Permalänk
Medlem

winodws på Mac?

Kan man installera windows cp på en mac mini? Eller har man lagt in någon hårdvaruspärr mot detta?

Observera att jag inte vill köra med bootcamp.

Permalänk
Medlem

Windows CP?

Varför vill du inte köra med bootcamp?

Permalänk

Du kan installera Windows utan Boot Camp men det är bra mycket knöligare.

Varför köpa en Mac mini om du inte vill köra Mac OS? (För det är väl därför du inte vill köra Boot Camp?)

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Windows CP?

Varför vill du inte köra med bootcamp?

menade såklart xp, slarvigt stavfel.
Vill inte köra med mac operativ därför att jag varit windows nörd väldigt länge och det kommer inte ändras inom en överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem

Ge mac os x en chans, jag gick över från windows till mac förra sommaren och det gick väldigt smärtfritt. Mac OS X är ett underbart os!

Permalänk

osx rockar. gick också över för ett halvår sen. idag skulle jag aldrig klara mig utan exposé

Permalänk

Re: winodws på Mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q??????
Kan man installera windows cp på en mac mini?

VMware Fusion fixar det åt dig.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Annars funkar Parallels väldigt bra

Permalänk
Medlem

ok, ska ta och titta på de olika programen och se om något passar.

Edit: Föt att gå lite utanför ämnet, vad kan man göra för att få osx säkrare?

Permalänk
Medlem

Säkrare än vadå?

Jag skulle vilja påstå att det är säkert nog. Om du tänker på den där tävlingen där macen blev hackad först så tror jag inte du behöver oroa dig för att det ska hända dig, om du inte är rent otroligt korkad d.v.s, men efter så lång tid med windows borde du ändå lärt dig att inte klicka på grejer du inte vet vad det är.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Säkrare än vadå?

Jag skulle vilja påstå att det är säkert nog. Om du tänker på den där tävlingen där macen blev hackad först så tror jag inte du behöver oroa dig för att det ska hända dig, om du inte är rent otroligt korkad d.v.s, men efter så lång tid med windows borde du ändå lärt dig att inte klicka på grejer du inte vet vad det är.

Även fast osx är säkrare än windows så kan man råka ut för skit vilken os man än kör med. Bara för att det finns väldigt få virus till osx så kan den fortfarande agera som smittbärare. Har ett par datorer idag som kör windows och båda kommer inte kastas ut bara för att jag eventuellt införskaffar en mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q??????
Även fast osx är säkrare än windows så kan man råka ut för skit vilken os man än kör med. Bara för att det finns väldigt få virus till osx så kan den fortfarande agera som smittbärare. Har ett par datorer idag som kör windows och båda kommer inte kastas ut bara för att jag eventuellt införskaffar en mac.

Kör du en brandvägg och ser till att du inte laddar hem tveksamma prylar så är du säkert 99% säker, vilket du också är när du kör Windows med fullt säkerhetspaket...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Säkrare än vadå?

Jag skulle vilja påstå att det är säkert nog. Om du tänker på den där tävlingen där macen blev hackad först så tror jag inte du behöver oroa dig för att det ska hända dig, om du inte är rent otroligt korkad d.v.s, men efter så lång tid med windows borde du ändå lärt dig att inte klicka på grejer du inte vet vad det är.

Den buggen/säkerhetshålet hade vad jag förstod varit känd bland "hackare" i nästan ett år innan tävlingen också, så killen som utnyttjade den borde egentligen ha diskats då man bara fick använda okända hål.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q??????
Även fast osx är säkrare än windows så kan man råka ut för skit vilken os man än kör med. Bara för att det finns väldigt få virus till osx så kan den fortfarande agera som smittbärare. Har ett par datorer idag som kör windows och båda kommer inte kastas ut bara för att jag eventuellt införskaffar en mac.

http://www.clamxav.com/

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q??????
menade såklart xp, slarvigt stavfel.
Vill inte köra med mac operativ därför att jag varit windows nörd väldigt länge och det kommer inte ändras inom en överskådlig framtid.

Jag körde Windows längre än vad du är gammal innan jag bytte till OS X och det tog två dagar innan jag började bli förbannad varenda gång jag satte mig framför PCn. Köp inte en Mac om du inte ska köra Mac OS, du får mer dator för pengarna om du bygger ihop ett billigt skräpbygge för att matcha ditt billiga skräp-OS

Permalänk
Medlem

Om du ska ha Windows i den så ska du ta Wmware Fusion istället för parallels.

Fusion är mycket bekvämare och stabilare tycker jag.

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem

som redan sagts, ska du inte köra osx, köp inte en mac. ser inte anlendingen till att göra det. visst snygg design, men just mac minin finns det ju nästan direkta kopior av

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Den buggen/säkerhetshålet hade vad jag förstod varit känd bland "hackare" i nästan ett år innan tävlingen också, så killen som utnyttjade den borde egentligen ha diskats då man bara fick använda okända hål.

Inte riktigt så, han själv hade upptäckt den innan tävlingen. Men den var inte spridd på något annat sätt.
Det var ju det själva tävlingen handlade om, om man vann så bytte man sin kod + tystnadsplikt mot ett pris. Så att säkerhetshålet ska kunna stängas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whitewiz
Inte riktigt så, han själv hade upptäckt den innan tävlingen. Men den var inte spridd på något annat sätt.
Det var ju det själva tävlingen handlade om, om man vann så bytte man sin kod + tystnadsplikt mot ett pris. Så att säkerhetshålet ska kunna stängas.

Aha, så han hade känt till den nästan ett år men inte spridit den?

Låter som en bra idé

Leta upp X antal buggar, sen "vänta ut" nästa tävling och utnyttja dom för att vinna då

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
[B]Du kan installera Windows utan Boot Camp men det är bra mycket knöligare.
/B]

Varför är det knöligare?, det är väl bara att formatera och in med windows, och sedan lägga in drivrutiner från någon cd man får med?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluny
Varför är det knöligare?, det är väl bara att formatera och in med windows, och sedan lägga in drivrutiner från någon cd man får med?

Windows klarar inte EFI hur som helst.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Säkrare än vadå?

Jag skulle vilja påstå att det är säkert nog. Om du tänker på den där tävlingen där macen blev hackad först så tror jag inte du behöver oroa dig för att det ska hända dig, om du inte är rent otroligt korkad d.v.s, men efter så lång tid med windows borde du ändå lärt dig att inte klicka på grejer du inte vet vad det är.

Kan meddela att det hålet numera är stängt i senaste uppdatering av Safari.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Som sagt, ge OS X en chans.. jag var också windows-nörd, men det var inte svårt att lära sig med det nya, och efter ett tag blir det väldigt frustrerande att sitta vid Windows eftersom man saknar funktioner man vant sig vid...

Kör windows via boot camp så fixar du stöd för EFI istället för bios och så får du alla drivrutiner i ett paket.

Permalänk
Medlem

När jag gick över hade jag först paralells, sedan bootcamp... nu bara leopard. De är så grymt mkt bättre, enklare, snabbare, smidigare och snyggare.

...så länge man inte ska spela...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Jag körde Windows längre än vad du är gammal innan jag bytte till OS X och det tog två dagar innan jag började bli förbannad varenda gång jag satte mig framför PCn. Köp inte en Mac om du inte ska köra Mac OS, du får mer dator för pengarna om du bygger ihop ett billigt skräpbygge för att matcha ditt billiga skräp-OS

dyra skräp-OS om jag får be

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem

Bootcamp är ju egentligen bara ett packe drivrutiner.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
dyra skräp-OS om jag får be

Alltså, det är väl ingen som är så dum att dom betalar för produkter ifrån Microsoft? Windows är ett gratis operativsystem och alla jämförelser mellan Windows och konkurrerande OS bör göras utifrån förutsättningen att Windows är gratis. Hade man jämfört Windows med något annat och tagit med att det faktiskt kostar pengar hade det ju inte varit något snack om att Windows är sämst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Alltså, det är väl ingen som är så dum att dom betalar för produkter ifrån Microsoft? Windows är ett gratis operativsystem och alla jämförelser mellan Windows och konkurrerande OS bör göras utifrån förutsättningen att Windows är gratis. Hade man jämfört Windows med något annat och tagit med att det faktiskt kostar pengar hade det ju inte varit något snack om att Windows är sämst.

Lägg ner din fåne.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q??????
Även fast osx är säkrare än windows så kan man råka ut för skit vilken os man än kör med. Bara för att det finns väldigt få virus till osx så kan den fortfarande agera som smittbärare. Har ett par datorer idag som kör windows och båda kommer inte kastas ut bara för att jag eventuellt införskaffar en mac.

Jag har hört ett uttryck som lyder: "Once you go mac, you never go back".

Visa signatur

Our life is what our thoughts make it

Permalänk
Moderator
Testpilot

Parallells! Men se till att skaffa dig så mycket internminne du bara kan pressa in så att du kan ge bägge operativsystemen ordentlig prestanda.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q??????
Även fast osx är säkrare än windows så kan man råka ut för skit vilken os man än kör med. Bara för att det finns väldigt få virus till osx så kan den fortfarande agera som smittbärare. Har ett par datorer idag som kör windows och båda kommer inte kastas ut bara för att jag eventuellt införskaffar en mac.

Jag hävdar att det är upp till var och en att skydda sin egen dator. Så jag installerar inget antivirus på min mac, bara för att skydda någon annans pc.

På samma sätt skulle jag inte bli sur på någon för att han/hon smittade min pc, om jag inte hade fullgott skydd på den. Då får jag skylla mig själv.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4