Dåligt ljud ut från X-FI till stereoförstärkare

Permalänk

Dåligt ljud ut från X-FI till stereoförstärkare

Hej!

När jag kopplar min stationära dator, som är tänkt att fungera som HTPC, till stereon så låter det väldigt burkigt. Om jag däremot kopplar in stereon till min bärbara så låter det hur bra som helst.

Jag har provat ominstallera ljuddrivrutiner och ändrat runt bland alla inställningar.

Ljudkortet är ett X-FI.

Finns det någon enkel anledning till detta?

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Medlem

Vad för tillverkare? Creative eller Auzentech?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

Det finns ju tre inställningar i X-FI. Ett för spel, musik och film m.m. Brukar vara inställt för spel som standard om du inte ändrar vid installationen. Har du Crystalizer påslaget? det ökar klarheten i ljudet lite mer

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Det är Creative. Har provat med Crystalizer av/på/mycket/lite m.m.

Ska prova lite till

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Medlem

Crystalizer ska du stänga av ren skit. Sen ska du stänga av cmss 3d surround ljud suger också. Sen är det bara att testa dom olika lägena.

MVH Lazzve

Permalänk
Medlem

Du! Med X-fi får man faktist studiokvalite på mp3'or.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Du! Med X-fi får man faktist studiokvalite på mp3'or.

du kan ju aldrig få bättre ljud än själva källan "mp3 filen"

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakan86
du kan ju aldrig få bättre ljud än själva källan "mp3 filen"

Bullshit, med X-Fi kan man

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

*LoL* Det var den värsta ormolja jag sett på länge Det var ju nästan kul!

Om man har nåtgotsånär välbevarade öron stänger man såklart av "effekter allt" hos X-Fi när man lyssnar på musik, och då låter X-Fi-korten riktigt hyggligt.

Crystalizer etc. kan göra nytta om mp3-filerna är så dåliga att varje förändring är en förbättring typ och om man har så dåliga högtalare så man ändå inte hör hur det ska låta.

Har man hyfsade högtalare och hyfsad kvalitet på filerna, så blir de såklart mest hyfsade om man inte meckar vidare med dem = mer lika originalet

Jag har ett X-Fi XtremeGamer själv och kör det i "audio creation mode" med allt avstängt och använder asio-plugin i Foobar2000 när jag lyssnar på musik, det låter visserligen inte lika bra som mitt M-Audio Audiophile 2496 - det låter en aning ansträngt medans M-Audio låter lättflytande eller hur man ska säga, men ändå låter X-Fi bra. Varför använder jag inte jämnt M-Audio när det låter bättre? a. det fungerar inte alls i Vista 64 b. spel vinner en hel del på X-Fi när man kör det i "game mode". Skulle jag titta på film skulle jag använda "entertainment mode".

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Bullshit, med X-Fi kan man

http://images.creative.com/iss/images/inline/products/xtreme_...

Tror jag ska slå till på ett nu, har gått och funderat på att byta mitt Audigy 2 länge. Men den där grafen förutsätter att man har riktigt bra högtalare va?

Nåja, bättre lär det bli i vilket fall som helst.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Tror jag ska slå till på ett nu, har gått och funderat på att byta mitt Audigy 2 länge. Men den där grafen förutsätter att man har riktigt bra högtalare va?

Nåja, bättre lär det bli i vilket fall som helst.

Haha du tror inte jag var seriös va? Nej köp ett auzentech kort, aldrig mer creative säger jag.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Tja, får man det billigt är det klart värt pengarna. Några hundra typ. Ganska bra hårdvara på kortet, men drivrutinerna för Vista har varit riktigt dåliga hitills.

Tur då att Daniel_K finns, som har fixat till drivarna så att de har full funktionalitet under Vista. Det vart rätt mycket hallå när Creative försökte "tysta" honom, de anser tydligen att de skall kunna "återlansera" funktionalitet i sin egen takt. Business decisions.

Självklart använder man Daniel_Ks drivare.

Numera fungerar dessutom X-Fi även under Linux, så som sagt, hyggligt budgetkort. Jag skulle aldrig köpa en dyrare variant av X-Fi, då finns det mycket bättre kort som ex. Auzentech(som ironiskt nog använder X-Fi-hårdvara, och moddade Creative drivrutiner/program, på ett av sina kort). Eller som för mig, för att göra musik, så finns ex. kort som Echo MiaMidi och uppåt som är mycket, mycket bättre. Men jag är inte sugen på ett dyrt ljudkort just nu

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Haha du tror inte jag var seriös va? Nej köp ett auzentech kort, aldrig mer creative säger jag.

Nejdå, ingen fara. Tänkt satsa på Auzentech eller kanske Xonar när jag byter.

Edit: Daniel K, är det en svensk alltså? Coolt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Nä, han är från Brasilien. Hans sida på filefront heter "Braziliantech". Trevlig snubbe i alla fall som tänker på alla andra X-Fi ägare

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Drivrutinerna under Windows XP 64 funkar inte så bra (inklusive den senaste uppdateringen), vissa spel som t ex FEAR blir ett jäkla oljud när man är i menyn, därför kör jag det inbyggda HD ljudet. Det ger inte så bra bas i musik tyvärr som X-FI

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Kör du SPDIF eller analogt till förstärkaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Kör du SPDIF eller analogt till förstärkaren?

Eftersom det är en stereoförstärkare kör han troligtvis analogt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
[B]*LoL* Det var den värsta ormolja jag sett på länge Det var ju nästan kul!

Om man har nåtgotsånär välbevarade öron stänger man såklart av "effekter allt" hos X-Fi när man lyssnar på musik, och då låter X-Fi-korten riktigt hyggligt.

Crystalizer etc. kan göra nytta om mp3-filerna är så dåliga att varje förändring är en förbättring typ och om man har så dåliga högtalare så man ändå inte hör hur det ska låta.

Har man hyfsade högtalare och hyfsad kvalitet på filerna, så blir de såklart mest hyfsade om man inte meckar vidare med dem = mer lika originalet

Jag har ett X-Fi XtremeGamer själv och kör det i "audio creation mode" med allt avstängt och använder asio-plugin i Foobar2000 när jag lyssnar på musik

Jag kör Winamp med asio-out och endast EQ från X-fi som effekt.
Har även ställt in 24/96 i creation mode.
EQ har jag ställt in på "Dance".

Passar min rigg bäst.
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2474

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1393&ref=http://www.fyn...

Vidare kör jag "Direct" genom förstärkaren, annars så sabbas ljudbilden då förstärkaren gör en EQ återigen.