Billigaste laptopen? Acer AS4315-051G08Mi

Permalänk

Frågan är om man inte ska köpa en, jag har ju redan en MacBook som jag alltid använder. Men det kan alltid vara skoj att ha en extra i sovrummet eller något sånt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onetreehill
ids du kolla om dina körs i rätt hastighet eller som mina?
nån orsak borde väl ligga bakom, glömde dock kolla innan jag la in 2gb stickan.

Missade din fråga. Enligt Everets och CPU-Z körs mina minnen också långt under sin kapacitet, dvs mina körs i 266MHZ, i likhet med alla andras

Orsaken är som redan nämnd den låga FSBn på cpun.

Jämför det med klockning på en vanlig stationär dator. Kör man allt original kommer minnena inte köras i maxkapacitet där heller, samma princip här.

Permalänk
Medlem

hur är ljudnivån på denna (om man typ kör open office och internet)?

nästan värt att ha en i skåpet på universitetet för att slippa bära med sig

Permalänk
Medlem

Tycker den är rätt tyst jag, men visst, går CPU-fläkten igång på riktigt så hörs det, men den gör det bara nån gång ibland och under några sekunder.

Permalänk
Avstängd

Min går på relativt ofta men den är bra tyst!

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det att installer egentligen!? Den står och hackar på process 1/16 i windows-läget fortfarande... har stått så typ 15-20 min nu!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fossi
Hur lång tid tar det att installer egentligen!? Den står och hackar på process 1/16 i windows-läget fortfarande... har stått så typ 15-20 min nu!

Räkna med en timme om inte mer... Skall in en del Win-uppdateringar också!

Permalänk
Medlem

haha tog två timmar för min XD

Permalänk
Medlem

Bump!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostmind
Är det någon som prövat några spel?
Tänkte snarast på lite enklare spel t.ex css, tf2, wow osv osv..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Arctic White | ASUS Sabertooth 990FX | AMD Phenom II X4 975 BE 3.60 GHz | Asus Geforce GTX 660 Ti |

Permalänk
Medlem

Ser gärna nåhra speltester med

wc3, cs och även wow kanske

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk

Jag har då inte 100fps med min i CS, ligger på 70 och droppar ner till 40 ganska ofta...

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk

Hej på Er!

Har en sedan 2 dygn, har tagit lång tid med alt.....
Men efter att spel, Norton AV, office, togs bort installerade jag Avira och det signalerade på en gång 2 root virus i Windows/system 32
En av dem fick jag bort med windows uppdate som har en program som tar bort skadligt programvara och det gjorde det automatiskt men vet ej vad ska jag göra med det andra root-viruset. Jag är nu på jobbet och datorn är hemma men eftermiddag försöker jag med X-cleaner kanske hjälper.
Jag vill säga att jag inte installerade något program innan jag upptäckte båda virus. Det kom med deras reklam, spel, etc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onetreehill
Maestrof: dualchannel fungerar även på minnen med olik mängd t.ex. 1gb+2gb
tänkte så du slipper köpa två helt nya stickor, fast om du vill ha 4gb så är det ju bara att köra

Ahh! Du har helt rätt...my bad
På mina tidigare datorer har jag haft problem att få dualchannel att fungera men olika minnen, men på den här går det ju fint...skönt.

Nu har jag även fått wlan att fungera i Ubuntu, så nu orkar jag inte krångla något mer för tillfället....det får bli 3GB ram och dual boot Vista/Ubuntu tills M$ lyckas får bukt med 4Gb.

Kan tipsa om att den här guiden fugerade för mig om någon annan vill använda ubuntu och köra trådlöst http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=662877.

P.S Kommer snart att stampa på nätadaptern om den inte ger f***n i att pipa

Permalänk
Medlem

Tjejjen har en sån hära, sitter med den nu och ska rensa all ogärs (acer skräp program) men vill vara säker ifall det är något av dem som man behöver ha kvar, läste längre bak om någon som lyckats kasta nån recovery grej? Vad är det enda man inte bör ta bort om de finns något sådant med förnamn acer i den? Kanske var så att jag missuppfattade det hela o den killen hade kastat de som låg i den dolda partitionen? MVH

Visa signatur

x2 4200+][x1950pro][1gb pc6400][WD 250]

Permalänk
Medlem

Skumt att den behöver 2 dvd-skivor för att bränna en recovery på 4,2GB...

Permalänk
Medlem

Lite info:

De av er som fått en tjutande nätdel reklamerar/anmäler detta till återförsäljaren som i sin tur kommer skicka in den till Acer. Datorn behöver inte skickas med.

De av er (bland andra mig) som var sugna på att uppgradera CPUn kan glömma det, den är fastlödd.

Infot ovan fick jag av Elisabeth på Acers Support, har inte kollat efter själv hurvida det med CPUn stämmer eller ej dock.

Permalänk

Kan tänka mig att prova att byta CPU'n. Har haft isär den och kollat (har iofs inte haft loss kylflänsen ännu) och det ser definitivt ut som en sockel......

Har skickat ett mail till candyraver ang. den CPU'n han ville sälja och hoppas på ett positivt besked så kan jag återrapportera här i forumet

Jag har bytt det trådlösa nätverkskortet i burken redan så min garanti är nog rökt vid det här laget ändå.

Läste en tråd på notbookreview.com's forum där en kille skrev "I installed a T5450 in my friends Acer Aspire 4315, Chipset 960GL a few weeks ago!! It was a flawless install, works AWESOME" som fick upp mitt hopp lite.

Permalänk

Det där med CPU har jag också läst om på notebookreviews forum. Det ska vara något tillverkaren alltid uppger, men som inte har utförts på någon bärbar på flera år. Jag har även för mig att en person där hade lyckats uppgradera till t5250 eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte lita på att den verkligen är fastlödd utifrån vad dom säger på supporten, är väll bara öppna och titta?

Och jag har fortfarande en t2330 till salu om någon är intresserad så skicka ett PM.

Permalänk
Medlem

Att lödda fast CPUn verkar som för mig en dålig ide då samma moderkort säkert används i olika konfigurationer. Jag vet både Dell och HP har så man någorlunda enkelt kan byta CPU.

Men jag har en kille i samma stad som ska plocka isär sin Acer och låna min CPU så får vi väl se. Annars står du på tur Bablefish.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Tog mig 3 minuter (ganska exakt) att öppna datorn och plocka ut CPUn, slutsats, Elisabeth ljög.

Var bara att skruva ur de fyra skruvarna som man ser fläkten vara fastskruvad med, lyfta på flänsdelen och lirka ut fläkten. Sen kommer man till en skruv som man vrider 90grader och vips så lossnar CPUn.

^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tog mig 3 minuter (ganska exakt) att öppna datorn och plocka ut CPUn, slutsats, Elisabeth ljög.

Var bara att skruva ur de fyra skruvarna som man ser fläkten vara fastskruvad med, lyfta på flänsdelen och lirka ut fläkten. Sen kommer man till en skruv som man vrider 90grader och vips så lossnar CPUn.

^^

Nu börjar det låta riktigt intressant. Blir väl att hugga en sån som experiment/lekdator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tog mig 3 minuter (ganska exakt) att öppna datorn och plocka ut CPUn, slutsats, Elisabeth ljög.

Var bara att skruva ur de fyra skruvarna som man ser fläkten vara fastskruvad med, lyfta på flänsdelen och lirka ut fläkten. Sen kommer man till en skruv som man vrider 90grader och vips så lossnar CPUn.

^^

Exakt som på min Zepto när jag bytte CPU på den då

Hoppas nu bara min T5250 fungerar, för då blir de fart i Acern.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Exakt som på min Zepto när jag bytte CPU på den då

Hoppas nu bara min T5250 fungerar, för då blir de fart i Acern.

Hehe. Najs.

Är CPUn fortfarande kvar?

BTW!

Jag tror man kan komma runt garantigrejen, är man försiktig så kan man lirka bort klisterlappen som är klistrad på CPUn och chassit. På så sätt kan man ju stoppa tillbaka orginalCPUn i datorn och skicka in den om det skulle bajsa sig.

Permalänk
Medlem

Japp, då sitter t5250 på plats, funkar kanon.
nu väntar man bara 2gb stickan o firewirekortet så har man en helt ok maskin för 4500:-

Permalänk
Medlem

Ja, det här med att få reda på korrekta specar på teknikprylar är ett fenomen. Man får ofta lika många olika svar som personer/källor man frågar/kollar.

Vi har inte fått tag i en AS4315 ännu, den lokala Phone House-butiken hade 5 st hemma i lager, men när vi väl kom dit så var ju den siffran naturligtvis nere på 0..

I mina efterforskningar gällande specen så blev resultatet följande.:

Chipset
PDF från The Phone House: GL960 Express
phonehouse.se: 965GML Express
Acer (020 - 25 25 10): GL960 Express

Grafik
PDF från The Phone House: X3100 with up to 358 MB
phonehouse.se: Det står både Graphics Media Accelerator 950 128MB shared & X3100 with up to 252 MB of shared system memory (!).
Acer (020 - 25 25 10): "Man kan säga att det är X3100.". Det var med andra ord inte riktigt X3100, vad nu det betyder..
Här är det fyra olika uppgifter (!).

RAM
PDF från The Phone House: Up to 2 GB
phonehouse.se: up to 4GB

Nätverk
PDF från The Phone House: Ingen info.
phonehouse.se: 10/100 Mbps
Acer (020 - 25 25 10): 10/100/1000 Mbps

Uppgifter från folk/entusiaster som köpt burken/teknikprylen i fråga och haft möjlighet att pilla med dem, är i regel de enda uppgifter som det går att lita på. Men till synes likadana prylar, med exakt lika modellnummer, kan ha olika spec, beroende ex. på när de tillverkats.

När jag pratade med Acer så uppgav jag det artikelnummer/modellnummer som The Phone House uppger (AS4315-051G08Mi).

Ni som har en AS4315 - vad står det för modellnummer på burken?

När vi väl får tag i en första AS4315 så kommer den att användas som server (Ubuntu) bl.a. för mätning av temperatur från olika givare.

Om lappisen är trevlig så kanske det blir fler..

:. buan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beta72
Japp, då sitter t5250 på plats, funkar kanon.
nu väntar man bara 2gb stickan o firewirekortet så har man en helt ok maskin för 4500:-

Behövde du flasha BIOS och återkom gärna med hur batteritiden påverkats.

Edit: Min är AS4315-051G08Mi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beta72
Japp, då sitter t5250 på plats, funkar kanon.
nu väntar man bara 2gb stickan o firewirekortet så har man en helt ok maskin för 4500:-

Kanon!!! Underbart! Hur är det med temperaturen?

Kolla den med Intel TAT
http://www.overclock.net/attachments/downloads/36838d11657373...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Har kollat tempen lite med Intel TAT.
Idle ligger på 48-52
Vid 60% workload level på bägge kärnorna så går den upp till 62.

Bios har jag inte uppdaterat, kör med 1.04.

Batteritiden får jag återkomma med. Tror den låg på 2.10 med celeron.

Får tacka candyraver för en bra affär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beta72
Har kollat tempen lite med Intel TAT.
Idle ligger på 48-52
Vid 60% workload level på bägge kärnorna så går den upp till 62.

Bios har jag inte uppdaterat, kör med 1.04.

Batteritiden får jag återkomma med. Tror den låg på 2.10 med celeron.

Får tacka candyraver för en bra affär.

62 är inte så farligt, runt 80-90 då börjar processorn "steppa ner" tjunktion tror jag funktionen kallas, dvs ingen risk att man bränner den.

Jo tack själv, tur någon får användning för den istället för den ligger och "skräpar". Måste vara en himla stor uppgradering istället för den trötta celeronen.

Så ni som äger denna Acer, ut och leta CPU's på ebay!

Visa signatur

Baaahh