Problem med att använda en ovanlig skärm i Vista.

Permalänk
Medlem

Problem med att använda en ovanlig skärm i Vista.

Jag har precis byggt ihop en ny dator, och håller på att försöka att få igång allt som jag vill ha det. Men jag har problem med att använda en av mina skärmar. Skärmen i fråga är egentligen en TV som drivs via en VGA -> RGB SCART kabel (enligt denna guide: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2...). Detta gör att TV’n beter sig, ur grafikkortets synsätt, som en vanlig CRT-skärm, men som inte identifierar sig alls. Ingen information om vilka upplösningar den stödjer eller så. Det märkliga är att allt funkar perfekt i XP.

Grafikkortet är ett ATI 3450, och jag använder Vista Ultimate SP1 x64, med Catalyst 8.4.

Jag vill använda en vanlig skärm och TV’n samtidigt, men när jag försöker aktivera den andra skärmen (med TV’n kopplad till den andra utgången) så hoppar den bara tillbaka direkt och blir grå igen, i både kontrollpanelen och i CCC. Men under XP (även då med Catalyst 8.4) så funkar det problemfritt.

Jag kan använda två vanliga skärmar problemfritt, och jag kan även byta från en vanlig skärm till TV’n, och sen ändra upplösning, och få allt att funka. Men när jag startar om med TV’n inkopplad så deaktiveras den.

Någon som har en idé om hur man ska lösa detta? Hur kan man tvinga Vista att aktivera en skärm utan att den kan identifiera skärmen?

Permalänk

Jag kan inte hjälpa dig men som du säkert redan vet vid det här laget så är det Vista som är problemet. Den stora skillnaden mellan XP och Vista är att Vista vill ha kontroll över hårdvaran som är inkopplad.

Det borde finnas något hack som kan fixa det men jag är inte säker.

NI andra som gjort en sådan kabel och som använder Vista, hur gör ni?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag tillslut lyckats lösa det. Problemet var något helt annat än jag väntat mig.

Till att börja med, Vista behöver inte identifiera skärmen för att man ska kunna använda den. 75 Ohm mellan RGB och respektive jord räcker för Vista. Problemet jag hade var att av någon anledning så låter inte Vista mig aktivera en skärm om jag drar mer än 10~15 mA från +5v linan i pin 9 på VGA kontakten. Men i XP så kan jag dra åtminstone 50 mA utan att XP blir ledsen. Mycket märkligt. Och jag förstår inte varför den beter sig så heller. +5V linan är på och går att belasta även om skärmen inte är aktiverad i Vista, så det kan inte vara något skydd mot för högt effektuttag.

Men jag skulle tro att det har att göra med drivrutinerna och inte operativsystemet. Och att det då skiljer mellan Catalyst 8.4 för Vista och XP. För operativsystemet tar väl inte del av sån lågnivåinformation?