Permalänk
Medlem

XPS 1530 vs. XPS 1710

Hade tänkt inhandla en bärbar nu i juni då min stationära ligger på dödsbädden, och jag skulle behöva lite råd då jag inte vet ett skit.
Som det ser ut nu så står det mellan en 1530 och en 1710 som ser ut så här:

XPS 1530
- Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
- Windows Vista® Home Premium
- 15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™
- 4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler
- 320 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
- NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne
- Fast, slank fackmatad Blu Ray 2X-enhet,
Övrigt: Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar), Biometrisk fingeravtrycksläsare med SVART detalj, Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm, Intel® nästa generations Wireless-N-minikort.

Pris: 13770:-

XPS 1710
- Intel® Core™ 2 Duo-processorer T7200 (2,00 GHz, 667 MHz FSB, 4 MB L2-cache)
- Äkta Windows Vista® Home Premium
- 17-tums UltraSharp™ widescreen WUXGA (1920x1200) TFT-skärm med TrueLife™
- 4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]
- Hard Drive 250GB Serial ATA (5400RPM)
- 512 MB DDR3 nVidia® GeForce™ Go 7950 GTX-grafikkort
- Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara
Övrigt: 9-cells litiumjonbatteri (80 wattimmar), Intel® nästa generations Wireless-N-minikort.

Pris: 15470:-

Jag spelar en hel del samt kollar på film.
Vilken tycker ni är mest prisvärd? Fördelar respektive nackdelar med dom?
Hur stor skillnad är det på processorerna, grafikkorten, skärmarna, hårddiskarna och batterierna? Är det något jag ska ta bort eller lägga till?
BlueRay vs vanlig DVD?
Finns det vanligt uttag för nätverk om man inte vill köra trådlöst?
Nått mer jag inte tänkt på?
Vilken hade ni valt?

Det jag gillar mest med 1710 är designen samt 17" WS skärmen.
1530 är snygg den också, dock mindre (sämre?) skärm men verkar ha mer gadgets (fingeravtrycksläsare, kamera, fjärrkontroll, BlueRay osv) men det är dock prestandan som avgör tillslut.

Som ni ser så vet jag inte ett jota, tacksam om någon orkar ta sig tid att hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Re: XPS 1530 vs. XPS 1710

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinhead
Som ni ser så vet jag inte ett jota, tacksam om någon orkar ta sig tid att hjälpa mig.

Vill inte såra dej, men den där 1710 skulle jag absolut inte köpa, för det första stödjer det där grafikkortet inte ens DX10, som vid där här laget borde vara standard på datorer idag, därmed inte sagt att 8600GT är bättre, 7950 kortet borde klara en hel del krävande spel ska du se. Även CPUn är sämre på 1710. En T7500 istället för en T8300 är faktiskt lite skillnad.

Gick in på Dell och skulle se om den gick att konfigureras åt andra hållet, men det värkar som att köpa en 1710 inte är värt idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nä jag håller inte med.

1. I vilka spel kan du utnyttja DX10 på ett bärbart 8600gt? Utan att få försämrad prestanda? Inga?

2. Hur många spel har DX10? 6% av alla PC kör Vista så inte många utvecklare lägger särskilt mycket tid på DX10.

3. 7950GTX kör över ett bärbart 8600m gt. Endast i Oblivion är det ungefär lika och då är det det stationära 8600gt som är klockat 20% högre.

Kolla det här testet,
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2975&p=2

7950gt(samma som 7950GTX) presterar 60% bättre i company of heroes jmf. med det stationära 8600gt.

Ska du spela så är m1710 mycket bättre, processor och annan teknik må vara sämre men för spel är den utmärkt. Skärmen är riktigt bra och den går nog att få med blueray om du ringen en säljare.

/Johros m1710 fanatic

(Edit missade länken)

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen även om ni inte gjorde det lättare för mig

Har funderat lite och kommit på en ny specc för 1530'an:
Skippar bluray och kör istället en
Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache).
Tjänar ca 1200:- och får en bättre processor istället för BlueRay, som jag egentligen inte bryr mig om.
Vad tror ni om det?

1530 med T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache).
eller 1710 med T7200 (2,00 GHz, 667 MHz FSB, 4 MB L2-cache).
Stor skillnad? Blir processorn i 1710 en flaskhals?

Så här ser jag det nu

1530:
+ Bättre processor och hårddisk.
+ Mycket billigare
+ Kamera, fingeravtryckstjosan, fjärrkontroll osv. (inte jätteviktigt)
- Sämre grafikkort?
- Mindre och sämre(?) skärm.

1710:
+ Snyggare (enligt mig)
+ Större skärm
+ Bättre grafikkort?
- Sämre processor, hårddisk
- Dyr

Lutar mer och mer åt 1530 faktiskt. Men ack om man hade 35.000 till en maxxad 1730...

Edit: Hur är det, finns det uttag om man inte vill köra trådlöst nätverk?

Edit2: Den 1530 utan bluray och med bättre processor kostar 10713,15 med alla rabatter. Bara att lägga till lite mer godis :>

Permalänk
Medlem

Jag hade haft lite is i magen då både 8600 och 7950 är föråldrade kort som snart borde ersättas. Priset på 8700/8800 korten kommer väl sänkas nu till sommaren med om man får göra en utbildad gissning. Tänk på att grafikkort går före processor som går före ramminne när det gäller spel, du klarar dic altså med 2gb ram om du har en bättre cpu då ramen uppgraderas lätt och billigt.

Mitt förslag:

Dell XPS 1730
Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
1 års grundläggande garanti
17-tums UltraSharp™ WUXGA (1920x1200) TFT-skärm med TrueLife™ + inbyggd 2,0 MP webbkamera
Karmosinrött med vit LED-belysning redigera
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
160 GB hårddisk med Free Fall Sensor (7200 RPM)
Enkelt 256 MB NVIDIA® GeForce® Go 8700m GT-grafikkort
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)
Dell Wireless 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s)
Dell™ trådlöst 1505 Wireless-N-minikort - Europa -

Pris 15894,45 kr ink. frakt ink rabatter.

Det stödjer två st sådna grafikkort som är i så det går ju i princip att köpa till ett i efterhand och minnet är billigt uppgraderat till 3 eller 4gb vid behhov. 2.4ghz räcker ett tag iaf!

Hoppas det var till hjälp!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Jag håller med kimberly89 men det beror på hur mycket pengar du har. En m1710 kan du få kring 12000 med rabatter. Ovanstående M1730 kostar åtminstone 3000 mer.

M1730 i ovanstående konfiguration har ett sämre grafikkort. Det presterar ungefär som ett något överclockat stationärt 8600m GT. Det går att byta ut grafikkorten på m1730 upp till SLI 8800m gtx.

Jag kan inte råda dig direkt men har du tid så vänta till m1710 har fasats ut, då sjunker nog m1730 lite till i pris.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johros
Jag håller med kimberly89 men det beror på hur mycket pengar du har. En m1710 kan du få kring 12000 med rabatter. Ovanstående M1730 kostar åtminstone 3000 mer.

M1730 i ovanstående konfiguration har ett sämre grafikkort. Det presterar ungefär som ett något överclockat stationärt 8600m GT. Det går att byta ut grafikkorten på m1730 upp till SLI 8800m gtx.

Jag kan inte råda dig direkt men har du tid så vänta till m1710 har fasats ut, då sjunker nog m1730 lite till i pris.

Fortfarande gammal teknik, den där laptopen kommer inte klara många år, och efter ett tag önskar han att han skulle köpt en något mindre PC.

Så tänker alla. När tekniken är död i ens laptop, vill man inte att den ska vara stor, tung och fet. Utan då ska den bara hänga och göra sin grejj, inga spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johros
Jag håller med kimberly89 men det beror på hur mycket pengar du har. En m1710 kan du få kring 12000 med rabatter. Ovanstående M1730 kostar åtminstone 3000 mer.

M1730 i ovanstående konfiguration har ett sämre grafikkort. Det presterar ungefär som ett något _överclockat stationärt 8600m GT_. Det går att byta ut grafikkorten på m1730 upp till SLI 8800m gtx.

Jag kan inte råda dig direkt men har du tid så vänta till m1710 har fasats ut, då sjunker nog m1730 lite till i pris.

Hur fan kan ett stationärt ha ett M i namnet som står för mobile

Ett 8700m GT är inte så dåligt.
I grunden jämför han ju ett 8600m gt och ett 7950m GTX, då är ju ett 8700m gt iaf ett mellanting.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Ett 7950m GTX ändå ett bättre kort än ett 8700m gt. http://www.notebookcheck.net/Comparison-of-Grafic-Cards.130.0...

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
Ett 7950m GTX ändå ett bättre kort än ett 8700m gt. http://www.notebookcheck.net/Comparison-of-Grafic-Cards.130.0...

Det är speciellt mycket bättre på att värma ditt hus och äta upp batterierna, så att du får koppla in den i ett eluttag med nätadaptern som även den alstrar värme. Skitbra egenskaper när man är ute och tältar på sin bakgård mitt i vinter!

Håller med P37uR, en stor tung energiätande prestandabomb kanske är kul idag, men om 1-2år? Kolla hur många P4'a "bärbara" som säljs begagnat o ligger ute i 4evigheter, jämför sen med de lite mindre o slöare pentium M maskinerna som fortfarande verkar vara säljbara begagnat...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Jag har hyffsad batteri tid, kan faktiskt sitta i soffan och surfa ett par timmar. Kortet klockas ner när det inte används så så illa är det inte. Jag har bara min bärbara hemma, har ingen stationär pga. utrymme.

7950gtx har samma gpu som i PS3 så det lär nog hänga i ett tag till. Och om två år spelar det ingen roll vad det är för dator. Jag räknar med att jag får slänga min m1710 om två år och köpa ny.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Det är svårt att ha is i magen när man är helt utan dator, min stationära drog sin sista suck imorse
Tantens gamla stationära duger bara till ordbehandlingsprogram och tålmodigt porrsurfande...

16.000:- med rabatter för en 1730 som ändå behöver uppgraderas är tyvärr för mycket för min budget (fattig student).
I juni har jag ca 12-13k att lägga på en burk så då återstår det antingen 1530 eller 1710.

Finns det bra rabatter då kanske jag kan ta en 1710 med 512 MB DDR3 nVidia® GeForce™ Go 7950 GTX.
Då får dock processorn stanna på Intel® Core™ 2 Duo-processorer T7200 (2,00 GHz, 667 MHz FSB, 4 MB L2-cache) och 2gb RAM
mot 1530's
Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache) och 4gb RAM.

Vad tror ni, går det att byta grafikkort på 1530 till ett vettigt pris om det skulle komma några nya?

Känns som det är dom 2 alternativen jag har om inte priserna hinner förändras en massa eller att det kommer ny grafikkort.

Edit: Kan tillägga att jag pillar en del med photoshop och maya, är rädd att processorn/ram i 1710 blir en flaskhals.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johros
Jag har hyffsad batteri tid, kan faktiskt sitta i soffan och surfa ett par timmar. Kortet klockas ner när det inte används så så illa är det inte. Jag har bara min bärbara hemma, har ingen stationär pga. utrymme.

7950gtx har samma gpu som i PS3 så det lär nog hänga i ett tag till. Och om två år spelar det ingen roll vad det är för dator. Jag räknar med att jag får slänga min m1710 om två år och köpa ny.

Jodå visst, men kommer du igenom en hel film utan att koppla in datorn i vägguttaget?

Sen att PS3'an har samma GPU är inte direkt relevant då spelen med största sannolikhet inte är programerade på samma sätt (Direct X) och således inte kommer fasas ut för att en ny standard ska sättas...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Har nog bestämt mig nu.
Hinner inte priserna förändras drastiskt tills juni blir det en 1530.
Skärmen är något bättre på 1710 men inte jättestor skillnad då jag tar 15,4-tums UltraSharp™ widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT-skärm med TrueLife™ på 1530.
Grafikkortet är något bättre på 1710 men kollade med dell och det går att byta ut på 1530 när det kommer nya. Blir dessutom billigare än att köra in mer RAM och bättre processor i 1710.

Med min budget har jag tänkt så här:

1530
+ Bättre processor
+ Mer RAM
+ Större HDD.
+ Mer gadgets (kamera/fjärris osv)
+ Billigare

- Något sämre grafikkort (skall dock bytas senare när det kommer bättre och man har lite kosing över)
- Något sämre och mindre skärm
- Inte lika snygg som 1710 (inte jätteviktigt)

1710
+ Snyggare
+ Något bättre grafikkort
+ Något större/bättre skärm (enda stora fördelen imo)

- Dyrare
- Sämre processor
- Mindre RAM
- Mindre HDD
- Mindre Gadgets

Något som ser tokigt ut eller som jag missat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinhead
Har nog bestämt mig nu.
Hinner inte priserna förändras drastiskt tills juni blir det en 1530.
Skärmen är något bättre på 1710 men inte jättestor skillnad då jag tar 15,4-tums UltraSharp™ widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT-skärm med TrueLife™ på 1530.
Grafikkortet är något bättre på 1710 men kollade med dell och det går att byta ut på 1530 när det kommer nya.
Blir dessutom billigare än att köra in mer RAM och bättre processor i 1710.

Kommer dell att sälja dessa grafikkort separat eller måste man skicka in dessa för utbyte hos dell, gav säljaren någon indikation på vad priset skulle bli? Har för mig att det inte har varit helt billigt att byta graffe på dellarna (även om det gått) tidigare, så det kanske kan vara värt att ta med i beräkningen...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

"Jodå visst, men kommer du igenom en hel film utan att koppla in datorn i vägguttaget?"

Vi pratar om en desktop replacement, den har inte ett super batteritid. Men peka ut en annan dator som kan köra CoD4 i 1920x1200 med allt på max, och samtidigt ha 6 timmars batteritid och som inte kostar över 13000:- Då köper jag den gärna.

Vissa prioriterar batteritid andra prestanda.

Intressant att man kan byta grafikkort på XPS:en. Vad jag har hört så är GPU:n fastlödd på m1530 för att spara plats. Jag trode endast det var m1730 som kunde uppgraderas.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinhead

...

1530
- Inte lika snygg som 1710 (inte jätteviktigt)

1710
+ Snyggare

Något som ser tokigt ut eller som jag missat?

Nog för att smaken är som baken, men va?!

Tro mig, det finns inte många datorer som drar så många blickar som en xps 1530. En 1710 ser otroligt tjock och klumpig ut brevid den mycket slimmade och stilfulla1530. Det flashiga locket på 1710 tilltalar säkert den yngre generationen dock.

Sedan är ju frågan om du vill ha släpbart eller bärbart...

Permalänk
Medlem

Själv har jag en 1530 och är är otroligt nöjd. Jag tycker att debatten i denna tråd är lite enformig.

Mestadels har det handlat om grafikkorten, men visst, du ville veta skillnaderna mellan korten.
Jag tycker däremot att skillnaden mellan dessa datorer är hur du använder datorn.
En 15tums laptop är enligt mig maxstorleken på bärbar dator, jag kan ha den i knäet i soffan, sängen osv.
Har en kompis som har 17tum däremot. Jag har testat att hålla den i knäet när jag träffar honom. Jösses. Min dator är som en bäbis till skillnad emot hans, som liknar mer en tonåring. Sanslös skillnad. 17tums laptop är enligt mig inte bärbar t.ex.
Skärmen är helt underbar tycker jag, riktigt klar och färgstark bild.

Med 8600m GT så klarade jag av att spela Crysis iallafall, har hört att det ska vara ganska så krävande. Mina grafikinställningar var då Medium tror jag. Vet ej hur mycket du ska spela heller, så grafiken kanske inte har så stor betydelse. Ganska så säker på att du kan spela 90% av de spel som finns i handeln idag iallafall.
Men en person som gillar att spela finfina spel köper nog stationärt, om man inte är född med silversked.

Med tanke på att du ville spela upp film, så kan jag spela upp 1080p-material utan som helst problem. Har ju HDMI-utgång så du får 5.1-ljud.
Du kan även få ut 5.1-ljud analogt via de 3 utgångarna på framsidan.

Ska tillägga att jag har 2.0Ghz med 3gb ram. Enligt Vistas egna mätmetod så har ramminnets hastighet sämst betyg. (4.8 av Vista Experience)
Om du ska använda Vista 32-bitars verson (den som man får via DELL) så kan man bara använda upp till 3.5gb ram eller något liknande har jag hört.

Batteriet är enligt mig helt okey, har då 6cells. Vet ej riktigt batteritid, men se i 1530-tråden så kan du säkert få reda på det.

Utseende-mässigt så tycker jag 1530 är betydligt snyggare. Less if more!

Permalänk
Medlem

Enligt nissen jag pratade med på Dell så ska det gå att byta grafikkort vid ett senare tillfälle. Om man kan köpa det separat eller skicka in dator eller vad det kostar visste han inte. Ska kolla upp det närmare.

Storleken på datorn har ingen betydelse för mig då den kommer ersätta min stationära och kommer användas hemma på ett skrivbord. Men visst kan det va skönt att ha den i knät.
Har egentligen inte heller något behov av att kunna maxa till exempel Crysis. Dels för att jag inte är superkräsen när det gäller grafik och dels för att sånna spel inte intresserar mig. Spelar mest strategi och rollspel (riktiga rollspel, inte Oblivion-varianter).
Självklart vill jag dock kunna ha fin grafik i t.ex nyare strategispel som kräver en del men som sagt, Crysis och liknande bryr jag mig inte om.

Av de bilder jag sett på Dell så tycker jag att 1710 är coolare än 1530 även om den också är riktigt snygg. Om det gör mig till en fjortis skiter jag i (är 23 förövrigt). 1730 såg dock vidrig ut.

Windows Vista Ultimate är alltså 32-bit och stöder bara 3.5gb RAM?
Får man då inte ut max med 4gb RAM? Och kan inte det vara värt fjuttiga 490 kr?

Edit: Det rykte rätt bra ur min stationära idag. Var och kollade på hockeyn och sambon var själv hemma, hon fick lite panik
Ska rädda vad som räddas kan imorgon och sedan begrava stackarn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinhead
Enligt nissen jag pratade med på Dell så ska det gå att byta grafikkort vid ett senare tillfälle. Om man kan köpa det separat eller skicka in dator eller vad det kostar visste han inte. Ska kolla upp det närmare.

Storleken på datorn har ingen betydelse för mig då den kommer ersätta min stationära och kommer användas hemma på ett skrivbord. Men visst kan det va skönt att ha den i knät.
Har egentligen inte heller något behov av att kunna maxa till exempel Crysis. Dels för att jag inte är superkräsen när det gäller grafik och dels för att sånna spel inte intresserar mig. Spelar mest strategi och rollspel (riktiga rollspel, inte Oblivion-varianter).
Självklart vill jag dock kunna ha fin grafik i t.ex nyare strategispel som kräver en del men som sagt, Crysis och liknande bryr jag mig inte om.

Av de bilder jag sett på Dell så tycker jag att 1710 är coolare än 1530 även om den också är riktigt snygg. Om det gör mig till en fjortis skiter jag i (är 23 förövrigt). 1730 såg dock vidrig ut.

Windows Vista Ultimate är alltså 32-bit och stöder bara 3.5gb RAM?
Får man då inte ut max med 4gb RAM? Och kan inte det vara värt fjuttiga 490 kr?

Edit: Det rykte rätt bra ur min stationära idag. Var och kollade på hockeyn och sambon var själv hemma, hon fick lite panik
Ska rädda vad som räddas kan imorgon och sedan begrava stackarn.

om du nu ändå ska ha den på skrivbordet (och eftersom du lutar åt 17" inte alls ska bära den med dig....) vad ska du med en bärbar över huvudtaget ?!

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående talare, men det kan vara bra att ha möjligheten att Kunna ta med sig datorn någonstans.

Glöm inte bort de olika rabatterna på dell, kan vara bra att vänta ett tag om det inte finns en 10% rabatt just nu. Samt student-rabatt om du har möjlighet till den så att säga.

Och vad skulle 1530 kosta om man köper till en LCD-skärm?
Röd 1530 är ganska så snygg måste tilläggas, men själv har jag svart.
Det finns nu även ROSA färg på 1530 och 1330.

Lägger även till information om att 32-bitars Vista hax maximalt ram-minnestöd till 3.2 GB

Permalänk
Medlem

Köp en stationär dator och en Asus EEE (den nya med atom som kommer nu) så har du bäst spelprestanda tillsammans med bärbarhet.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

17" går att bära med sig. Jag kånkar själv min jobb dator fram och tillbaka mellan hemmet och jobbet.

Sedan är det många som inte har ett skrivbord att ha någon dator på. Jag vill inte sitta i någon skrub med en stor stationär dator med massa sladdar. Jag plockar fram min bärbara och spelar vid köksbordet på kvällen eller så sitter jag i och surfar i soffan.

Angående utseendet så är kanske m1710 lite "nördig". Men jag måste erkänna att det är lite coolt med det ställbara ljuset och de lysande xps loggorna på backsidan. Gillar man designen när man ser bilderna så uppskattar man den nog ännu mer i verkligheten.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Är en viss skillnad på storleken på en 17" bärbar och en stationär...
Anledningen till att jag vill ha en bärbar är att stationära tar jäkligt stor plats, delar studentlya med min flickvän så det blir trångt med 2 stationära.
Är skönt att kunna lägga undan burken när den inte används.
Sen reser jag en del också, pluggar på Gotland så jag åker in till fastlandet en del för att hälsa på familj o vänner. Har inget behov av att använda datorn under resan men det är trevligt att kunna ta med sig den när man är hemma en vecka eller mer.
Således spelar det ingen roll om det är en 15" eller en 17", men en stationär är för stor.

De rabatter som finns nu och fram till 28 maj är: 10% (går ut 21maj), 5% studentrabatt, 1000kr rabatt, gratis frakt, 250kr rabatt på 3 års garanti, 25% rabatt på en väska.

Snackat lite med mina föräldrar och dom lägger ut så att jag kan beställa den nästa vecka då jag behöver en dator till plugget.
Den kommer förmodligen se ut så här:

XPS 1530
Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista™ Ultimate - svenska
3 års XPS Premium Warranty Support
15,4-tums UltraSharp™ widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT-skärm med TrueLife™
4096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]
NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT
320 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Fast 8x DVD+/-RW
Primärt 6-cells litiumjonbatteri
DICOTA-RYGGSÄCK (SVART)
Dell™ trådlös 355 Bluetooth + Bluetooth-mus
Microsoft® Works 9.0 - svenska
1 års olycksskadesupport

Pris: 17529kr
Med rabatter: 13785,80kr

Edit: Lutar som sagt inte åt en 17", bara sagt att jag gillar det.
Men med den budget jag har och den hårdvaran jag vill ha så passar 1530 bäst.

Permalänk

du har gjort ett underligt val... windows vista ultimate och 4gb ram... jag hade plockat bort en av dem... du förlorar bara på att ha de båda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Non^Sense!
du har gjort ett underligt val... windows vista ultimate och 4gb ram... jag hade plockat bort en av dem... du förlorar bara på att ha de båda

Vad exakt förlorar han? han får mer ram och ett "bättre" operativsystem? mnen har tycker att man klarar sig på 3gb ram och vista home premium men lika bra att vara framtidssäker.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk

eftersom det vista man får med är 32 bitar så kan han ändå inte utnyttja den extra gbn han köper. Om han vill utnyttja den får han skaffa 64-bitars versionen och då har han slängt ut pengar på ett windows han inte kommer använda.......... min slutsats är att han "förlorar" på att köpa båda..

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte Ultimate, utan Home Premium. Det är så gott som samma sak. Lite mer säkerhet i Ultimate. Men det är så mycket säkerhetssaker i det jag har så jag var tvungen att stänga ner några av dom.
Ser ingen anledning att ha Ultimate egentligen.

Om du ska ha datorn först i höst så brukar väl dell komma med rejäla "sommar-rabatter". Jag köpte min när det var 5% csn-rabatt + en extra 15% csn-rabatt. plus en standardrabatt och gratis frakt. Var dock i slutet av februari.
Men det är ju inte helt otänkbart att 15% återkommer snart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Non^Sense!
eftersom det vista man får med är 32 bitar så kan han ändå inte utnyttja den extra gbn han köper. Om han vill utnyttja den får han skaffa 64-bitars versionen och då har han slängt ut pengar på ett windows han inte kommer använda.......... min slutsats är att han "förlorar" på att köpa båda..

Vista ultimate ingår, det går inte att ta t.ex XP eller 64-bitars, alltså finns det inget val. 4gb RAM kostar endast 490kr extra.
Vore istället fullkomligt korkat enligt mig att inte ta det då jag dels får ut pyttelite mer kräm och har dessutom mer RAM i framtiden om jag skulle vilja skaffa 64-bitars. Hade det kostat en tusing eller mer hade det vart en annan sak, men 490kr...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoooz
Själv har jag inte Ultimate, utan Home Premium. Det är så gott som samma sak. Lite mer säkerhet i Ultimate. Men det är så mycket säkerhetssaker i det jag har så jag var tvungen att stänga ner några av dom.
Ser ingen anledning att ha Ultimate egentligen.

Om du ska ha datorn först i höst så brukar väl dell komma med rejäla "sommar-rabatter". Jag köpte min när det var 5% csn-rabatt + en extra 15% csn-rabatt. plus en standardrabatt och gratis frakt. Var dock i slutet av februari.
Men det är ju inte helt otänkbart att 15% återkommer snart

Som sagt, Ultimate ingår, inget man kan ändra på. Bryr mig inte heller, finns säkert nått i Ultimate som jag vill ha som inte finns i Home, resten är bara att ta bort.

Som jag skrivit ett par gånger så har jag ingen lust att vänta då jag är helt utan dator och behöver det till skolarbete (har en uppsats att pilla med över sommaren) och stilla spel-abstinensen.
Får ju ändå nästan 4000kr i rabatt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinhead
Vista ultimate ingår, det går inte att ta t.ex XP eller 64-bitars, alltså finns det inget val. 4gb RAM kostar endast 490kr extra.
Vore istället fullkomligt korkat enligt mig att inte ta det då jag dels får ut pyttelite mer kräm och har dessutom mer RAM i framtiden om jag skulle vilja skaffa 64-bitars. Hade det kostat en tusing eller mer hade det vart en annan sak, men 490kr...

Som sagt, Ultimate ingår, inget man kan ändra på. Bryr mig inte heller, finns säkert nått i Ultimate som jag vill ha som inte finns i Home, resten är bara att ta bort.

Som jag skrivit ett par gånger så har jag ingen lust att vänta då jag är helt utan dator och behöver det till skolarbete (har en uppsats att pilla med över sommaren) och stilla spel-abstinensen.
Får ju ändå nästan 4000kr i rabatt.

Då kanske vi har sett på olika konfigurationer, där jag tittat så har bara Vista Home ingått, medan Ultimate edition har kostat ganska mycket att få med, därav min slutsats. Jag håller med dig ang. minnet, men jag drog slutsatsen med förutsättning att du betalade mer för Ultimate edition.