Stort problem. windows vill inte starta hal.dll är skadad

Permalänk
Medlem

Stort problem. windows vill inte starta hal.dll är skadad

hej! hoppas någon orkar läsa detta.

jag var inne och ändrade i boot.ini efter den här instruktionen:

"Problem två kan nog lösas genom att du öppnar systemegenskaper, klickar på fliken Avancerat och sedan knappen redigera. Där tar du bort raden med Vista och lämnar endast kvar XP.

Min ser ut så här:

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect"

jag råkade nog ändra lite för mycket i min egen boot.ini fil så nu kan jag inte starta windows. jag får felmeddelandet:

"Det gick inte att starta windows eftersom följande fil saknas eller är skadad
<windows-rot>\system32\hal.dll

Installera en kopia av filen ovanför på nytt."

Jag sökte lite på forumet och på google och hittade många som hade haft samma problem och det berodde i många fall på att boot.ini filen var skadad. Det fanns 2 st vanliga lösningar som funkade för alla.

Boota med XP-skiva och gå in i recovery konsollen. Därifrån återställa boot.ini filen genom att skriva bootcfg /rebuild
när jag gör det får jag ett felmeddelande

"Fel: Det gick inte att söka efter windows-installationer på diskarna. Detta kan bero på ett felaktigt filsystem vilket skulle innebära att bootcfg inte kan söka igenom hårddisken korrekt. Använd chkdsk om du vill söka efter diskfel."

om jag kör chkdsk så hittar den inga fel alls.

Det andra sättet var att ersätta den gamla hal.dll-filen med en ny som finns på XP-skivan. så då skrev jag enligt instruktionerna:

"expand J:\i386\hal.dl_ C:\windows\system32\hal.dll" (J:\ är min CD-läsare)

det gick inte heller. jag kunde inte heller expanda filen till en annan partition för att därifrån expandaden till C:\......... , jag kunde inte heller kopiera filen någonstans.

för övrigt så när man ska välja vilken windows-installation man vill logga in på när man ska in på recovery konsollen så finns inte C:\windows med. endast
J:\i386
och
J:\miniNT

altså endast från XP-skivan. om man loggar in där och försöker komma åt C:\ genom t ex "dir C:\" så säger den bara att ett fel inträffade vid kataloguppräkning. Allt tyder på att det inte går att komma åt C:, men jag är ju inte helt säker.

Jag hade tidigare Vista installerad på en anna hårddisk parallelt med XP men har nu formaterat den hårdisken. anledningen till att jag från början ville mixtra med boot.ini var att Vista fortfarande fanns kvar som uppstartsalternativ och man var tvungen att välja "tidigare versioner av windows" för att starta XP.
Jag försökte välja "system recovery" när jag startade datorn men då försökte den starta Vistas recovery som naturligtvis inte gick eftersom Vista inte finns kvar på datorn, så det alternativet till en lösning fungerade inte heller.

Någon som har en idé till en lösning?
snälla hjälp!

Permalänk
Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

en annan grej jag såg som var ganska skrämmande var att när jag tänkte köra en reparation på windows så kom jag fram till där man väljer att windows ska installeras eller om man vill reparea en redan befintlig windows-installation. där fanns ingen redan befintlig att välja den hittar altså inte mitt windows

edit: värt att nämna är ju oxå att samtidigt som jag pillade i Boot.ini så kryssade jag bort att man skulle kunna välja återställningsalternativ innan windows startar. det är väl därför jag intekan komma till systemåterställning. vilket är jävligt störigt för då hade allting antagligen varit frid och fröjd nu >_<

Permalänk
Medlem

popro, fick du något svar på detta? Jag får nämligen samma fel, men jag har inte varit inne och mekat i några filer.

Det började med att den inte stängdes av ordentligt härom kvällen, men den funkade efter en vaktmästaromstart på morgonen. Den tuffade och gick på förmiddagen men efter lunch kom ett meddelande om att en påloggning krävdes av antingen användaren eller adminstratören!? Det gick att komma förbi detta med att trycka OK utan att ange ett lösenord, men då började en omstart istället.
Omstarten misslyckades med felmeddelandet:
"Det gick inte att starta windows eftersom följande fil saknas eller är skadad
<windows-rot>\system32\hal.dll

Installera en kopia av filen ovanför på nytt."

Provade då med expand av sagda fil från recovery-cd'n men fick felsvaret "Det går inte att hitta den angivna filen eller katalogen"

Prövar då med följande steg:

- bootcfg /list OK
- bootcfg /rebuild ej OK, "Fel: Det gick inte att söka efter windows-installationer på diskarna. Detta kan bero på ett felaktigt filsystem vilket skulle innebära att bootcfg inte kan söka igenom hårddisken korrekt. Använd chkdsk om du vill söka efter diskfel."
- chkdsk /p körningan går bra men meddelar att det är något fel på volymen
- chkdsk /r körningan går till 75% klart och börjar sen om igen flera gånger innan den blir helt klar
- expand av hal.dll samma felsvar som tidigare
- bootcfg /list ej OK, Inga startalternativ kan visas
- chkdsk /p OK
- fixboot OK, ny startsektor, slutfört
- fixmbr OK, har skrivits
- expand av hal.dll samma felsvar som tidigare
- exit hinner få ut recovery-cd'n innan omstart
saknar fortfarande hal.dll
- bootcfg /list ej OK, inga startalternativ kan visas
- bootcfg /rebuild ej OK, samma felsvar som tidigare
- chkdsk /r OK, men tar låååång tid (jag gav upp efter en timme då klockan var 02.00 inatt)
- bootcfg /scan ej OK, samma felsvar som vid /rebuild

HJÄLP!! Nu kommer jag inte längre! All hjälp emottages tacksamt!

Jag har följande maskin:

Fujitsu Siemens Scaleo 800 från 2004 (HemPC)

Operativsystem: Microsoft Windows XP Home edition
Processor: AMD Athlon64 3400+
Processorkylare: ?
Moderkort: ATX grönt
Minne: 2x 512MB DDR RAM
Grafikkort: 256 MB DDR, ATI Radeon 9800XT, AGP8x, Video in/out DVI-I(S-video)
Hårddisk: 500 Gb IDE HD (7200rpm) S-ATA (2x250Gb HDD)
Nätaggregat: Corsair PowerSupply (PSU) 520W HX ATX
Övrig kylning: ?
Övriga komponenter: Samsung SH-S202N/BEBN DVD-brännare (installerad för ca 3 veckor sedan utan problem) och Creative Audigy2 ZS ljudkort
Temperaturer: ?

----------------------------------------------------------

Jag har faktiskt kommit en bit på vägen. Jag lyckades kopiera hal.dll från servicepackfiles-katalogen till system32-katalogen för att upptäcka att det saknades ytterligare 4 filer (tyvärr upptäcker man det bara en och en...)
Nu startar ialla fall windows, men ändå inte. När startmenyn har passerat, stannar den och startar om och om och om igen...
Körde då bootcdf /rebuild som faktiskt gick bra den här gången, men slutresultatet är trots allt detsamma.
Sitter just nu och kör en chkdsk /r efter det att jag med chkdsk /p fick reda på att det finns ett eller flera fel på volymen.

Sakta men säkert kommer jag ett steg närmare antingen en fungerande dator eller ett totalt sammanbrott.

/essalp