X1900XT gått sönder, vilket kort ska jag köpa istället?

Permalänk
Medlem

X1900XT gått sönder, vilket kort ska jag köpa istället?

Hej!

Mitt Powercolor X1900XT 512 MB har gått sönder och jag vill därför ha hjälp med att välja ett nytt kort. Gärna Nvidia, och bara det inte är sämre än mitt gamla så är jag nöjd. Vet inte om man kan ha mycket bättre grafikkort (om det är lönt d.v.s.) med en 4200+ X2 och 2 GB DDR2 ram?

8800 GT verkar ju populära, är det lika bra som mitt gamla X1900XT (eller bättre, såklart)? T.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343814

Sen kan man väl passa på när man ändå är igång så att jag får så bra bild som möjligt till en TV? Har ingen TV än men planerar att köpa.
Jag vet inte ens hur man kopplar till en TV, antar att man kör DVI till HDMI sladd, eller?

Hoppas någon kan och vill hjälpa mig!

Med vänlig hälsning
Bosse

Permalänk
Avstängd

8800 är rätt så mkt bättre.

Permalänk
Medlem

Ett 8800GT är nog ett bra val, kommer bli ett stort lyft från ditt nuvarande kort
Kör du DVI->HDMI så får du inte med ljudet, men det grå ju att ta på annat vis.
EDIT: Damn, lite för seg.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Då beställer jag det jag länkade till nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Ett 8800GT är nog ett bra val, kommer bli ett stort lyft från ditt nuvarande kort
Kör du DVI->HDMI så får du inte med ljudet, men det grå ju att ta på annat vis.
EDIT: Damn, lite för seg.

Ja, det var ju som jag trodde. Ljudet får man ju klart inte med nej men det kommer jag köra från mina högtalare som jag har nu (eller om man köper en "riktig" stereo längre fram).
Och nej, aldrig lite för seg, alltid skönt med mer än ett svar. Och sen svarade ju inte pointstiveise på min TV-fråga...