virus. reparation windows xp?

Permalänk

virus. reparation windows xp?

Hej!

Jag skulle vilja börja med att säga att jag är inte är speciellt bra på datorer och skulle behöva lite hjälp?

Den andra datorn i hushållet drabbades nyligen av virus, vilket ett virusprogram plockade bort. Men nu fungerar inte datorn som den ska (jag tror att det beror på att viruset låg i någon rolig mapp som windows behöver för att fungera som det ska)

Hur som helst är nu viruset borta men när jag startar datorn laddas "windows klassisk" utseende inställningar eller något i den stilen och det går inte att byta tillbaka till "windows XP". Detta kan jag väl leva med men diverse program har slutat att fungera som de ska, samt att det inte längre går att gå ut på internet (har prövat olika webbläsare).

Så min spontana fråga är om det är enklast att formatera eller går det att köra någon form av reperationsinstallering av windows XP?

Följd fråga: Tar en reperationsinstallering bort befintliga program/dokument på datorn? (Behöver jag ta backup på mina dokument och sånt före en eventuell reperation?)

Eller är det någon som vet hur jag ska gå tillväga för att få en fungerande dator igen?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Matte

Permalänk
Medlem

Säkrast och snabbast att starta från CD/DVD och formatera och installera om allt. Backup borde då göra ändå oavsett hur du vill lösa det här.

Om det går att reparera så tar det som bäst lika lång tid som det tar att lägga in allt igen. Då kommer du ändå ha massor med skräp kvar etc. Eventuellt problem med att windows uppdateringar ger felmedelanden efter reparationen etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Säkrast och snabbast att starta från CD/DVD och formatera och installera om allt. Backup borde då göra ändå oavsett hur du vill lösa det här.

Om det går att reparera så tar det som bäst lika lång tid som det tar att lägga in allt igen. Då kommer du ändå ha massor med skräp kvar etc. Eventuellt problem med att windows uppdateringar ger felmedelanden efter reparationen etc.

Tack för ditt svar.

Det visade sig att det inte ens var möjligt att utföra en reperation av windows. Varför vet jag inte. Under reperationsproceduren hängde datorn sig hela tiden vilket resulterade att mitt tålamod tog slut och jag formaterade och la in windows på nytt istället.

Visa signatur

Matte