Permalänk
Medlem

Noob på överklockning...

Hejhej jag är noob på överklockning... vet lite om det men.. finns det ngt program för attklocka min processor? det är en Intel C2D E6850.
Hur mycket kan jag klocka den? behöver inte klocka ngt mycke, ca 300-400 mhz...

Visa signatur

Q6600 @ 2.4 GhZ | Geforce 8800gt | 3 gb ram | Skrivbord: Saitek Cyborg | Mus: A4 750F Gaming Mouse | Musmatta: Steelseries Qck Pro Gaming | Logitech Z-2300 | Win 7

Permalänk
Moderator
Moderator

läs guiderna längst upp här i forumet, det är inte särskilt svårt men kan bli jobbigt om du gör fel

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vet inte

Visa signatur

Q6600 @ 2.4 GhZ | Geforce 8800gt | 3 gb ram | Skrivbord: Saitek Cyborg | Mus: A4 750F Gaming Mouse | Musmatta: Steelseries Qck Pro Gaming | Logitech Z-2300 | Win 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jbf94

Hur mycket kan jag klocka den?

Vad kom först, hönan eller ägget?

Precis samma sak.. (:

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem

hehe vad menar du ???

Visa signatur

Q6600 @ 2.4 GhZ | Geforce 8800gt | 3 gb ram | Skrivbord: Saitek Cyborg | Mus: A4 750F Gaming Mouse | Musmatta: Steelseries Qck Pro Gaming | Logitech Z-2300 | Win 7

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jbf94
hehe vad menar du ???

Han menar att du har ställt en dum fråga, så du får ett dumt svar!

Permalänk
Medlem

det finns inget bra program föutom bios som du kan clocka din processor med

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Det är dessutom väldigt mycket som kan gå fel. --> Läs guiderna och fundera över om du ska ge dig in på det.

Permalänk
Medlem

Ok... blir det någon skillnad i tex COD4 om man klokcar 300 MHz ?

Visa signatur

Q6600 @ 2.4 GhZ | Geforce 8800gt | 3 gb ram | Skrivbord: Saitek Cyborg | Mus: A4 750F Gaming Mouse | Musmatta: Steelseries Qck Pro Gaming | Logitech Z-2300 | Win 7

Permalänk
Medlem

Minimal skulle jag våga påstå, dvs inget du inte skulle märka såvida du inte körde nån benchmark och tittade på siffrorna.

Sen beror det givetvis på vad du har för grafikkort och vad som är flaskhalsen i ditt system, dvs hur balanserad din konfiguration är.

Som folk föreslår, läs guiderna som finns, bland annat den jag skrev så du får lite mer insikt i vad som händer med en dator när man överklockar. Överklockning är inget man vill börja försöka utan att vara lite påläst iallafall, så länge man kan grunderna är det bara att tuta på och lära sig av egen erfarenhet

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jbf94
Ok... blir det någon skillnad i tex COD4 om man klokcar 300 MHz ?

Om du sitter på en E6850, så kan jag garanterat säga att du tjänar mer på att klocka upp/byta ditt grafikkort. (vad har du för grafikkort förresten?)

I spel så är det främst grafikkortet som påverkar prestandan (man kan naturligtvis inte ha en alltför sunkig processor, men din processor skall räcka till för alla grafikkort som finns ute nu)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

har nvidia geforce 9600gt... fick datorn idag... datorn låser sig efter ca 5-10 minuter (vanligt surfande)... har upptäckt att all grafik fortsätter (allt rör på sig) men jag kan inte göra någonting... enda man kan göra är att hålla in stäng av knappen.... vad fan är det för fel?? (grafikkortets temp är 30-40 grader..)

Visa signatur

Q6600 @ 2.4 GhZ | Geforce 8800gt | 3 gb ram | Skrivbord: Saitek Cyborg | Mus: A4 750F Gaming Mouse | Musmatta: Steelseries Qck Pro Gaming | Logitech Z-2300 | Win 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jbf94
har nvidia geforce 9600gt... fick datorn idag... datorn låser sig efter ca 5-10 minuter (vanligt surfande)... har upptäckt att all grafik fortsätter (allt rör på sig) men jag kan inte göra någonting... enda man kan göra är att hålla in stäng av knappen.... vad fan är det för fel?? (grafikkortets temp är 30-40 grader..)

vista?
Kolla isf reliability monitor.

du kan testa att uppdatera bios, kolla att du har rätt drivrutiner till grafik mm. köra memtest för att testa minnena.

använd google.