Permalänk
Medlem

Hmm enligt order details skall jag få en LG skärm, står iaf det.

Imorgon mellan 17-21 så vet jag.

Permalänk
Avstängd

vill bara en påpeka en liten sak.

när datorn är i byggnads-fasen på Irland finns det en möjlighet att påverka vilket skärm-fabrikat det blir, supporten kan "requesta" t ex en LG_Philips skärm (men då måste den va i första fasen). bara så ni vet. (inget som är hundra procentigt, men det brukar oftast bli det man önskar)

lite bra info till er som ska beställa Xps m1530:

WSXGA+ 1680x1050
LG Philips LPLF300 - Dell P/N: XK309 - Size: 15.4"
Samsung SEC3350 - Dell P/N: RW985 - Size: 15.4"

WXGA/WXGA+ 1440x900
AU Optronics AUO2077 - Dell P/N: GU429 - Size: 15.4"
Samsung SEC3157 - Dell P/N: Unknown - Size: 15.4"
LG Philips LPLDF00 - Dell P/N: XP059 - Size: 15.4"

Visa signatur

K850 || HPM-83 || MBS-100
T7400 Core 2 duo || go7950GTX || 2GB Ram || LG UltraSharp wuxga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcw
Hmm enligt order details skall jag få en LG skärm, står iaf det.

Imorgon mellan 17-21 så vet jag.

Vart står det och hur ser du att det är en LG?

I min order står det "1 Display 15.4" WXGA+ Widescreen (1440x900) TFT with Truelife 230-10143"

Får den imorgon så jag återkommer med vad del blev förnågot....

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrick
Vart står det och hur ser du att det är en LG?

I min order står det "1 Display 15.4" WXGA+ Widescreen (1440x900) TFT with Truelife 230-10143"

Får den imorgon så jag återkommer med vad del blev förnågot....

På Schenker sidan så kan man klicka på en knapp som heter order details typ (kan inte kolla nu för att den är nere för maintenance som den är typ 20 timmar av 24 på dygnet). Där står det iaf.

Permalänk
Avstängd

WSXGA+ 1680x1050
LG Philips LPLF300 - Dell P/N: XK309 - Size: 15.4"
Samsung SEC3350 - Dell P/N: RW985 - Size: 15.4"

WXGA/WXGA+ 1440x900
AU Optronics AUO2077 - Dell P/N: GU429 - Size: 15.4"
Samsung SEC3157 - Dell P/N: Unknown - Size: 15.4"
LG Philips LPLDF00 - Dell P/N: XP059 - Size: 15.4"

kolla skärmID så ser du

Visa signatur

K850 || HPM-83 || MBS-100
T7400 Core 2 duo || go7950GTX || 2GB Ram || LG UltraSharp wuxga

Permalänk
Medlem

Är skärmen verkligen så dålig?

eller är det rent psykologist? jag menar folk frågar ju hur man ser vilken skärm man har.... skulle den vara så dålig behöver man väl inte kolla skärm ID för att veta att man fått den gryniga... eller?

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrick
När beställde du?

Vad fick ni andra för skärm?

Beställde den 2:e April helt via internet. Men jag överdrev innan...visst jag fick den grainigaste skärmen enligt forumet men jag tycker bilden är helt OK. Känns bara i skallen när man fick det svart på vitt. Jag ska jämföra bilden med en LG snarast möjligt och se om det verkligen är någon skillnad.

En fråga till er med Vista och 1530:

När jag dra i fönster så flimmrar all text förutom den svarta sjukt mycket. Ska det vara så (i sann Sverker anda)?

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qayotee
Beställde den 2:e April helt via internet. Men jag överdrev innan...visst jag fick den grainigaste skärmen enligt forumet men jag tycker bilden är helt OK. Känns bara i skallen när man fick det svart på vitt. Jag ska jämföra bilden med en LG snarast möjligt och se om det verkligen är någon skillnad.

En fråga till er med Vista och 1530:

När jag dra i fönster så flimmrar all text förutom den svarta sjukt mycket. Ska det vara så (i sann Sverker anda)?

nej det skall inte flimmra.... det gör iallafall inte min.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk

En fråga (är väldigt novis...)

Om jag vill se tex film eller live sport och kopplar med s-video till min tv, hur gör jag för att få ut ljud till tvn? För s-video är väl bara bild? hdmi är väl ljud också, men min tv har inte det.

Tack.

Permalänk
Medlem

Jag beställde den 9 april och får min imorn! kollade orderdetalis på Schenker, 1 MOD,LCD,15.4WXGA+,LGP,M1530 så det blir väl en LG!

Jag beställde en Inspiron 1525 för 2 månaders sen och fick en AU Optronics-skräm och den skärmen var fan ingen vidare, jag returnerade och beställde den här xps'n istället!

Har ju inte jämfört sida vid sida men hoppas på positivt resultat!

Permalänk
Medlem

Imorgon så är det ETA för min 1530, kan dock inte hämta den förens nästa helg.
Har köpt knappt en handfull PC-spel i mina dar, föredragit Sonys konsoller.
Ska nu beställa lite så jag klarar mig en stund.
Emergency 3, Freight Tycoon och Scarface är tre spel till att börja med.
Grim Fandango har jag tänkt att köpa då jag hämtar den.

Laptopkylare, har jag fattat rätt att man bara pluggar in USB i laptopen, så drivs fläktar som kyler laptopen?
Mus, hörlurar står på inköpslistan.
Något att fynda på Webhallen då jag liks ska till Sthlm för att hämta mitt paket?

Sen så kan någon rekommendera lite spel som är trevliga, WoW tänker jag hålla mig borta ifrån.

Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av möka
Jag beställde den 9 april och får min imorn! kollade orderdetalis på Schenker, 1 MOD,LCD,15.4WXGA+,LGP,M1530 så det blir väl en LG!

Jag beställde en Inspiron 1525 för 2 månaders sen och fick en AU Optronics-skräm och den skärmen var fan ingen vidare, jag returnerade och beställde den här xps'n istället!

Har ju inte jämfört sida vid sida men hoppas på positivt resultat!

Det står det på min sida också men jag sitter nu och skriver på min XPS och den har inte LG skärmen utan AUO2077...

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eeehh~jaså
vill bara en påpeka en liten sak.

när datorn är i byggnads-fasen på Irland finns det en möjlighet att påverka vilket skärm-fabrikat det blir, supporten kan "requesta" t ex en LG_Philips skärm (men då måste den va i första fasen). bara så ni vet. (inget som är hundra procentigt, men det brukar oftast bli det man önskar)

lite bra info till er som ska beställa Xps m1530:

WSXGA+ 1680x1050
LG Philips LPLF300 - Dell P/N: XK309 - Size: 15.4"
Samsung SEC3350 - Dell P/N: RW985 - Size: 15.4"

WXGA/WXGA+ 1440x900
AU Optronics AUO2077 - Dell P/N: GU429 - Size: 15.4"
Samsung SEC3157 - Dell P/N: Unknown - Size: 15.4"
LG Philips LPLDF00 - Dell P/N: XP059 - Size: 15.4"

Hej! Ledsen men enl. en polare på Dell så kan man alltid requesta vid beställning men säljaren kan inte påverka(enl. honom kan ingen på Dell)så nyttan är nog liten.Själv fick jag lyckligtvis en LG lplf 300 som sidan om polarens samsung ser lite bättre ut(han fick sin veckan innan mig) I övrigt är de flesta nya xps1530 f. Sverige byggda i Polen, inte Irland längre. Distributionen från Polen blir väl kortare o billigare!?

Permalänk
Medlem

Alltså jag har ju den grynigaste skärmen enligt forumet, men jag kan inte se något fel på den... vad är det alla klagar över?

elller är det olika kvalité på AUO skärmarna där vissa är bättre än andra?

Fick ni andra hörlurar också? har för mig att det inte ingår men i mitt paket så ligger det en påse med hörlurar

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad så finns nu den högre upplösningen på dell.se
15,4-tums WUXGA (1 920 x 1 200) TFT-widescreenskärm med TrueLife™ [lägg till 1920,00 kr eller 75:-/månad-1]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrick
Det står det på min sida också men jag sitter nu och skriver på min XPS och den har inte LG skärmen utan AUO2077...

Så det stod alltså på din order detalis 1 MOD,LCD,15.4WXGA+,LGP,M1530, vilket Skall vara LG-skärmen.. men du fick ändå AU Optronics??

Det låter ju jäkligt skumt! Snacka om att bli lurad?

Permalänk

Ingen som kan svara på min fråga lite högre upp om ljud ut från dellen ?

Tack.

Permalänk
Medlem

Alltså nu har jag suttit och kollat och testat med olika bakrunder och dyligt och jag kan inte se det dåliga med skärmen... kan det vara så att det endast förekommer på en del skärmar ifrån AUO?

Eller är det jag som inte ser det?

skatersocks.com
Finns utgång på framsidan av datorn, där man ansluter hörlurar eller kabel till högtalare/TV

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skatersocks.com
Ingen som kan svara på min fråga lite högre upp om ljud ut från dellen ?

Tack.

Beroende på vad du har för kontakter på din TV så antingen 3,5mm från datorn -> 3,5mm i TV'n eller RCA (röd&vit kontakt) Borde bli rätt då. Det blir iofs "bara" stereo-lud om du kopplar så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrick
Alltså jag har ju den grynigaste skärmen enligt forumet, men jag kan inte se något fel på den... vad är det alla klagar över?

elller är det olika kvalité på AUO skärmarna där vissa är bättre än andra?

Jag sitter med samma skärm i min Asus och tycker inte heller det är så mkt att klaga på. Fungerar fint! Det var först när folk började prata om det här som jag faktiskt la märke till att den är grynig! Tycker inte man ska haka upp sig för mkt på vad skärmen heter utan hur man upplever den. Sen är ju själva upplevelsen olika hos alla

//R

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag upplever den inte som grynig alls, hur mycket jag än försöker...

Jag tror att det finns gryniga och ikke gryniga AOU skärmar...

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem

Hm... Kanske kan finns fler varianter, men om den heter lika tycker åtminstone jag att de borde vara likadana. Sen är det åter igen hur man upplever skärmen

I vilket fall som helst så skulle jag inte retunera min dator eller om jag hade köpt en XPS pga skärmen. Tycker den håller bra klass. De recensioner jag läst om Asus och XPS:en har de väl itne nämnt något om att skärmen skulle vara "dålig"

//R

Permalänk
Medlem

Men jädrar vad massa skräp det ligger installerat på dom, och den där herr Norton som bombar en med en massa meddelanden om att datorn inte är säker och att man skall skaffa ett Norton konto och dittan och dattan....

Nää blir nog ominstallation....

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk

Schenker sa att datorn skulle komma mellan 07.00 till 10.00 men nu har jag äntligen fått den och jag fick LG skärmen. Fan va glad man är nu alltså hehe! Helt underbar är den. Kan säga att den blåa färgen på skalet är grymt mycket snyggare än vad som visas på diverse bilder på internet. Mörkblått mm!

Visa signatur

Nicklas || Dataekonomstudent

Permalänk
Medlem

Notebook Hardware Control

En fråga ang. Notebook Hardware Control för att bli av med klickljudet i hårddisken.

När jag ställt in Max. Performance, måste jag ha NHC igång då eller gäller den inställning även om jag stänger av det?

Anledningen till att jag frågar är att NHC automatiskt ställer ganska låg brightness på skärmen vid start av windows, hur kan jag komma förbi detta?

Tacksam för svar på mina två frågor / funderingar...

//mrh

Permalänk
Medlem

Någon som har nån bra guide hur man installerar in Vista 64-bitars och var man hittar 64-bitars drivrutiner? (eller går det bra med 32-bitars?)

Permalänk

Hur kollar jag vilken skärm jag har? Utan att kolla diverse order infons.

Precis som jag trodde LG skärmen, vore konstigt annars eftersom bilden är kanon.

Permalänk
Medlem

Re: Notebook Hardware Control

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrh
En fråga ang. Notebook Hardware Control för att bli av med klickljudet i hårddisken.

När jag ställt in Max. Performance, måste jag ha NHC igång då eller gäller den inställning även om jag stänger av det?

Anledningen till att jag frågar är att NHC automatiskt ställer ganska låg brightness på skärmen vid start av windows, hur kan jag komma förbi detta?

Tacksam för svar på mina två frågor / funderingar...

//mrh

Mitt klickljud försvann efter en ominstallation med en ren Vista version.

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem

Re: Re: Notebook Hardware Control

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrick
Mitt klickljud försvann efter en ominstallation med en ren Vista version.

Jo har också märkt en väsentlig skillnad sen jag gjorde det.

Tänkte mest på om man kunde installera NHC och göra den inställningen för att sedan aldrig mer starta skiten :), tycker mest det är ivägen om man inte vill veta CPU tempen hela tiden.

Permalänk
Medlem

Vad är NHC?

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcw
Någon som har nån bra guide hur man installerar in Vista 64-bitars och var man hittar 64-bitars drivrutiner? (eller går det bra med 32-bitars?)

Samma fråga igen.

Samt ett tillägg att jag fick AUO2077 panelen. Som jag förövrigt inte verkar hitta något fel med.