Bildkvalitet, Fine eller Normal? EOS 450D

Permalänk
Medlem

Bildkvalitet, Fine eller Normal? EOS 450D

Jag har nyss fått en EOS 450D, och har börjat undra över inställningarna för bildstorleken. Det finns fine och normal komprimering under respektive bildstorlek.

• 4272 x 2848 (L)
• 3088 x 2056 (M)
• 2256 x 1504 (S)

Om jag ställer in S och Fine blir den bilden större än M och Normal t.ex.

Jag tar mycket vardagliga kort som inte behöver ha superkvalitet/storlek. Jag kör således helst på M. Däremot undrar jag om det är värt att köra på M och Fine eller om jag skall hålla mig till M och Normal för vanliga bilder.

Hur stor blir skillnaden egentligen mellan Normal och Fine komprimering?

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

Det hela beror på om du ska efterarbeta bilderna i ett bildbehandlingsprogram.
Då behöver du så mycket bildinformation som möjligt och bör då köra så stora bilder du kan. Eller ännu bättre , köra i RAW.
Ska du inte göra nåt så brukar normal funka i de flesta lägen såvida du inte ska visa bilderna direkt på en stor plattskärm eller tv. Kör då på fine.

Visa signatur

HLSE

Permalänk
Medlem

Helt utan komprimering, alltså alltid raw skulle jag säga. Minneskort är så billigt så att ha ett 4GB i och kanske ett extra klarar man sig väldigt länge på.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med raw + basic, då kan man snabbt sortera bort dåliga bilder.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köra på mindre än L vad gäller bildstorleken. Komprimeringen kan man ställa till Normal, om man vill och tror sig få ont om plats. Det ska till ganska noggranna granskningar eller kraftigt efterarbete i photoshop (eller va man nu använder) för att man ska se skillnaden mellan normal och fine. Däremot begräsas man ganska drastiskt i vad man kan göra med bilden om man ställer ner bildstorleken.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min 400D sen i söndags och har kommit fram till att alltid köra på RAW är det bästa, för mig dvs. Tycker detta är bätre då bilden är typ helt orörd och tar bara runt 10mb st. Har 4gb minneskort så bilder får det ju plats ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Jag skulle aldrig köra på mindre än L vad gäller bildstorleken. Komprimeringen kan man ställa till Normal, om man vill och tror sig få ont om plats. Det ska till ganska noggranna granskningar eller kraftigt efterarbete i photoshop (eller va man nu använder) för att man ska se skillnaden mellan normal och fine. Däremot begräsas man ganska drastiskt i vad man kan göra med bilden om man ställer ner bildstorleken.

Det blir nog till att köra med L och normal i fortsättningen. De gånger jag vill ta kort på sådant som jag vet är viktigt/en bild som kommer betyda något osv ställer jag in på RAW + L Fine.

Blir nog till att köpa ett till minneskort också, 4gb fylls rätt fort. Det är dock sjukt billigt idag, kommer ihåg när vi köpte 256mb till en av våra första canon och det kostade närmare 800 kr

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig