Problem med dator som startar om (oftast redan vid start)

Permalänk
Medlem

Problem med dator som startar om (oftast redan vid start)

Hej!

Jag har haft problem ett tag med att den startat om men helt enkelt inte brytt mig då jag inte tyckt att det har varit så jobbigt, men nu häromdan började den jäklas på riktigt.

Det började med att den hängde sig, som vanligt, och när jag skulle starta om den så fastnar grafikkortsfläkten på fullt varv och ingen bild på skärmen, och det kvittar hur länge den står så, det händer inget mer. (Vet inte hur era grafikkort fungerar men mitt går alltid upp på full fart när man startar datorn, och efter 1-2 sekunder så går den ner i varv och bilden kommer på skärmen)

Ibland så hänger den sig när texten börjar komma innan Windows börjat ladda, alltså precis vid uppstart (t.ex. när det står att den hittade ett tangentbord).

Ibland hänger den sig mellan MSI-bilden och Windows. Där är en svart bakgrund med ett sånt "cmd-streck" som blinkar uppe till vänster, men det händer inte mer om man väntar.

Inte ofta men ett par gånger (2-3 kanske) så har jag lyckats komma in i Windows och faktiskt kunnat använda datorn i runt 5 min, sen har den hängt sig. Dock hänger datorn inte sig som den alltid gjort tidigare utan när datorn har hängt sig tidigare så har den alltid bara låst sig och sen har den bootat om av sig själv. Nu däremot så säg att jag sitter i utforskaren, först låser sig allting, sen släpper den musen efter fem sekunder så att jag kan röra den men det händer ingenting om jag drar över en ikon/klickar på någonting, sen stannar även musen och där står den sen, den startar alltså inte om av sig själv längre.

Jag vet inte om datorn blir jävligare och jävligare ju mer jag försöker, men det känns som det. Har den en gång fastnat i det läget att det inte syns något på skärmen och grafikkortsfläkten går på fullt varv så kommer den göra det ett par gånger till om jag försöker flera gånger i rad.
Har dock inte provat mer än säg tre gånger i rad så jag vet inte där direkt, men alltid så har den fastnat där tre gånger efter att den gjort det en gång.

Min dator:
* MSI K9N NEO-F, nForce 550, Socket-AM2, SATAII, DDR2, GbLAN, ATX, PCI-Ex16
* AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt
* Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
* PowerColor Radeon X1900XT 512MB GDDR3, PCI-Express, ViVo, Dual-DVI-I, Retail
* Tagan Easycon 480W, Modular Cables, 120m fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, SLI, 20/24pin
* Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM
* Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2

Jag har, som ni ser, två gb ram och jag har provat att köra med bara en sticka (och tagit ut den och provat med den andra, givetvis) i alla slotsen men det blir samma sak oavsett hur jag gör.
Jag har även försökt köra memtest men datorn hänger sig efter ~5-10% så det hjälper inte så mycket. Dock hänger inte bilden sig helt, utan uppe till vänster så är där en sån som blinkar (ungefär som textmarkören (eller vad det nu heter) i cmd), men resten stannar.

Jag kör XP SP2 om det har någon betydelse, men eftersom den hänger sig så tidigt så tycker jag inte det borde ha med det att göra. Fast å andra sidan så läste jag en tråd om en med liknande problem och Vista, där folk klagade på att det var Vista's fel. (vilket jag inte förstår överhuvudtaget men ).
Min dator fastnar iaf så snabbt med grafikkortsfläkten på fullt även om jag drar ur mina hårddiskar.

Jag tänkte själv ganska snabbt att det är värmeproblem i och med att den blir jobbigre och jobbigare ju mer jag försöker så jag har haft datorn ute och blåst den ren på damm med tryckluft men det hjälpte inte. Har även lyckats kolla tempen i bios någon gång och cpun ligger på 35 och moderkortet på 30, grafikkortet låg på 38 när jag hann kolla i windows innan datorn hängde sig.

Har ni några idéer?
Det känns som det kan ha med grafikkortet att göra. Ibland när jag startat datorn så har den inte visat MSI-loggan o.s.v. utan det har bara stått "A52025 X1900XT BIOS"
Edit: Det verkar vara grafikkortet, jag lyckades nyss komma in i Windows, datorn funkade i runt 5 minuter och jag startade Winamp så att jag kunde höra om musiken fortsatte eller ej, vilket den gjorde. Musiken spelade, fast bilden låst sig, i runt 10 sekunder. Sen startar datorn om och då går den inte igång igen (skärmen är bara svart).

Ber om ursäkt för att det kanske blev en del att läsa (vill ju få med så mycket som möjligt), men jag hoppas att någon orkar och vill försöka hjälpa mig.

Edit2: Datorn verkar fungera bra utan grafikkort! Jag vet ju inte hur det ser ut i BIOS men den startade direkt och just nu har jag spelat musik med den via RDP och det fungerar utmärkt. Ska köpa ett nytt grafikkort. Tack för hjälpen, även om ingen skrev något

Med vänlig hälsning
Bosse

Permalänk
Medlem

Man måste bara älska när man löser sina egna problem.

..men hur i fasiken bootar man utan grafikkort?

Permalänk

trycker på start knapen o låter den gå bara, visa mobon kanske man får ändra nån instälning i bios bara

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazchi
Man måste bara älska när man löser sina egna problem.

..men hur i fasiken bootar man utan grafikkort?

hehe ja, jag skapade ju tråden för att få tips och råd på vad jag kunde prova, så kom jag på att jag kunde testa att köra utan grafikkort och sen RDP:a till datorn, vilket fungerade.

Att starta den utan grafikkort var inga problem, det var bara att starta den som vanligt och vänta en liten stund tills den är vid Windows-inloggningen.

Nu har jag i alla fall använt datorn via RDP i ungefär två timmar och har inte haft några som helst problem, så jag ska köpa ett nytt grafikkort.