Skriva ut högupplöst på laser > blir mörkt

Permalänk
Medlem

Skriva ut högupplöst på laser > blir mörkt

Tjena

Sitter och jäklas inför bröllopet. Är nämligen så att vi ska trycka upp ett blad, jag har designat A4 sidor i photoshop med en upplösning på 300dpi. Skrivaren vi testat på är en Canon colorjet ip1800 och där blir färgen och utskriften bra.

När vi däremot ska skriva ut skarpt så ska vi använda en sån här jättelaserskrivare (kontorsmaskin, kopiator, scanner ja ni vet, en ricoh). Har även testat på den och då blir tyvärr bilden för mörk. Har försökt förstå mig på detta på nätet och läst något om att högupplösta bilder kan bli mörka pga att pixlarna packas för tätt eller nåt.

Snälla hjälp mig bringa klarhet i om man kan ställa in skrivaren på något sätt så att den skriver ut utan denna mörka ton.

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem

Omdu skriver ut från pdf kan du under avancerade inställningar i printerdialogen minska färgmängderna för alla kanaler. Annars så kan de vara så att du inte har ett papper som klarar den dpi du ska skriva ut i. Har papperet för låg kvalitet så kan du få blödningar, dvs att punkterna flyter in i varandra.

Obs, jag är ingen expert på området men har löst liknande situationer med ovanstående trial-and-errorteknik.

Permalänk
Medlem

ok, ja papperet vet jag inte, det blir ju bra i bläckstrålen, kanske inte är bra för lasern då. pdf vet jag inte heller om det blir bra, kan man spara till pdf och behålla kvaliten ?

Visa signatur

Mångsysslare