kringutrusting en ytterligare konstnad.

Fördelen med en system är dock att du kan välja själv hur mycket du vill lägga på kringutrustning, och denna kan du sedan använda om du uppgraderar till en ny kamera senare.

Kameran du nämner har jag bara hört gott om, dock så ska du vara medveten om att det finns mer optik på begagnatmarknaden till Sony, Canon och Nikon.

I din prisklass, runt 5 000 kr, så skulle nog jag välja en e-410/510, en nikon d40x, en Canon 400D, Sony A200/3xx eller en Pentax K10D. Om du köper ett annat märke än Canon, Nikon eller Sony får du generellt sett "mer" för pengarna i funktioner och medföljande prylar, men förlorar den "trygghet" som ett stort märke tillför i form a tillgänglighet och tredjepartstillverkade tillbehör.

Tumregel som du säkert redan vet; skit i megapixlar så länge du har mer än 4mp. 14 megapixlar på samma sensorstorlek som 8 megapixlar ger MER brus vilket enligt mig inte är värt det.

Och hoppas du köper något i alla fall, lycka till!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Richiraptor
Mestadels är det objektivet som gör kameran i dagens läge. är ju sony, canon, nikon och pentax som ligger på topp i dom lägre prisklasserna (400D, D50, K10D, DSLR-100)

Va? Kitobjektiven till de kameror som du räknat upp hör ju faktiskt till dom sämre. Olympus är väl dom som får allra bäst kritik för kitobjektiven. Och Olympus är även dom som har den enda vettiga automatiska rengöringen för sensorn.

Som första systemkamera kommer du nog gilla Olympus, och det är värt att gå från e-410 till e-510 som är klart mycket skönare att jobba med pga handgreppet. Även andra skillnader som pratar för e-510, som bättre batteritid, bildstabilisator och annat.

Du får ju även Live View på Olympus vilket dom andra nämnda kamerorna saknar. Väldigt smidigt när du fotar makro, stativ och att ställa kurvor utan att behöva ta provbilder.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att man ska hålla sig till Canon eller Nikon eftersom utbutet på tillbehör både nytt och begangnat är så otrilikt mycket större till de märkena. I den här prisklassen skulle jag leta efter en begagnad D70s med 18-70 mm objektivet. Borde gå att hitta för 3-4000 kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Va? Kitobjektiven till de kameror som du räknat upp hör ju faktiskt till dom sämre. Olympus är väl dom som får allra bäst kritik för kitobjektiven. Och Olympus är även dom som har den enda vettiga automatiska rengöringen för sensorn.

Som första systemkamera kommer du nog gilla Olympus, och det är värt att gå från e-410 till e-510 som är klart mycket skönare att jobba med pga handgreppet. Även andra skillnader som pratar för e-510, som bättre batteritid, bildstabilisator och annat.

Du får ju även Live View på Olympus vilket dom andra nämnda kamerorna saknar. Väldigt smidigt när du fotar makro, stativ och att ställa kurvor utan att behöva ta provbilder.

Canon har dock ett uppdaterat kitobjektiv nu, med IS etc. Skall vara en klar förbättring ifrån föregångaren, som var som du säger ganska usel. Finns 400Ds med den gluggen att hitta.
Och Canons 400D och nyare har liknande rengöring även de

Ville bara ha det nämnt, tror han blir nöjd med Olympus som med Canon-dito, fast som annan postare säger, mer eftermarknad etc. för de större aktörerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Canon har dock ett uppdaterat kitobjektiv nu, med IS etc. Skall vara en klar förbättring ifrån föregångaren, som var som du säger ganska usel. Finns 400Ds med den gluggen att hitta.
Och Canons 400D och nyare har liknande rengöring även de

Ville bara ha det nämnt, tror han blir nöjd med Olympus som med Canon-dito, fast som annan postare säger, mer eftermarknad etc. för de större aktörerna.

Är också inne på att köpa en kamera. Överväger en Canon EOS 400D.
Är det detta objektivet du menar som ska vara en uppgradering från det gamla kitobjektivet?

Hittade ett paket som verkar vara ganska prisvärt på Inet där objektivet och batterigrepp ingår: http://www.inet.se/kamera---foto/digitalkameror/canon-eos-400...

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeddan
Är också inne på att köpa en kamera. Överväger en Canon EOS 400D.
Är det detta objektivet du menar som ska vara en uppgradering från det gamla kitobjektivet?

Hittade ett paket som verkar vara ganska prisvärt på Inet där objektivet och batterigrepp ingår: http://www.inet.se/kamera---foto/digitalkameror/canon-eos-400...

Japp, bör vara det, just IS pekar på att det är det nya.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Visste man kunde lite på swec har fortfarande inte valt vad jag ska köpa men iaf.

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?