Permalänk
Inaktiv

Tyst och sval dator under 10K

Jag har pillat fram och tillbaka i någon vecka nu, och det känns som att min dator börjar bli klar. De komponenterna som jag tänkte skaffa tänkte jag lata mig och enkelt visa med en länk till komplett.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=578194...

Nu är jag ful och helt enkelt uppdaterar innehållet i första inlägget fortlöpande, så att eventuella nya läsare inte behöver tugga igenom massor med gammal information. Det som verkar vara mest osäkert just nu är dels grafikkortet. Det kortet som är i paketet verkar onekligen intressant, men jag har fått så många tips att det nästan är obehagligt. De korten jag har kommit fram till är intressanta hittils är i varje fall något av dessa två (ja, det är samma gigabytekort som i hela paketet):

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343946
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=348339

Vad gäller processorkylaren så sägs det att Zalman-alternativet är högljutt. Om någon vill tipsa om en processorkylare ska det dock gälla att den ska ha rediga fästen, då jag ibland har småkusiner som ränner runt här hemma (alltså _INTE_ scythe ninja rev plus B). Inte kul med en kylare som dundrar ner i chassit för att någon av dem råkade stöta i datorn. Kylaren ska också (uppenbarligen) vara tyst.

Permalänk
Hedersmedlem

Gainward har en bättre kylare men tar upp två kortplatser.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343814

Jag tog denna NEC brännare och den visade sig vara mycket tyst och spinner inte upp som en galning som många andra vid uppstart.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344274

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv

Appropå grafikkortet så har jag även hört att det som är i min lista ska vara mycket prisvärt. Sen är jag inte så väldans bevandrad i grafikkortsvärlden, men om man ska ha ett tyst grafikkort finns det väl i princip inga standardkylare som håller måttet? Fast det kanske bara är något jag har fått för mig. Hur ligger det till?

(Jag kan ju nämna att grafikkortet från Asus även det tar upp två kortplatser, det är nämligen inte kylaren som syns på billden man går med.)

Jag kolla lite mer på den andra brännaren, men jag har bra erfarenheter av samsungs brännare, dessutom sägs det även att samsungbrännaren ska vara väldigt tyst

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattendroppe
Appropå grafikkortet så har jag även hört att det som är i min lista ska vara mycket prisvärt. Sen är jag inte så väldans bevandrad i grafikkortsvärlden, men om man ska ha ett tyst grafikkort finns det väl i princip inga standardkylare som håller måttet? Fast det kanske bara är något jag har fått för mig. Hur ligger det till?

Det finns en hel del grafikkort som inte kommer överösta chassifläktarna på den datorn. Det kortet du valt känner jag inte till men om standardfläkten sitter på så har den fläkten fått kritik för att ha högt ljud.
Vet man inte om en fläkt låter så kan det vara smart och kolla diametern, en liten diameter och fläkten måste snurra mycket snabbare

Tror även Noctua fläktarna kommer låta mer än chassifläktarna eftersom standard chassifläktar kan ställas in, byter du så måste du fixa någon mojäng för att ställa in varvtalet på Noctuan för att få ner ljudet på den

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det finns en hel del grafikkort som inte kommer överösta chassifläktarna på den datorn. Det kortet du valt känner jag inte till men om standardfläkten sitter på så har den fläkten fått kritik för att ha högt ljud.
Vet man inte om en fläkt låter så kan det vara smart och kolla diametern, en liten diameter och fläkten måste snurra mycket snabbare

Tror även Noctua fläktarna kommer låta mer än chassifläktarna eftersom standard chassifläktar kan ställas in, byter du så måste du fixa någon mojäng för att ställa in varvtalet på Noctuan för att få ner ljudet på den

Jo, jag vet att orginalkylaren på det grafikkortet från Asus ska vara 60mm. Gainwardkortet har jag inte hittat någon information om vad det är för fläkt på, däremot hittade jag mätnignar på ljudnivån, men ingen av korten hade direkt imponerande ljudnivåer. Däremot går det inte att jämföra mätningarna, då Asustestet hade mottagaren på 1 cm avstånd, medans testet av Gainward hade sin mottagare på 5 respektive 100 cm avstånd.

Tanken med chassifläktarna var väl att huvudsakligen köra de på lågvarv, vilket känns som lite av ett slöseri om det ska vara så att GPUfläkten låter satan. Är det kanske värt att investera i en lös fläkt till GPUn ren utav? Och i så fall, finns det några till vettigt pris?

Permalänk
Medlem

Eftersom P18x-lådorna har bra luft-flöde så skulle jag välja en passivt grafikkort. 9600GT har i tester nästan samma prestanda som 8800gt 512 men finns som passiva kort. Dessa tar dock upp 2 kortplatset.

Gigabyte-moderkorten har bättre komponenter på sig än asus i nuläget, så jag skulle satsa på ett sådant.

Vidare så är minne billigt. Satsa på 2x2GB redan nu, sen kan du senare köpa till 2x2/4GB till i framtiden.

För övrigt komponenter ger jag tumme upp.

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk
Inaktiv

Då vet jag vilket MoBo jag ska ha tror jag:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345783

Citat:

Ursprungligen skrivet av eje_s
Eftersom P18x-lådorna har bra luft-flöde så skulle jag välja en passivt grafikkort. 9600GT har i tester nästan samma prestanda som 8800gt 512 men finns som passiva kort. Dessa tar dock upp 2 kortplatset.

Har du något specifikt kort att rekommendera? Jag har letat runt lite, men inte hittat något som känns uppenbart nämligtvis.

Permalänk
Avstängd

Angående fläktarna så hade jag väntat med och köpa dem och testat med de som finns.
Noctua är enligt mig överhypad, har själv köpt sånna och de låter allt de med. Skall man få ner ljudet så måste du sätta in något motstånd eller liknande.

Här är två olika 8800gt grafikkort som jag vet är mycket tysta.

Detta kort låter lägre än chassifläktarna (bror min har ett sådant och även en p182)
http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/leadtek-geforc...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343946

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Inaktiv

Fast det är många som säger motsatsen om noctuafläktarna, så de får vara. Dessutom är det ju tänkt att de två fläktarna från Noctua ska täcka de två tomma fläktplatserna

Det verkar som dett blir ut med macheten i GPU-djungeln igen och kolla vad som verkar vettigt. Usch för det, men vad har man för val?

Permalänk
Medlem

Angående grafikkorten så är det bara 2 olika att välja på om man vill ha just kombiantionen 9600GT och passivt.

Du kan läsa en review om gainwards kort här:
http://www.sweclockers.com/recension/?id=6049

Gainward verkar vinna på både pris och prestanda
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=348339
men asus _verkar_ ha bättre kylning: (subjektivt och mer baserat på bilden, samt direkt orsak av minskad klockning.)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=349840

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattendroppe
Fast det är många som säger motsatsen om noctuafläktarna, så de får vara. Dessutom är det ju tänkt att de två fläktarna från Noctua ska täcka de två tomma fläktplatserna

Hur många fläktar tror du att du behöver i det chassit? Du kan lätt använda endast en av de tre fläktar du får med och det duger gott, du har valt relativt strömsnåla delar och det kommer absolut inte producerar så mycket värme i burken.

Har själv p180 och p182 samt kör då med två fläktar, en av dessa datorer drar nästan dubbelt så mycket ström som din kommer göra (delar har blivit strömsnålare så nu behöver man inte samma kylning). Processorn (en gammal opteron) har inte alls lika bra kylare som du får heller. Inga som helst problem ändå

Angående att ha passiv kylning på grafikkortet. Enligt mig är det vanligen grafikkortet som det är viktigast att det sitter en fläkt på då det oftast är denna som drar mest ström vid spel. Sitter det ingen fläkt där så får andra fläktar jobba hårdare för de kan aldrig komma upp i den effektivtet som en fläkt som blåser direkt på kortets kylare gör.
Ett grafikkort med tyst kylare är absolut och föredra.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

jo det ser bra ut men ta bort MSI kortet och den fina CPU kylaren!

så tar du detta kort!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342835
Gotta love EVGA dom har bästa graffen och du får Crysis med i detta paket,dock så är ju kylarna på GT inte de bästa men HR-03GT fins ju fortfarande?

och så tar du denna kylare om du ändå sätter ut en större mängd pengar på CPU kylare
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343837

sådär nu borde paketet sitta bra;)

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
jo det ser bra ut men ta bort MSI kortet och den fina CPU kylaren!

så tar du detta kort!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342835
Gotta love EVGA dom har bästa graffen och du får Crysis med i detta paket,dock så är ju kylarna på GT inte de bästa men HR-03GT fins ju fortfarande?

och så tar du denna kylare om du ändå sätter ut en större mängd pengar på CPU kylare
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343837

sådär nu borde paketet sitta bra;)

Känns lite konstigt att välja EVGA-kortet framför MSI-kortet om man prioriterar tystnad, dessutom är MSI-kortet högre klockat. (om man ändå skall byta kylare till Thermalright HR-03 GT, så kan man ju lika gärna ta det billigaste kortet man hittar och byta kylaren på det)

Däremot håller jag med om att en annan CPU-kylare kan vara en god ide', då Zalman 9700-kylaren är rätt tyst på lägsta varv, men börjar låta illa på normal och högvarv. Bättre val i så fall är Xigmatek HDT s1283, Scythe Ninja, Thermalright Ultra 120 Extreme + 120mm Nexusfläkt eller just den nämnda Noctuan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Känns lite konstigt att välja EVGA-kortet framför MSI-kortet om man prioriterar tystnad, dessutom är MSI-kortet högre klockat. (om man ändå skall byta kylare till Thermalright HR-03 GT, så kan man ju lika gärna ta det billigaste kortet man hittar och byta kylaren på det)

Däremot håller jag med om att en annan CPU-kylare kan vara en god ide', då Zalman 9700-kylaren är rätt tyst på lägsta varv, men börjar låta illa på normal och högvarv. Bättre val i så fall är Xigmatek HDT s1283, Scythe Ninja, Thermalright Ultra 120 Extreme + 120mm Nexusfläkt eller just den nämnda Noctuan.

om man ska byta fläkt på graffet är det EVGA som gäller!!! för att garantin håller
taget från EVGAS hgemsida

"Question / Issue
Does water-cooling or installing a third party cooling solution on my video card void the warranty?

Answer / Solution
Installing third party cooling solutions does not void warranty on our products. Just be sure to keep the original cooling solution
as it will have to be on the card if it is ever sent in for RMA. Any physical damage such as burn marks or damaged PCB will void ALL warranties."

därför skall man ta EVGA och för att de har kvalite (dom behandlar produkterna väl!)
och när jag såg ett stort test med kylare klarade inte Zalman kylaren "grundbehoven" så det är TRUE 120 som gäller om ekonomin tillåter

Så det så!

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Inaktiv

Här tror man att tråden är död, vilken glad överraskning man fick må jag säga!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eje_s
Angående grafikkorten så är det bara 2 olika att välja på om man vill ha just kombiantionen 9600GT och passivt.[...]

Just nu lutar det åt Gainwardkortet, då det är många som tipsar om det i tråden jag skapade just specifikt för grafikkortet, då det var det jag kände mig mest osäker på. Sen vet jag väl inte om jag blev något klokare av det, men det är en annan femma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Hur många fläktar tror du att du behöver i det chassit? Du kan lätt använda endast en av de tre fläktar du får med och det duger gott, du har valt relativt strömsnåla delar och det kommer absolut inte producerar så mycket värme i burken.[...]

Det handlar som sagt inte endast om vad som är minimi för vad som behövs, det handlar om att varje enskild fläkt ska jobba minimalt och fortfarande ha ett bra luftflöde. Jag har läst och pratat med flera personer som kör 6 chassifläktar på sina p180/182-or (ja, gaffalösningar) och är jättenöjda då de kan köra varje fläkt på absoluta minimivarv och därav så låter det inte alls särskilt mycket. Fläktarna kommer inte gå bort, så enkelt är det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
jo det ser bra ut men ta bort MSI kortet och den fina CPU kylaren!

så tar du detta kort!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342835
Gotta love EVGA dom har bästa graffen och du får Crysis med i detta paket,dock så är ju kylarna på GT inte de bästa men HR-03GT fins ju fortfarande?

Det framgår visserligen inte i denna tråd, men jag tänker inte under några omständigheter lägga ut mer än 2K på GPU. Alltså är det kortet långt från ett alternativ om det kommer med högljudd standardfläkt. Då tar jag hellre och köper MSI-kortet med Zalmanfläkt på grunden. Det är samma prestanda i korten, skillnaden är att jag får med en fläkt jag är glad åt istället för ett spel som jag med största sannolikhet aldrig kommer lira. För lets face it, ett spel som "följer med" är inte gratis. Jag måste fortfarande betala för det. Jag har som sagt inte lust att betala för ett spel som bara kommer samla damm. Således är den GPUn inget alternativ under några omständigheter. (Jag delade upp ditt inlägg förresten, så det kommer mer nedan)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
och så tar du denna kylare om du ändå sätter ut en större mängd pengar på CPU kylare
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343837

Jag funderade faktiskt på den kylaren, men lyckades inte hitta tillräckligt med information om den för att det känns som att det skulle vara värt att punga ut med ytterligare 150 potäter för den. Dessutom läste jag i något test att Zalmanfläkten låter lika lite (mycket) som Noctuafläkten.

Nu finns det ännu mer till dig, längst ner

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Däremot håller jag med om att en annan CPU-kylare kan vara en god ide', då Zalman 9700-kylaren är rätt tyst på lägsta varv, men börjar låta illa på normal och högvarv. Bättre val i så fall är Xigmatek HDT s1283, Scythe Ninja, Thermalright Ultra 120 Extreme + 120mm Nexusfläkt eller just den nämnda Noctuan.

Appropå CPU-kylning valde jag Zalman, inte bara för att den var tyst, utan också för att vad jag har förstått så är fästena mycket bra. Jag kollade på Scythe Ninja först, men efter att ha insett att det inte fanns någon bakplatta till den så skrotade jag det. Jag har nämligen små kusiner på besök ibland, skulle vara tråkigt med en kylare som föll ner i GPU:n för att de råkat knuffa till datorn någon gång. Alltså vill jag vara garanterad att fästena är ordentliga och stabila, något som varken jag eller mina kamrater upplevt varit något problem med Zalman

Nämnas kan ju också att tanken var att den skulle gå på väldigt låga varv. RAMen som jag tänkte mig är ju ändå inte tillräckligt snabba för att jag ska ha någon nytta av att klocka mer än till 3,6*10^(6) s^(-1). Förlåt, jag kunde inte låta bli, 3,6 GHz står det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
[...]och när jag såg ett stort test med kylare klarade inte Zalman kylaren "grundbehoven" så det är TRUE 120 som gäller om ekonomin tillåter

Frågan är ju vems grundbehov det är som inte klaras av. Är det mina, eller en gamer som kräver att ha 100 fps i Crysis DX10 1900*1600 HDQ? Och vad gör man om det inte är ett alternativ att lägga mer än 2K och fortfarande vill ha ett tyst kort?

Permalänk
Medlem

så som jag förstod det i testet är det inte värt att köpa Zalman kylaren!
men gör som du vill

sen litar jag inte riktigt på MSI korten
ta hellre ett sådant här asus
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344896

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
om man ska byta fläkt på graffet är det EVGA som gäller!!! för att garantin håller
taget från EVGAS hgemsida

"Question / Issue
Does water-cooling or installing a third party cooling solution on my video card void the warranty?

Answer / Solution
Installing third party cooling solutions does not void warranty on our products. Just be sure to keep the original cooling solution
as it will have to be on the card if it is ever sent in for RMA. Any physical damage such as burn marks or damaged PCB will void ALL warranties."

därför skall man ta EVGA och för att de har kvalite (dom behandlar produkterna väl!)
och när jag såg ett stort test med kylare klarade inte Zalman kylaren "grundbehoven" så det är TRUE 120 som gäller om ekonomin tillåter

Så det så!

Å andra sidan är det hart när omöjligt för leverantören att se om du bytt kylare om du sätter tillbaka originalkylaren innan RMA (vilket ett antal Swecare kan intyga;))

Visst har EVGA bra garantier, men hur många gäller i praktiken utanför USA? Det finns ett antal trådar på diverse forum (främst brittiska,när jag kollade), där folk klagade på att livstidsgarantin på korten endast gällde i USA.
och jag har hittills inte varit med om någon som blivit nekad byte av ett kort oavsett märke, efter att originalkylaren satts tillbaka, om inte kortet varit bränt eller komponenter saknats (och ibland har butiken bytt även då).

Slutligen har jag bytt kylare på samtliga mina kort, men aldrig haft problem, så sannolikheten att man skulle få problem och att butiken dessutom inte vill byta in kortet efter att originalkylaren satts på plats är minimal. Med tanke på att de flesta 3:e partskylare är bättre än originalkylaren, så borde risken för problem, som inte är förknippade med själva ominstallationen, snarare minska än öka efter ett byte.

Om man tar MSI-kortet så slipper man ju köpa ny kylare, då den kylare som sitter på är mycket bra. Det enda problemet som jag kan se är om inte fläkten är tempreglerad, utan går på maxvarv. Men även det är lätt åtgärdat med en fanmate (som skickas med VF1000 i original i vanliga fall). På låg/mediumvarv får man behagliga temperaturer även under last och då har man också en bra ljudnivå.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
så som jag förstod det i testet är det inte värt att köpa Zalman kylaren!
men gör som du vill

sen litar jag inte riktigt på MSI korten
ta hellre ett sådant här asus
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344896

Hmm. Då är ju frågan om jag kan få en annan kylare rekommenderad, som kyler bra och inte har några fisiga plastbussingar som fästen om det väger mycket!

Över 2000 kronor för ett grafikkort blir automatiskt nejnej, tyvärr. Skulle kanske gå att köpa billigare från datorbutiken eller liknande iofs. Får jag föresten i förbifarten fråga varför du inte litar på MSI-korten?