Permalänk
Medlem

Begreppsförvirring, HD

Hej.

Med risk för att upprepa en dum fråga, hittade inget när jag sökte.

Jag har lite smått börjat spana på platt-tv och trodde jag hade någorlunda koll. "
Men hur kan man påstå att en TV märkt "hd-ready" med native-upplösning på
1366x768 klarar 1080i?
Jag trodde att 1080i och 1080p skulle vara samma upplösning fast just
"[b]i[(b]nterlaced"!? (Jo, jag är medveten om vad interlaced är )
Tycker att alla handlare och även tillverkarna slänger sig med en massa
beteckningar utan att riktigt tänka på vad dom betyder.

Kan någon vara snäll och reda ut detta!
Tack på förhand.
//Niklas

Permalänk

Du har rätt men tvn kan ta in även 1080i/p och skala ner till 768 rader. Alltså klarar den 1080i men jag hoppas dom itne skrev "native" 1080.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Nej det gjorde dom inte.
Dock tycker jag att det är slarvigt att säga att den klarar 1080i, är ju
som att säga att en förstärkare kan spela superduper digitalt ljud bara
för att den klarar att spela upp skiten i mono när den får en sådan signal.

Well well, var väl kanske ingen nyhet att beteckningar av detta slag missbrukas.
Tack för svaret!

Permalänk

(HD-ready är för mig MD (Medium Definition)
HD är Higher Definition och det som är 2560x1600 är den riktiga HD upplösningen...) Vad jag tycker iaf...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
(HD-ready är för mig MD (Medium Definition)
HD är Higher Definition och det som är 2560x1600 är den riktiga HD upplösningen...) Vad jag tycker iaf...

Där finns det mycket material, kan vi inte låta Bluray vara HD ett tag till?

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Testpilot

HD ready är en bestämd märkning som ni kan läs om här: http://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready
Vad ni "tycker" spelar ingen roll, det är bestämt vad som menas med "HD ready".

Det här står i specifikationerna som EICTA har satt för att få ha HD ready-märket på en TV:

Citat:

A display device has to cover the following requirements to be awarded the label “HD ready”:
1. Display, display engine
· The minimum native resolution of the display (e.g. LCD, PDP) or display
engine (e.g. DLP) is 720 physical lines in wide aspect ratio.
2. Video Interfaces
· The display device accepts HD input via:
o Analogue YPbPr1, and
o DVI or HDMI
· HD capable inputs accept the following HD video formats:
o 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive (“720p”), and
o 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced (“1080i”)
· The DVI or HDMI input supports content protection (HDCP)

http://www.eicta.org/index.php?id=32&id_article=50
Som ni ser så räcker det med att kunna ta emot 1080i för att få ha märket.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet. Min HD-ready-plasma "klarar" 1080i, och det är väl ingen tvekan om att den altså klarar av att visa material som är i 1080i?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag ser inte problemet. Min HD-ready-plasma "klarar" 1080i, och det är väl ingen tvekan om att den altså klarar av att visa material som är i 1080i?

Problemet är väl att man kan tro att den kan visa 1080i native, utan att skala ner det, om man inte orkar ta en titt på vilken upplösning den har och tänka litet på vad som måste ske med en 1080i-signal...

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag ser inte problemet. Min HD-ready-plasma "klarar" 1080i, och det är väl ingen tvekan om att den altså klarar av att visa material som är i 1080i?

Med det resonemanget så kan man med hjälp av en nedskalare visa 1080i på min gamla tjock-TV. Skicka in 1080i-signalen i den och ut kommer lågupplöst bild till TV:n. – Min TV klarar alltså att visa 1080i då, eller?

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Din tjock-TV klarar ju dock inte av att ta emot 1080i av sig själv och på grund av bland annat det får den inte ha HD-ready-loggan. Vad du kan åstakomma med en extern scaler är ju en helt annan sak och har inte med TV:n att göra.

Än en gång: HD-ready är ett fast begrepp och det går inte diskutera vad det innebär. Det är som om man skulle börja diskutera vad man tycker att HDMI är.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Din tjock-TV klarar ju dock inte av att ta emot 1080i av sig själv och på grund av bland annat det får den inte ha HD-ready-loggan. Vad du kan åstakomma med en extern scaler är ju en helt annan sak och har inte med TV:n att göra.

Än en gång: HD-ready är ett fast begrepp och det går inte diskutera vad det innebär. Det är som om man skulle börja diskutera vad man tycker att HDMI är.

Det vet nog alla redan...

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Testpilot

Och vad är då problemet? om alla visste det skulle ju inte sånna här trådar finnas.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]